Adobe slaat brug tussen Creative Cloud- en Marketing Cloud-platform
In 2012 introduceerde Adobe Systems Adobe Creative Cloud, een nieuw platform voor het leveren van tools en services dat de creatieve workflow verregaand veranderde. Als on-line platform is Adobe Creative Cloud beschikbaar op abonnementsbasis voor het maken, delen en leveren van creatief werk. De oplossing is gebouwd rond Adobe Creative Suite 6, Adobe’s pakket voor design, web, video en digitale beeldverwerking voor de creatieve professional, die een groot aantal innovaties bevat.
Toch is het Adobe’s digitale marketing-pijler die momenteel aan een snelle groei toe is, zo blijkt uit de cijfers. Van de ruim 4 miljard USD omzet wereldwijd, wordt al ongeveer één vierde door Adobe Marketing Cloud gegenereerd. De snelle uitbouw van die tweede activiteitenpijler is het resultaat van een rist acquisities die de voorbije jaren werden doorgevoerd. Daarmee wil Adobe een antwoord bieden op de uitdagingen van de on-line marketing- en on-demand-wereld, waar de consument boven alles snelle toegang tot content wil, die per direct beschikbaar moet zijn en makkelijk kan worden gedeeld en verdeeld.
“Met die uitdagingen wordt de digitale marketeer geconfronteerd. Hij moet niet alleen luisteren naar het gedrag van de consument maar hoort dat ook te kunnen voorspellen en erop in te spelen door, op basis van de ervaringen, anticipatief oplossingen voor te stellen die onmiddellijk ter beschikking moeten staan,” vat Marco Disseldorp, marketing manager Digital Marketing van Adobe Belgium (Diegem), samen.
Binnen die context kadert de lancering van een nieuwe, krachtige predictive publishing-mogelijkheid voor Adobe Social. Hiermee kan de sociale interactie van content worden voorspeld en krijgt de gebruiker suggesties voor de ideale timing om het succes van deze content te verbeteren. De eerste versie biedt integratie met Facebook. Additionele social media-platforms worden later toegevoegd.
Adobe Social, een belangrijk onderdeel van Adobe Marketing Cloud, biedt marketeers de mogelijkheid om sociale marketing te schalen binnen hun organisatie, te luisteren naar en te reageren op klantconversaties en de relaties tussen sociale interacties en zakelijke resultaten te leggen.
Real-time dashboard
In het vorig jaar gelanceerde Adobe Marketing Cloud vereenvoudigt Adobe zijn on-line marketing-aanbod voor de digitale professional. Adobe Marketing Cloud biedt een dashboard dat in real-time een overzicht van alle marketing-campagnes brengt. Adobe Marketing Cloud omvat een complete set oplossingen, met name Analytics, Social, Web Experience Manager, Target en Advertising. Thans breidt Adobe zijn aanbod uit met een nieuw ontwikkelde social-enabled interface die samenwerking over alle marketing-disciplines heen binnen bereik brengt. Ongeacht of het gaat om de creator, de web-analist, marketing manager, social marketeer of SEO-specialist.
Eerder dit jaar zette Adobe een wereldwijde samenwerking met Razorfish op, één van ’s werelds snelst groeiende digital en technology agencies. Razorfish integreert alle oplossingen van Adobe Marketing Cloud binnen zijn bestaande digital marketing-technologieplatform Fluent. Ook het wereldwijde LBi-netwerk, onderdeel van Publicis dat eveneens op de Belgische markt actief is, is bij de alliantie betrokken.
Enkele weken terug kondigde Adobe voorts een verruiming van zijn wereldwijd partnership aan met SapientNitro, onderdeel van het beursgenoteerde Sapient, dat voorziet in de integratie van het Sapient EngagedNowSM-platform in Adobe Marketing Cloud. Door hun expertise te bundelen, kunnen de partnerbedrijven uitpakken met een oplossing die borg kan staan voor de creatie, aflevering en optimalisatie van klantenervaring via het web, social media, mobiele en digitale displays.
Dat partnership borduurt voort op de overname door Adobe Systems, begin 2012, van Efficient Frontier dat gespecialiseerd was in de organisatie van multi-channel- en veilinggebaseerde digitale advertenties via search-, display- en social media. Als gevolg van die acquisitie haalde Adobe expertise binnen voor het voorafgaand evalueren van cross-channel advertentiecampagnes, bijkomende functionaliteiten, een platform voor social marketing-verbintenissen en aankoopmogelijkheden via social ads.
Efficiënt Frontier had eerder Context Optional ingelijfd, dat thans als onderbouw voor Adobe Social fungeert. Het in 2006 opgerichte Context Optional spitste zich toe op search engine marketing, display- en social media-campagnes. Andere strategische acquisities voor de uitbouw van Adobe Cloud Marketing Platform waren Omniture, Inc. (web analytics, meet- en optimalisatietechnologieën), Day Software Holding (enterprise content management, digital asset management en social collaboration tools), Demdex (data management) en Auditude, Inc. (video-advertentiemanagement). Het zijn al deze acquisities die de onderbouw vormen van Adobe Marketing Cloud.
Einde van het licentiemodel
Naar verluidt hebben intussen al 500.000 gebruikers op de abonnementsformule van Adobe Creative Cloud ingetekend.
“In België maken inmiddels vijf financiële instellingen gebruik van Adobe Marketing Cloud,” aldus country manager Bart Vossen.
Naast de bankwereld mikt Adobe Belgium met zijn digitaal marketing-platform op de overheidssector, retail, telco’s en de reisindustrie.
“Wereldwijd tellen we intussen 7 partners, waaronder WPP, Deloitte en LBi. In België stapten Emakina, Amplexor en de Kronos-groep in het verhaal in. Met een eerste partner in Wallonië verkeren de onderhandelingen in een eindfase,” zo nog Vossen.
Inmiddels zijn al een vijftigtal out-of-the box koppelingen met Adobe Marketing Cloud actief. In eigen land koppelt de oplossing met Selligent.
“Net als het moederbedrijf bevindt Adobe Belgium zich momenteel in een dubbele transformatiefase. Het licentiemodel van weleer heeft afgedaan. Adobe’s nieuwe business-model bestaat uit een SaaS-aanbod dat op abonnementsbasis in de cloud wordt aangeboden. Daarnaast evolueren we volop van een zuivere aanbieder van Creative Cloud-oplossingen naar een solution waarbij de Creative Cloud al dan niet aan een Marketing Cloud wordt gelinkt,” besluit de country manager.
ADOBE SYSTEMS BENELUX B.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.