Digitopia bouwt “Innovation Boulevard” langsheen de Meir

04/03/2015 OM 09:55 - Luc Willemijns
73ca864e8e5be83848128fb96ed8769f
De Antwerpse Meir, die tot de druktste shopping-locaties in Europa hoort, speelt in op de wijzigende consumentenbehoeften. Digitopia N.V. (Wijnegem), specialist in digitale communicatie, zet in op de uitbouw van de shopping-as tot een gebeuren dat de consument een totaalbeleving biedt dankzij digitale toepassingen allerhande. Die consument fungeert overigens als testpubliek voor de nieuwe digitale tools. Digitopia maakt voor “Innovation Boulevard” gebruik van het gratis Wi-Fi netwerk, dat sinds eind vorig jaar operationeel is op de as van het Centraal Station tot het Steenplein.

“Met steun van de stedelijke overheid richten we op de as Centraal Station-Steenplein een “Innovation Boulevard” in met behulp van digitale toepassingen die het winkelen persoonlijker en klantvriendelijker maken. Op de as zijn behoorlijk wat flagship stores gevestigd die makkelijker in de innovatieve projecten instappen,” aldus initiatiefnemer Jan Bussels van Digitopia.

Dat e-commerce het fysieke winkelen definitief uit de wielen zal rijden, wordt overigens sterk betwijfeld. Zo zouden volgens een recente retail-studie van IBM lokale aankopen in fysieke winkelpunten in de komende vijf jaar aankopen via het Internet het nakijken geven.

“Mensen blijven nu eenmaal sterk gesteld op analoge contacten. In zoverre dat vandaag sprake is van een interessant spanningsveld tussen digitale en analoge contacten,” meent trend watcher Herman Konings.

Phygital spaces

Winkelruimtes worden phygital spaces, zo nog Konings, waarbij de fysieke en digitale wereld met elkaar vervlecht raken.

“In die phygital spaces valt meer te beleven dat in de pure handel. Bovendien krijgt de technologie, die intuïtief van aard is, binnen die ruimtes een dienende rol toegewezen. In de toekomst zullen de bits en bytes uiteindelijk tekenen voor de customer intimacy,” zo nog Konings.

Het “Innovation Boulevard”-concept haakt naadloos in op die toekomstvisie. Initiatiefnemer Digitopia zette voor “Innovation Boulevard” een partnership op met Intel, Accenture, de stad Antwerpen en Startit@kbc. In “Innovation Boulevard” kunnen de digitale start-ups van Startik@kbc hun technologie in de realiteit uittesten.

“In “Innovation Boulevard” gaan nieuwe digitale technologieën in een gestructureerde real-life omgeving de confrontatie met de klanten aan,” verduidelijkt Bussels.

“Innovation Boulevard” telt intussen nagenoeg twintig digitale tools die over de hele shopping-as werden uitgerold. Een specifiek daartoe in het leven geroepen “Quality Board” toetst de tools voorafgaand op hun functionaliteit, schaalbaarheid, betaalbaarheid en zinvolheid. De “Innovation Boulevard Academy” zal de tools na implementatie op hun deugdelijkheid checken. Die “Academy” zal mogelijk tevens onderzoek naar nieuwe tools inleiden.

Proximus, JetairCenter, Lunch Garden, Omoda, McGregor, JBC, Veritas, Gaastra, Vivaldi’s Interim, bpost, Café Maurica, The Foodmaker en Hans Anders rolden in het licht van “Innovation Boulevard” alvast een aantal nieuwe toepassingen uit. Innovation Boulevard ontwikkelde met “Ojoo” een mobiele applicatie die het publiek via een wandelroute op de as De Keyserlei-Meir-Steen langs de deelnemende shops loodst.

Een voorsmaakje van de innovatieve tools

  • QLESS (foto) of virtuele wachtrij: via SMS kan men zelf de eigen plaats in een wachtrij beheren. Door een virtueel nummer te nemen beslist men zelf wanneer men aan de beurt komt.
  • Touch&Go: Passief kijken naar de communicatie op een scherm in de etalage is voorbij. Via de smartphone kan men zelf de content bepalen die men wil zien, informatie verfijnen en meenemen op de smartphone naar huis, ook buiten de shopping-uren.
  • Interactive fitting room (foto): In de paskamer ervaart men een geheel nieuwe interactieve shop-ervaring en wordt men op zijn wenken bediend. Het intelligente pashokje herkent de kleren die voor aankoop in aanmerking komen. Via een touchscreen kunnen uitvoeringen in andere maten of kleuren worden aangevraagd. De winkelbediende ontvangt het verzoek op zijn tablet en brengt de gewenste kledij. De uiteindelijke keuze kan via social media met vrienden worden gedeeld.
  • Wanagoo Kids Corner: nieuwe digitale kids corners met games en films op basis van het nieuwe digitaal “Wanagogo”-platform van Studio 100, die ouders de gelegenheid bieden ongestoord te winkelen.
  • Yoobee: de yooBee-app bepaalt de positie van de shopper binnen de winkelomgeving tot op één meter nauwkeurig zodat men makkelijk de weg kan zoeken binnen een grote omgeving of doelgericht informatie vragen/krijgen over producten op diensten die zich op een welbepaalde positie bevinden.
  • Pikeezy: een app die het mogelijk maakt om vanop afstand productlijsten of menu’s te bekijken en items te bestellen. Bovenop kan men rechtstreeks met de smartphone bestellen. Als de bestelling klaar staat, wordt men daarvan verwittigd en kan men het gekozen product gaan ophalen.
  • Survey app: biedt de mogelijkheid om instant uw ervaring met de producten/diensten van de retailer op een flexibele, digitale manier te beoordelen.
  • NUPP: met een eenvoudige druk op een knop kan men een kelner aan tafel roepen via zijn NUPP-watch.
  • Holografische display: holografische weergave van productinformatie.
  • Instore e-commerce: als het favoriete item niet meer in de winkel voorradig is, kan men het alsnog bestellen via het Instore e-commerce kanaal en rechtstreeks op een locatie naar keuze laten leveren.
  • Digitale suggestie: Deze RFID-tool is een ideale aanvulling op de winkelbediende. Terwijl men wacht om geholpen te worden, pakt men die ene schoen en kan men al verifiëren of de gewenste schoenmaat of kleur voorradig is. Tevens worden een aantal suggesties geformuleerd.
  • Fashion mirror (foto): In een digitale spiegel kan men zichzelf bekijken en foto’s of filmpjes maken. Zo kunnen verschillende outfits worden bekeken, maar ook via social media en/of e-mail worden gedeeld om advies te vragen aan mensen die zich buiten de winkelomgeving bevinden.
  • Indoor LED wall: toont van op afstand op heldere en kwalitatieve wijze het winkelaanbod.
  • Magic mirror: men kan er zichzelf in bekijken terwijl men extra informatie ontvangt over de producten en diensten van de winkel.
73ca864e8e5be83848128fb96ed8769f
220e0132a4a3d664880e1e5e1180c31a
Db4ed278f3245212118a2387ba49a0f8

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.