"Accountants- en advieskantoor in volle evolutie"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Philip Van Eeckhoute en Herman Vidts, respectievelijk lid van het directiecomité en voorzitter van SBB, dat per 1 januari aanstaande met SBB online een nieuwe Internet-tool lanceert die van cruciaal belang in de verdere ontwikkeling van het advies- en accountancy-kantoor zou kunnen zijn. (Foto W & F)

Herman Vidts en Philip Van Eeckhoute (SBB)


"Accountants- en advieskantoor in volle evolutie"


SBB, het Vlaamse accountants- en advieskantoor met 16.000 klanten en hoofdzetel in Leuven, zet binnenkort een belangrijke volgende stap in de implementatie van zijn nieuwe IT-strategie. Per 1 januari aanstaande worden de duizenden klanten waarvoor SBB de boekhouding voert naar het pakket Winbooks gemigreerd. De operatie maakt deel uit van het totaalproject "SBB online", dat de klant via een goed beveiligde Internet-toepassing een virtueel accountants- en advieskantoor zal bieden dat rond-de-klok beschikbaar is en proactief op hun behoeften inspeelt. Dat met SBB online ook al strategisch wordt vooruitgedacht, blijkt uit het onderhoud dat "de Vlaamse Ondernemer" had met Herman Vidts, voorzitter van het directiecomité, en Philip Van Eeckhoute, lid van het directiecomité veantwoordelijk voor het Kantorennet & Communicatie. Op termijn verwachten onze beide gesprekspartners zich immers aan een toenadering tussen de ondernemingsloketten en de professionele adviesverstrekkers binnen de boekhoudkundige en fiscaal-administratieve wereld. SBB rondde enkele weken terug met succes de procedure voor een Q*For-certificatie af, wat inhoudt dat klanten de adviesopdrachten voortaan met adviescheques kunnen voldoen.


Herman Vidts stapte in 1984 over van de adviescel van de Boerenbond naar SBB, waarvoor hij vandaag als voorzitter van het directiecomité en als algemeen directeur optreedt. Eerder dit jaar plukte Vidts bij Ernst & Young Philip Van Eeckhoute weg, die de opdracht meekreeg voor het hele kantorennet een eenduidig bedrijfsimago in de markt te zetten. Sinds 1 juli heeft Van Eeckhoute, die tussen 1999 en 2004 secretaris-generaal van het Instituut van Accountants en Belastingsconsulenten (IAB) was en voorheen op de studiedienst van het toenmalige NCMV (nu: UNIZO, nvdr.) was tewerkgesteld, een zitje in het directiecomité van SBB. SBB zelf ontstond begin de jaren '70 binnen het dienstverstrekkingsportfolio van de beroepsorganisatie Boerenbond, toen nog onder de naam SeFiBe. Een belangrijke en recente fase in de ontwikkelingsgeschiedenis van SBB dateert van 2001. In dat jaar versmolten de Boerenbond en het VKW hun respectieve sociaal secretariaten, sociaal verzekeringsfondsen en kinderbijslagfondsen tot ACERTA. SBB Accountants en Belastingconsulenten en SBB Bedrijfsdiensten bleven buiten die fusie-operatie en gaan sindsdien als een zelfstandige entiteit door het leven. Die verzelfstandiging werd naar de buitenwereld op ondubbelzinnige wijze veruitwendigd met de ingebruikname in het najaar van 2002 van een nieuw SBB-hoofdkantoor, dat naast het nieuwe Novotel-gebouw te Leuven werd opgetrokken. Voorheen zat SBB immers in hetzelfde pand als ACERTA aan de Diestsevest gevestigd. De nieuwe vesting, waarin meteen ook het regionaal kantoor Leuven werd ondergbracht, vergde een totaalinvestering van ruim 5 miljoen euro.

"Vandaag de dag stelt SBB 240 medewerkers tewerk. Vorig jaar werd een omzet van 17,5 miljoen euro genoteerd. Enkele occasionele acquisities niet te na gesproken, opteert SBB bij voorkeur voor een stelselmatige natuurlijke groei. Ook voor het lopende jaar mikken we op een groei van zowat 5%," aldus Herman Vidts.


Versterking imago


Met het aantrekken van Philip Van Eeckhoute wordt duidelijk dat SBB van de versterking van zijn bedrijfsimago één van zijn topprioriteiten maakt. Momenteel telt SBB zowat 16.000 klanten. In tegenstelling tot wat men zou verwachten maken "slechts" een 9.000 land- en tuinbouwbedrijven deel uit van het klantenbestand. Zevenduizend KMO-klanten zijn in andere sectoren actief. "Van meetaf opteerde SBB voor een diversificatie van het klantenportfolio. De behandeling van het fiscaal dossier in de land- en tuinbouwsector was nu eenmaal een najaarsactiviteit, zodat met het oog op een betere spreiding van de bedrijvigheden van marktverruiming vanaf de eerste dag werk werd gemaakt," herinnert Herman Vidts zich. Gemeten naar omzet tekenen de niet-land- of niet-tuinbouwgerelateerde KMO's intussen voor zowat de helft.

Kernactiviteit van SBB blijft de boekhoudkundige en fiscale ondersteuning van de klanten, waarbij de hele levenscyclus van de onderneming (gaande van starter over de groeifase tot en met de eventuele overdracht en/of successie) wordt afgedekt. Doorheen de jaren werd de dienstverlening in de breedte uitgebouwd met juridisch advies (burgerlijk recht, ondernemingsrecht, familierecht, erfrecht, sectorspecifieke reglementeringen, .) en milieu-advies. "Medio de jaren '90 werd de milieuwetgeving alsmaar complexer en derhalve steeds belangrijker in de bedrijfsvoering. Vandaar dat SBB een gespecialiseerde dienstverlening op het getouw zette die zich inlaat met de juridisch-administratieve ondersteuning van de klant-bedrijven op milieuvlak. Waarbij in de begeleiding heel ver wordt gegaan, tot en met het voeren van de mogelijke besprekingen met de overheid. De milieucel van drie personen waarmee we indertijd van start gingen, is intussen tot een twintigtal medewerkers uitgegroeid," zo nog Vidts.


Lokale aanwezigheid


Vlaams en onafhankelijk zijn twee kernelementen waarmee SBB zich duidelijk van de concurrentie wenst te onderscheiden. Die schuilt voornamelijk bij The Big Four, die ook meer en meer voor een decentrale structuur opteren, en bij de individuele en lokale accountants en fiscalisten.

SBB heeft 27 kantoren verspreid over het hele Vlaamse landsgedeelte (en de Oostkantons), met name te Brugge, Diksmuide, Ieper, Kortrijk, Roeselare, Tielt, Aalst, Eeklo, Gent, Lochristi, Oudenaarde, Sint-Niklaas, Brecht, Geel, Hoogstraten, Lier, Turnhout, Sint-Katelijne-Waver, Diest, Hoeilaart, Leuven, Ternat, Bree, Tongeren, Sint-Truiden, Eupen en Sankt-Vith.

"Kernfocus van SBB is het adviseren en begeleiden van de bedrijfsleiders in hun dagdagelijkse ondernemingsbeleid, zowel op administratief als adviserend vlak. Wij zorgen dat aan alle wettelijke verplichtingen inzake boekhouding, fiscaliteit en milieuverplichtingen en dergelijk wordt voldaan, waaraan het nodige advies wordt gekoppeld", verduidelijkt Philip Van Eeckhoute, eraan toevoegend dat dure fiscale spitstechnologie en andere offshore-constructies bij dat alles niet meteen aan SBB zijn besteed. "Veel belangrijker voor de ondernemer is de klankbordfunctie van zijn lokale SBB-consulent, waarbij het advies en de ondersteuning zich toespitsen op de dagdagelijkse realiteit binnen de onderneming," luidt het. Geen ver gezochte structuren, maar praktische en onmiddellijk bruikbare raad, dus.

Dat ook de grote jongens hun begerig oog op het middensegment hebben laten vallen, wordt door onze gesprekspartners niet ontkend. "SBB biedt dan weer het voordeel van onderuit te zijn gegroeid, wat inhaken op de KMO-problematiek heel wat makkelijker maakt. Bovendien hoeft de kwaliteit van de dienstverlening van SBB voor geen enkele marktpartij onder te doen," weet Herman Vidts. Omwille van de geringere overhead, is SBB bij machte zich ook qua prijszetting van dat soort concurrentie te onderscheiden, wordt aangegeven.

"De ondernemer heeft behoefte aan een vertrouwensman die zich het liefst zo dicht mogelijk in zijn buurt bevindt," weet Philip Van Eeckhoute. "Wat de lokale SBB-consulent van zijn collega-individuele boekhouder of accountant in dezelfde straat onderscheidt, is dat hij zich door een sterke organisatie op de achtergrond geruggensteund weet, met specifieke know-how zowel in het hoofdkantoor te Leuven als verspreid over het hele netwerk. De bijzondere expertise van onze juristen en fiscalisten op de centrale studiedienst is amper één telefoontje verwijderd," wordt daaraan toegevoegd. Drie jaar terug voerde SBB een nieuw regionaal kantorenconcept in, waarbij een aantal kantoren over de kantorengrenzen heen werden geclusterd. Het hele netwerk werd zodoende rond 11 regionale basiskantoren en regio-managers gestructureerd. Tot de voordelen van dit breder regionaal draagvlak horen onder meer de verminderde kwetsbaarheid van de individuele kantoren enerzijds en de mogelijkheid om specifieke expertise regionaal op te bouwen anderzijds.


Nieuwe dienstverlening via beveiligde Internet-toepassing


Met het nagelnieuwe SBB online pakt SBB uit met een nieuwe manier van werken via het Internet, waarin het bestaande e-accounting-aanbod wordt geïntegreerd. Met SBB online zet de onderneming een belangrijke nieuwe stap in zijn elektronische strategie. Zo beschikte de SBB-klant al over een informatie-site met dossier- en contactgegevens, berekeningsmodules (financieel, bedrijfseconomisch, .), formulieren (aangiftes, registers, volmachten, aanvragen, .), documentatie (kennisfolders en links) en SBB-nieuwsberichten (fiscaal, juridisch, nieuwe diensten, .). SBB online zorgt er als toegangspoort naar het IT-platform voor dat SBB-programma's als web-accounting-oplossingen en andere ASP-toepassingen (milieuregister, bedrijfseconomische boekhouding) voortaan in één muisklik beschikbaar zijn.

Herman Vidts: "Met SBB online bieden we de klant via het Internet een beveiligde toegangspoort naar het nieuwe IT-platform dat hem ter beschikking wordt gesteld. Op die manier krijgt hij er een virtueel kantoor bij, zonder kopzorgen over de technische aspecten ervan. Het gaat met name om een virtueel kantoor waar het klant-bedrijf niet alleen zijn boekhoudkundige cijfers in real-time kan consulteren, maar ook documentatie en informatie allerhande kan opvragen, zoals de notulen van zijn laatste algemene vergadering. Zelfs in het kosteloos gebruik van een web-based facturatiepakket wordt voorzien. Het aantal aangeboden mogelijkheden is quasi-onbeperkt. Zo kan de klant bijvoorbeeld via het systeem zijn statuten, milieuvergunning of contracten allerhande in PDF-formaat opvragen. Proactief wordt SBB online met een alert-functie toegerust, zodat het klant-bedrijf automatisch wordt verwittigd van de nakende vervaldatum van zijn exploitatie- of milieuvergunning of van de eerstvolgende datum van de te houden algemene aandeelhoudersvergadering. SBB online wordt in wezen op een "à la carte"-basis aan de klant aangeboden, waarbij deze zelf kan bepalen in hoeverre hij zijn boekhoudkundige verrichtingen (lees: input van data, nvdr.) al dan in eigen beheer wenst te verzorgen".

Momenteel werkt SBB nog met een in eigen beheer ontwikkeld boekhoudprogramma. Winbooks is evenwel het boekhoudprogramma dat de klant aantreft via SBB online en waarnaar op 1 januari aanstaande voor alle boekhoudklanten van het huis wordt overgestapt. Uit veiligheids- en betrouwbaarheidsoogpunt van het Internet-verkeer doet SBB op Belgacom een beroep voor de hosting. Momenteel werken zowat 10% van de bestaande SBB-klanten met een eigen boekhoudpakket. Het spreekt voor zich dat het SBB-management wat graag deze ondernemingen naar het Winbooks-gebeuren zou zien overstappen.


Tussenstap?


In nieuwe overheidsapplicaties als de elektronische belastingsaangifte Tax-On-Web en de elektronische BTW-aangifte Edivat heeft SBB in het verleden altijd een voortrekkersrol gespeeld, geeft Herman Vidts terzijde aan. Waarmee hij impliciet erkent dat de nieuwe SBB online-tool van strategisch belang kan zijn voor de verdere ontwikkeling van SBB, inzonderheid in de communicatie naar de overheid toe. "Aan overheidswege zijn op het stuk van de elektronische communicatie nog wel wat initiatieven te verwachten," meent Philip Van Eeckhoute, die meent dat SBB als accountants- en advieskantoor met SBB online over een "tool" beschikt die ook in de communicatie tussen onderneming en overheid een meerwaarde kan bieden. Duidelijk is dat het SBB-management bij dat alles denkt ook de evolutie rond de ondernemingsloketten nauwgezet opvolgt.

Herman Vidts: "In de toekomst zullen de ondernemingsloketten, naar mijn aanvoelen, in toenemende mate worden aangewend voor de formele communicatie met de overheid. Wij ervaren het dan ook als een "must" om met de ondernemingsloketten een goede verstandhouding te hebben. Als morgen die loketten bij de toekenning van een BTW-nummer interveniëren, laat het zich raden dat starters vrij snel zullen komen aandraven met vragen rond dat stelsel van indirecte fiscaliteit. In die evolutie ligt voor de accountants en belastingsconsulenten ongetwijfeld een rol weggelegd. De wetgeving terzake verwijst trouwens letterlijk naar de functies die de economische vrije beroepen vervullen".

Dat SBB met een nieuwe elektronische "tool" als SBB online ook voor heel wat toegevoegde waarde in de communicatie tussen bedrijf en overheid kan zorgen, hoeft geen betoog. Net zo min als de sterk gedecentraliseerde structuur van SBB naadloos zou kunnen aansluiten op de geografisch verspreide inplantingen van de ondernemingsloketten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.