Axis diept verticalisatiestrategie verder uit

04/06/2014 OM 07:59 - Luc Willemijns
472fbc71edc351494c96347df6deb0b1
Martin Gren: “Ingebouwde smartphone-camera grotere bedreiging privacy dan beveiligingscamera”
Nog zowat de helft van de video surveillance-markt in de Benelux draait op analoge technologie. In de middenmarkt (lees: installaties met 20-50 camera’s, nvdr.) trekt de omslag zich - al dan niet gefaseerd - langzaam op gang. In het onderste deel van de markt is nog ongeveer 90% van de videobewakingsmarkt van analoge aard. De Zweedse marktleider Axis Communications (Lund) sluit zich dan ook wat graag aan bij de voorspellingen van gereputeerde marktonderzoeksbureaus die tussen 2012 en 2017 een quasi-verdubbeling van het marktpotentieel van 12,6 naar 23,2 miljard USD voorspellen. Tot 2020 kan netwerkvideo op een jaarlijkse groei van om en bij de 22% rekenen, zo luidt het. Axis speelt op die marktevoluties in met een verticalisatiestrategie die steeds verder wordt doorgetrokken. Binnen afzienbare tijd zet het bedrijf ook zijn eerste stappen in de Europese toegangscontrolemarkt.

Het in 1984 opgerichte Axis Communications was aanvankelijk actief in de connectie van IBM-mainframes en printers. Toen het einde van de mainframe werd voorspeld, verschoof de focus naar het cameragebeuren, waarin dezelfde controllers worden gebruikt. In 1996 introduceerde Axis de NetEye 200, de eerste netwerkcamera die één beeld per 17 seconden kon doorsturen.

“Die oplossing bleek prima geschikt voor remote monitoring, minder voor videobewaking,” herinnert mede-oprichter Martin Gren zich. “De markt had in eerste instantie geen behoefte aan camera’s, wel aan een oplossing voor beveiligingsnoden,” wordt daaraan toegevoegd.

Vooral in de Westerse wereld ruimt dure manbewaking steeds vaker het veld voor camerabewaking. Ter illustratie: de beveiligingsmarkt in de Verenigde Staten vertegenwoordigt momenteel 350 miljard USD, waarvan 340 miljard USD arbeidsgerelateerd is, amper 10 miljard USD technologiegerelateerd. Een Zweedse multinational in de bewakingsmarkt haalde in 2012 amper 6% van zijn omzet uit “Solutions & Technology”. Ambitie is dat aandeel tegen eind 2015 te verdrievoudigen. Kortom, aan marktpotentieel geen gebrek, zo blijkt.

“Om in de bewakingsmarkt de transitie van man naar machine te maken zijn evenwel drie zaken vereist, met name operationeel efficiëntie, technologische verbetering en integratie,” weet Gren.

Andere “drivers” zijn zaken als resolutie, beeldkwaliteit en analyse-mogelijkheden.

Technologische voortrekkersrol

Technologisch acht Axis Communications zich alvast goed gewapend om de marktverschuiving met succes aan te gaan.

Eerder dit jaar bevestigde de Zweedse netwerkvideospecialist andermaal zijn technologische voortrekkersrol met de introductie van de Axis P1428E-netwerkcamera die met 4K-technologie is uitgevoerd en aan de nieuwste Ultra-HD-standaard voldoet. Momenteel geniet de vorig jaar goedgekeurde nieuwe compressiestandaard H.265 meer dan gewone aandacht bij het R&D-team van Axis. Gren nuanceert niettemin:

“Vooralsnog is de patentstructuur rond H.265 onduidelijk. De nieuwe compressiestandaard verlaagt de initieel beschikbare bandbreedte met 25 à 30% terwijl de verwerkingscomplexiteit zowel de prijs als de performantie negatief zal beïnvloeden”.

Ook bij de nieuwe 4K-technologie plaatst Gren vooralsnog kanttekeningen. Zo is de resolutie weliswaar hoger, maar blijft de lichtgevoeligheid achterwege. Bovendien vereist de nieuwe technologie behoorlijk wat bandbreedte.

“Van de huidige videocamera die worden verkocht is amper 20% van de geïnstalleerde camera’s met HD-kwaliteit toegerust. De B2B-markt hinkt dus zwaar achterop ten opzichte van het residentiële segment waar high-definition televisie stormenderhand de markt verovert,” heet het.

De technologie evolueert bijgevolg beduidend sneller dan de videobewakingsmarkt in B2B-omgeving, die als behoorlijk conservatief wordt omschreven.

Axis, dat wereldwijd actief is en vorig jaar met 1.627 werknemers een omzet van 724 miljoen USD boekte, investeert nagenoeg 15% van zijn omzet in R&D. Jaarlijks brengt het bedrijf momenteel een dertigtal nieuwe producten op de markt.

Cameratoezicht en -bewaking steeds intelligenter …

De voornaamste toepassingen van cameratoezicht en -bewaking hebben vooralsnog te maken met het vaststellen van overtredingen, bewegingsdetectie, nummerplaatherkenning en het tellen van mensen. In gecontroleerde omgevingen is sprake van niche-applicaties, zoals bijvoorbeeld gezichtsherkenning voor paspoortcontrole. Voor gebruik in zakelijke omgeving is een bijzonder hoge betrouwbaarheid vereist.

Zoals verder blijkt worden netwerkcamera’s steeds intelligenter. Bovendien hebben ze zelf steeds meer opslagcapaciteit aan boord.

“In 2012 kon een netwerkcamera 5 dagen videobeelden zelfstandig opslaan, volgend jaar is dat een maand. Met de nieuwe H.265-technologie zal dat volume oplopen tot drie maanden in 2018 en zelfs tot een jaar in 2012”, voorspelt Gren.

In 2007 voerde Axis Communications een verticalisatiestrategie in. Een eerste segment die het bedrijf ging bewerken was de markt van het openbaar vervoer. Sindsdien werden daar ook stadsbewaking, retail, industrie, banking & finance en transport & logistiek aan toegevoegd. In de VS begaf Axis Communications zich eind vorig jaar voor het eerst op de markt van de toegangscontrole met een “game-changer”-oplossing.

Een volgende niche in de pijplijn is de healthcare-sector. Onveranderlijk worden binnen die niches camera’s ingezet met een steeds hogere intelligentie die doorgaans binnen andere IT-systemen worden geïntegreerd. Steeds weer valt Axis daarvoor terug op zijn innovatiestrategie die er naar streeft de wereld veiliger en intelligenter te maken. Dit alles met respect voor de persoonlijke privacy. Ook terzake heeft Martin Gren een uitgesproken mening:

“Niet de beveiligingscamera vormt het probleem voor de bescherming van de persoonlijke privacy, wel de ingebouwde camera’s in GSM’s en smartphones,” luidt het.

… en multifunctioneler

In de retail-sector bijvoorbeeld blijft de functionaliteit van netwerkcamera’s niet beperkt tot zuivere bewakingsdoeleinden (diefstal, interne fraude, …). De ingezamelde data worden, in combinatie met andere software-applicaties, ook aangewend voor in-store analyse, het beïnvloeden van de klanttevredenheid (door bijvoorbeeld het inkorten van de wachtrijen aan de kassa’s), het bewaken van koelsystemen, heat mapping (de analyse van het bezoekersgedrag in de winkelomgeving) of integratie in social media-camera’s.

In industriële omgevingen wordt netwerkvideo soms verrijkt met thermische netwerkcamera’s, die afwijkende temperaturen detecteren om vervolgens alarm te slaan. Op city surveillance-vlak verschuift de passieve rol van de netwerkcamera (vaststelling van dreiging van natuurlijke of menselijke aard) steeds nadrukkelijker in de richting van een actieve functie. Zo kunnen de vaststellingen aanleiding geven tot bestuurlijke ingrepen om de leefbaarheid of het veiligheidsgevoel te verhogen. Met de opkomst van de “smart cities” lijkt die rol steeds groter te worden.

Netwerkvideo wordt met name steeds actiever ingeschakeld in combinatie met traffic management-systemen, de optimalisatie van energie- & waterverbruik, het terugdringen van vervuiling en geluidsoverlast, het aansturen van intelligente gebouwen, toeristengeleiding, … Sommige uitvoeringen hebben zelfs geursensoren aan boord.

“Netwerkcamera’s worden in bepaalde gevallen ingeschakeld als platform met bijkomende intelligentie. Soms gebeurt dat in combinatie met sensoren, soms neemt de camera zelf de sensorfunctie op,” weet Epko van Nisselrooy, business development manager bij Axis Communications Benelux.

Begrijpelijk dus dat Axis Communications zowat 60% van zijn inkomsten uit projecten haalt. Vooralsnog gebeurt dat in driekwart van de gevallen met traditionele bewakingsinstallateurs, een kwart met IT-dienstverleners. De convergentie tussen beide wordt echter steeds zichtbaarder.

472fbc71edc351494c96347df6deb0b1
Martin Gren: “Ingebouwde smartphone-camera grotere bedreiging privacy dan beveiligingscamera”
6df8b6362f17533d3dfe78ca897cf916

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.