3Motion stelt digitalisering en verduurzaming centraal in groei-ambities

19/01/2024 OM 08:52 - Jean-Louis Vandevoorde
3motion1 150123
(Ceo Femke Helon mikt in de komende twee jaar op een groter exportaandeel in de omzet) (© JLV)

“KMO van het Jaar” mikt op groter exportaandeel in de omzet

3Motion B.V. (Zele) werkt doorgaans aan de naamsbekendheid van andere bedrijven, maar met zijn verkiezing tot “KMO van het Jaar” door UNIZO stond het familiebedrijf recent zelf even in de schijnwerpers. Het in fysieke visuele communicatie gespecialiseerde productiebedrijf wil vanuit zijn nieuwe thuisbasis in Zele verder groeien. Met digitalisering en verduurzaming als hefbomen, maar klantgerichtheid als hoofdmotor, zegt ceo Femke Helon.

In 2010 lieten Femke Helon en echtgenoot Wouter Mouton een job in loondienst achter zich om met zijn tweetjes, één print-machine en een allereerste opdracht een eigen zaak op te starten. Een voortraject in de grafische sector had geen van beiden, maar dertien jaar later staan zij als ceo en mede-zaakvoerder van 3Motion, samen met (schoon)broer Gerd Mouton, aan het hoofd van een onderneming met 47 medewerkers, veertien machines, een print-productie van ruim 1,25 miljoen vierkante meter per jaar en een omzet van 11 miljoen euro vorig jaar. Die groeispurt (+22% in 2022) leverde Femke Helon zelf in 2020 de “WOMED Award” op als vrouwelijke onderneemster van het jaar.

3motion2 150123

Integrale aanpak

Dat het Oost-Vlaams printing-bedrijf op een moeilijke markt zo’n positie wist te verwerven, is te danken aan de aanpak die 3Motion hanteert, aldus de ceo in een gesprek. “We zijn meteen in het digitaal verhaal gestapt, met de snelheid, flexibiliteit en lagere opstartkosten die daarmee voor print-producten gepaard gaan. We gebruiken die technologie om creatieve oplossingen aan te bieden die alle facetten van de fysieke visuele communicatie kunnen omvatten: displays, verpakkingen, raam- en voertuig-bestickering, signalisatie, werfdoeken, campagnemateriaal, noem maar op. Omdat klanten vaak vroegen of we dat ook deden, kwam daar lichtreclame bij. Activiteiten als voorsortering en verpakking besteedt 3Motion uit aan een sociale werkplaats en een werkhuis in de gevangenis van Beveren”.

Femke Helon: “We koppelen aan ons aanbod een geïntegreerd dienstenpakket dat de klant volledig ontzorgt, van design en productie tot levering, installatie en retourlogistiek met recyclage. Bovendien werken we zo duurzaam mogelijk en zoeken we milieuvriendelijke alternatieven voor bestaande materialen: ecologische inkten, 50% gerecycleerde polypropyleen en sinds kort ook 100% gerecycleerde PVC”.

Grote klanten, groot formaat

3Motion mikt daarbij in de eerste plaats op grotere klanten uit sectoren als retail, vastgoed en automotive, die vaak over heel wat verkoopspunten beschikken, regelmatig marketing- en promotiecampagnes opzetten en niet onbelangrijke volumes aan visuals allerhande verbruiken, maar ook beursorganisatoren, overheden en event managers of bouwgroepen die werfdoeken rond hun projectsites spannen.

Naar productie toe legt het bedrijf zich zelf toe op het grote tot zeer grote formaat, “van A3 en A4 tot vele vierkante meters”. Het stopt niet met levensgrote afbeeldingen van Rode Duivels, maakt de ceo duidelijk. “Voor de hoofdzetel van het Franse luxemerk Hermes hebben we een reuzen-display van 20 meter op 20 en acht meter hoog bedacht en uitgewerkt, volledig in karton. Het blijft een materiaal dat qua opbouw, stevigheid en verwerking heel wat voordelen biedt”.

Femke Helon 3 Motion womed 3
(Femke Helon, 3Motion)

“Het kleinere drukwerk gaat naar partners die dan weer op ons een beroep doen voor orders die qua afmetingen hun capaciteiten te boven gaan. Voor kleinere opdrachtgevers hebben we een digitaal kanaal opgezet, JackPrint, waar ze standaardproducten kunnen bestellen. Maar dat is geen markt die wij actief bewerken”, zo nog onze gesprekspartner.

Groeiende export

Begin 2022 nam 3Motion zijn intrek in een 5.000 m² groot huurpand op een industriezone in Zele. “Onze vierde verhuis in dertien jaar. We zijn begonnen met 500 m² in Dendermonde. Bij elke stap is die oppervlakte minstens verdubbeld. In Zele hebben we de ruimte gevonden om verder te groeien”, luidt het.

Die groei speelt zich niet alleen binnen Vlaanderen af.

Femke Helon: “Heel wat van onze klanten hebben een nationaal bereik. Wij zijn dus dagelijks in Brussel en Wallonië aan de slag. Onze Belgische klanten nemen ons bovendien steeds vaker mee naar het buitenland. Frankrijk is voor ons een belangrijke markt geworden en we zijn al langer in Nederland actief. Sinds de Brexit kunnen we bovendien rekenen op bestellingen van Britse bedrijven die het moeilijk hebben om snel en flexibel te reageren op contracten op het continent”.

Het aandeel van die buitenlandse contracten in de omzet gaat in stijgende lijn, weet de ceo. “België is vandaag nog steeds goed voor 80 à 85%. Maar wij willen onze afzet in het buitenland binnen de komende twee jaar optrekken naar 25 à 30%”.

Factory of the Future

Verdere robotisering en automatisering moeten de groei ondersteunen én ertoe bijdragen dat het personeel zich op taken met toegevoegde waarde kan concentreren. “Wij timmeren samen met ons hele team voort aan een Factory of the Future die ons toelaat om met een up-to-date productie-apparaat grote volumes snel, flexibel en kostenefficiënt met een zeer hoge kwaliteit aan te maken. Alleen zo kunnen we in tijden van dalende volumes en budgetten futureproof worden. We merken dat het werkt: we zijn erin geslaagd volumes terug naar België te halen die tot voor kort werden uitbesteed aan landen als Nederland of Polen. Onze continue dialoog met klanten en leveranciers in onze zoektocht naar nieuwe oplossingen helpt ons daarbij. 3D-printing past in dat plaatje. Het blijft voorlopig nog een nichemarkt, maar voor sommige klanten is het een must”, heet het.

3Motion zal zijn productiecapaciteit blijven versterken, geeft Femke Helon nog aan. Zij sluit niet uit dat het bedrijf vroeg of laat op het overnamepad zal bewandelen. “Er gebeurt heel wat op de markt en we zien opportuniteiten passeren. Maar concrete plannen zijn er in die richting nog niet”. Wanneer die dag komt, staan Brussel, waar 3Motion al een distributiedepot heeft, en Wallonië wellicht bovenaan het lijstje met opties. “Dringend is dat niet. In Zele zitten we heel centraal”, klinkt het tot slot.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.