Ford ambieert Top 3-positie op Belgische bedrijfswagenmarkt

18/03/2014 OM 08:11 - Luc Willemijns
958ddd3b79393f5325a18596e3bd5c18
De nieuwe Transit 2 ton haakt in op de volledige vernieuwing van Ford’s bedrijfswagenvloot
Ford wist zijn marktaandeel op de Belgische bedrijfswagenmarkt vorig jaar met 2% tot 7% op te krikken. Ambitie is in 2014 naar een Top 3-positie door te stoten. In 2012 moest de constructeur nog met een zevende stek vrede nemen. Aanleiding tot het optimisme is het grootscheepse vernieuwingsprogramma dat Ford voor zijn Europese bedrijfsvoertuigengamma opzette. Dat beleeft zijn voorlopig hoogtepunt met de lancering van de nieuwe Ford Transit (2 ton).

Eerder werden de nieuwe Transit Connect en Transit Custom gelanceerd. Beide modellen werden bekroond met de titel “International Van of the Year”, respectievelijk in 2014 en 2013. De nieuwe Transit Courier volgt in 2015.

Vanaf deze maand loopt de nieuwe Ford Transit in het Turkse Kocaeli van de band. Zijn Amerikaanse variant wordt in Kansas City geassembleerd. De modellen bestemd voor de Russische markt zullen vanaf de tweede jaarhelft in de productie-eenheid van Elabuga worden aangemaakt.

België: sterk presterende markt

Ford’s bedrijfsvoertuigen noteerden vorig jaar een stijgend verkoopsvolume (+ 6%) op de Europese markt. In België werden maar liefst 1.578 eenheden meer verkocht (+ 46%) dan in 2012, met glansprestaties voor de Ford Transit Custom en Ford Tourneo Custom.

Geen wonder dus dat de Belgische invoerder 2014 met optimisme tegemoet kijkt. Van de Transit Connect, Transit 2 ton en Transit Courier hoopt Ford dit jaar 2.600 exemplaren meer te verkopen dan in 2013. Dat zou overeenstemmen met een verdubbeling van het totale verkoopsvolume in een paar jaar tijd.

Nieuwe Transit

Van de nieuwe Ford Transit, die de 2,2 liter Duratorq-diesel onder de motorkap heeft, zijn maar liefst 450 modelvarianten beschikbaar. Blikvanger is het laadvolume dat met quasi 10% tot 15,1 m³ werd verhoogd (14,3 m³ voorheen). De nieuwe Transit kan met andere woorden vier Europalletten laden, versus drie in het oude model.

Bijzondere aandacht ging uit naar de TCO. De Transit Econetic pakt uit met CO2- en verbruikswaarden van 169 g/km en 6,4 l/100 km. Het verbruikt ligt 6% lager dan bij zijn voorganger. Maar ook de geplande en niet-geplande onderhouds- en herstellingskosten ogen gunstiger dan voorheen. De gloednieuwe Transit is verkrijgbaar met voorwiel-, achterwiel- en vierwielaandrijving. Zijn onderhoudstermijn werd verlengd tot 2 jaar/50.000 km. Daarmee vergt het geprogrammeerd onderhoud over 150.000 km slechts 4,2 uur, tegen 5,4 uur voor het huidige model.

Nieuw Mobility-aanbod

Ford ent zijn nieuwe Mobility-aanbod eveneens op het bedrijfswagensegment over. Zowat de helft van de 68 dealers, die 95 verkoopspunten uitbaten, zijn ook bedrijfswagendealer.

In de Belux bouwt de invoerder momenteel een netwerk van een 30-tal Transit 24-centers uit. Sinds het jaarbegin gelden in die centers verlengde openingsuren (55 u/week). In 2015 wordt die beschikbaarheid met nog een vijf uur verhoogd. Een en ander kadert in een Mobility-aanbod, dat de bedrijfsmatige klanten een mobiliteitsgarantie bieden moet. Zo zijn de Transit 24-centers niet alleen langer toegankelijk (lees: ook buiten de reguliere werkuren, nvdr.) maar zijn er ook demo- en stockvoertuigen alsook vervangingsvoertuigen beschikbaar.

Transit 24-centers staan bovendien borg voor 2 jaar on-site assistance. Bedoeling is de nieuwe mobiliteitsformule nog verder te verfijnen alvorens ze officieel wordt gelanceerd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.