E-commerce in België groeit in 2013 tot 1,8 miljard euro

Tijdens de Kick-Off brachten verschillende sprekers de voordelen van e-commerce in België onder de aandacht:
- Belgie biedt de beste verspreiding van verzamel- en afhaalpunten.
Uit een studie uitgevoerd door comScore, een onderneming gespecialiseerd in het meten van on-line consumentengedrag, blijkt dat de Belgische consument verkiest zijn of haar aankopen in een winkel op te halen. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse en Duitse consument. Voor één Belg op drie primeert het gemak en dat gaat, onder andere, voornamelijk gepaard met het aantal pakketpunten. Deze punten zijn in België beter verspreid dan in de buurlanden, waardoor de eindklant van een optimale dienstverlening verzekerd is.
- Een sterk beveiligde betalingswijze.
Zowat de helft van de Belgen is ontevreden met de veiligheid en het gebruiksgemak van betalingen via smartphone. Daarom worden nieuwe beveiligde betalingswijzen ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld Sixdots (Zie http://www.dvo.be/). Dit betaalplatform, opgericht door het Belgische Mobile Wallet, is een innovatief initiatief van verschillende banken en mobiele operatoren om mobiele betalingen te beveiligen en te vereenvoudigen.
- Een kwaliteitslabel dat vertrouwen wekt.
De professionalisering van de e-commerce heeft eveneens een impact op consumentengewoontes en op het vertrouwen dat consumenten in on-line kopen stellen. Zo zetten steeds meer webshops zich in om consumenten in alle transparantie te informeren en een betrouwbare en beveiligde manier aan te bieden om on-line aankopen uit te voeren. Deze inzet wordt beloond met het BeCommerce-kwaliteitslabel, een certificaat dat door een onafhankelijke organisatie wordt uitgereikt.
Ontwikkelingsperspectieven voor 2014
De comScore-studie identificeert tevens de uitdagingen en groeiperspectieven voor 2014:
- Mobile commerce
51% van de Belgen bezit nog geen smartphone. Dat is het hoogste percentage binnen de Europese Unie. De mobile commerce of m-commerce staat dus nog mooie tijden te wachten. Het zal ook één van de prioriteiten voor de sector zijn om de 34% van de Belgische on-line kopers te overtuigen die nog steeds een fysiek bezoek aan een winkel verkiezen. De aarzeling van deze kopers staat in schril contrast met het Europese gemiddelde van slechts 19%.
- De on-line koopervaring
In Europa laat zowat de helft van de potentiële on-line kopers zijn of haar virtuele winkelwagentje staan alvorens de betaling af te ronden. In België is dit 58%. De redenen die hiervoor worden aangehaald zijn enerzijds het feit dat de consument nog niet bereid is om tot de aankoop over te gaan en anderzijds de leveringskosten, die niet mogen worden onderschat. Alle inspanningen die op dit moment binnen de logistieke e-commerce keten worden geleverd, spitsen zich toe op het maximaal drukken van de kosten voor de Belgische on-line handelaars en derhalve ook de e-shoppers. Naast historische spelers als bpost, Kiala, DPD, Mondial Relay, DHL, Fiege en nog vele andere, betreden ook enkele nieuwe buitenlandse actoren de Belgische markt (PostNL, Kariboo, Dynalogic, …). Verwacht wordt dat deze concurrentie het stimuleren van de on-line aankoop enkel maar ten goede kan komen.
- Nieuwe Europese reglementering
Met de snelle opmars van de e-commerce sector in Europa wordt ook een juridische omkadering gecreëerd om meer transparantie in de on-line handel te waarborgen en om iedere vorm van misbruik tegen te gaan. Zo heeft de Europese Commissie beslist om het legaal kader voor elektronische handel te harmoniseren en te versterken door een nieuwe richtlijn uit te vaardigen, die een betere bescherming van de Internet-gebruiker en de eindconsument biedt. Deze richtlijn treedt op 13 juni 2014 van kracht.
BECOMMERCE V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.