Milieu-efficiëntie Belgisch beleid hinkt achterop
Voor het derde opeenvolgende jaar stelt de sector vast dat de verkoop van verwarmingsketels een dalende trend kent. Geschat wordt dat de verkoop opnieuw met 5% daalde en dat deze niet gecompenseerd wordt door een stijging van andere technologieën, zoals warmtepompen. Dat betekent opnieuw dat de consument steeds langer de vervanging van zijn ketel uitstelt, met alle gevolgen voor milieu, veiligheid en economie.
Bij veel consumenten weegt het terugverdieneffect op middellange termijn niet op tegen de investering die daarvoor onmiddellijk moet worden gemaakt. Hierdoor blijft het aandeel verouderde ketels in huishoudens stijgen. Die situatie dreigt nog te verergeren.
De Belgische consument moet zijn ketel wettelijk regelmatig laten nazien en onderhouden. In Vlaanderen is dat om de twee jaar voor gas en elk jaar voor een stookolie-installatie. In Brussel en Wallonië is dat respectievelijk drie en twee jaar. In Vlaanderen maakte de regering zijn intentie bekend om de periode voor het onderhoud van gasketels ook tot drie jaar te verlengen waardoor technische fouten en inefficiënties later zullen worden vastgesteld en eventuele vervangingen van de ketels ook verder zullen worden uitgesteld.
Met ingang van aanslagjaar 2014 valt bovendien de fiscale aftrek van de onderhoudsfactuur voor particulieren weg. Tot 2013 waren deze kosten (uitgaven tot 2012) nog voor 40% aftrekbaar.
Het wegvallen van de fiscale stimuli voor het onderhoud van verwarmingsinstallaties komt bovenop het afschaffen van de belastingsvoordelen voor het plaatsen van milieu-efficiënte ketels sinds 2011. Tot dat jaar kende de markt een vrij indrukwekkend groeiscenario en gebeurde de vervanging van de ketels op een grotere schaal dan in de buurlanden.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.