OKI Systems stapt in MFP-segment voor middenmarkt

04/06/2013 OM 08:34 - Luc Willemijns
46aefa05f21000645d4d23ee7bfa7474
Vorig jaar breidde OKI Systems zijn printer-aanbod sterk uit naar de onderkant van het bedrijfsmatig segment. Nu zet de vendor een omgekeerde beweging in. Het bedrijf schuift in de middenmarkt opwaarts op met een nagelnieuw kleuren-MFP-aanbod voor (middel)grote werkgroepen. Gelijktijdig zet OKI Systems ook zijn eerste stappen in managed print services (MPS). Blikvanger zijn de on-line applicaties Flexrate en Flexrate Plus die de eindgebruikers inzicht in hun kost-per-pagina verschaffen. Voor Patrick Arnou, general manager Benelux OKI Systems, is het Flexrate-concept de opstap naar de nieuwe OKI Print Optimizer (OPO)-dienst. De nieuwe MFP’s, die door een open platform worden gestuurd, krijgen overigens al ingebedde intelligentie mee voor bijvoorbeeld storage- en facturatie-oplossingen.

Historisch was OKI Systems voornamelijk actief in de printer-markt voor het KMO-segment. Uitbreiding van het aanbod drong zich op om een antwoord te bieden op de wijzigende marktbehoeften. Ondernemingen gaan immers steeds vaker voor een consolidatie van hun printer- en copier-park. Daarnaast spreekt elektronisch document management steeds meer bedrijven aan omwille van de mogelijke kostenrationalisatie en hogere bedrijfsefficiëntie.

Door zijn aanbod zowel naar boven als naar onderen uit te breiden, verstevigt OKI Systems zijn rol als partner voor het brede KMO-segment.

Het grootscheepse productoffensief dat de vendor vorig jaar doorvoerde, blijkt alvast niet zonder resultaten te zijn gebleven.

“In een dalende markt wist OKI Systems in België in de tweede helft van boekjaar 2012-2013 10% meer units af te zetten. Daarmee zijn we één van de weinige aanbieders die in een krimpende markt tegen de stroom weet in te groeien,” stelt Patrick Arnou, general manager Benelux OKI Systems.

Nieuw MFP-aanbod

OKI, dat al tafelmodel-MFP’s in het aanbod had, pakt nu uit met de introductie van vier volwaardige A4 kleuren-MFP-modellen, die snelheden van 35 en 45 ppm halen. De nieuwe MC 700-serie ontsluit als multifunctional het hoogvolumesegment in de KMO-markt, verduidelijkt Arnou.

De machines van de nieuwe MFP-serie zijn met een open platform toegerust, dat door OKI tot smart eXtendable Platform (sXP) werd gedoopt. De MC 700-serie is voorts toegerust met een groot display. Gebruikers kunnen zelf hun profielen aanmaken of koppelen met de applicaties die best op hun behoeften aansluiten.

Patrick Arnou: “Voor OKI zijn de nieuwe modellen de eerste machines met document management-functionaliteiten aan boord. SMARTDoc en Sage koppelen intussen respectievelijk een aantal storage- en facturatie- (lees: Sage BOB 50 en DfFact, nvdr.) oplossingen met de nieuwe MFP’s. De nieuwe intelligente MFP’s van OKI zijn iets minder printer- en iets meer copier-based dan weleer”.

Conform de OKI-filosofie, worden ook de nieuwe MFP’s door LED-technologie aangedreven. “LED-technologie staat borg voor minder bewegende delen en derhalve minder risico op schade. De technologie is bovendien beduidend ecologischer dan andere en biedt uitzicht op energiebesparingen die, in combinatie met de “deep sleep”-modus, tot 20% kunnen oplopen,” aldus Patrick Arnou. Ook het nieuwe MFP-aanbod van OKI Systems wordt geleverd onder een driejaars-garantie on-site.

Met het nieuwe aanbod positioneert OKI Systems zich dus opnieuw iets hoger in het middensegment. Voor het eerst richt de vendor zich tot grotere werkgroepen met A4 devices met grotere displays.

MPS-aanbod in partnership met resellers-kanaal

In tegenstelling tot Nederland blijft de Belgische printer- en copier-markt sterk relationeel getint. OKI Systems (Belgium) bewerkt de markt derhalve uitsluitend via het resellers-kanaal. De vendor wil in de toekomst de banden met de resellers trouwens nauwer aanhalen. Zo zorgde de uitbreiding van het assortiment vorig jaar al voor een toename van het resellers-netwerk met een 50-tal eenheden tot zowat 400. Ook de plannen voor de uitrol van een MPS-aanbod zullen in nauwe samenwerking met de resellers lopen.

Als aanzet tot de uitbouw van een MPS-aanbod, lanceert OKI op zijn website een on-line tool onder de naam Flexrate. Flexrate biedt de eindgebruiker de mogelijkheid direct on-line een beeld te krijgen van de kost per pagina van het gewenste maandelijks af te drukken documentvolume in zwart/wit dan wel in kleur. Het volstaat het toestel van zijn keuze te selecteren en het volume afdrukken per maand in te voeren.

Flexrate Plus gaat nog een stap verder en verrekent ook de machineprijs in die vaste maandelijkse kost. De Flexrate-contracten, die via de resellers in de markt worden gezet, hebben een maximale looptijd van vijf jaar. Voor Patrick Arnou moet het Flexrate-concept het pad effenen voor de nieuwe OPO-dienst, zeg maar OKI Print Optimizer.

KMO’s met grotere afdrukvolumes kunnen hun print-gedrag laten doorlichten door een erkend OKI-reseller. Op basis van die bevindingen kunnen aanbevelingen worden geformuleerd in het licht van een MPS-aanbod. Het zijn overigens diezelfde resellers die in de toekomst document management oplossingen op OKI’s sPX-platform zullen kunnen enten.

Dit najaar breidt OKI Systems (Belgium) zijn kantooraccommodatie in Vilvoorde wellicht met 120 m² tot 520 m² uit. Bedoeling is de extra-ruimte in te richten tot een OKI Solutions Café. Daarin zal niet enkel de hele line-up worden gestald, maar zullen ook opleidingen voor resellers worden verzorgd.

“OKI Systems wordt in de toekomst immers meer een meer een solutions provider op document management-vlak,” besluit Patrick Arnou.

46aefa05f21000645d4d23ee7bfa7474
A4d473cfc9cb2442fd8764f3d8069d06

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.