Nieuwe technologie leidt naar “human-centric innovation”

24/03/2015 OM 08:25 - Luc Willemijns
1a3bd8b075389c074bea8cc04aa79d48
Nieuwe technologie biedt nieuwe mogelijkheden, maar volstaat niet als basis voor innovatie. De echte opportuniteiten schuilen in de combinatie van mensen, informatie en infrastructuur. Die drie pijlers maken de weg vrij naar “human-centric innovation”.

Straks leven we in een wereld waar alles en iedereen on-line is. Tegen 2020 zullen er vijftig miljard toestellen op het Internet of Things (IoT) aangesloten zijn. Die alomtegenwoordige connectiviteit zorgt voor ongekende nieuwe mogelijkheden om bedrijfsactiviteiten uit te bouwen en waarde te creëren. Innovatie speelt daarbij een sleutelrol.

De beschikbaarheid van nieuwe technologie verlaagt de drempel om met succes innovatieve projecten op te starten. Dat zorgt voor een drastische verkorting van de traditionele innovatiecyclus. Tegelijk zal het concurrentieel voordeel niet langer aan de technologie alleen toe te schrijven zijn. Duidelijk is waar de sleutel tot succes zal liggen: bij de mensen.

Mens centraal

In de manier waarop bedrijven waarde creëren, treedt een verschuiving op, via de toepassing van “human-centric ICT” en “human-centric innovation”: ICT en innovatie die niet de technologie, maar de mens centraal stellen. Het gaat om oplossingen die de mens ondersteunen en nieuwe mogelijkheden aanreiken. Dat is belangrijk om onder meer de grote sociale vraagstukken van de toekomst aan te pakken, onder meer rond werk, gezondheidszorg, milieu, … ICT zal een toonaangevende rol spelen bij de aanpak van die uitdagingen.

“Human-centric innovation” steunt op drie pijlers: mensen, informatie en infrastructuur. In de eerste plaats gaat het om mensen die - onder meer via de cloud - op een heel eenvoudige manier toegang krijgen tot allerhande nieuwe tools en technologie. Mobiele toepassingen en sociale netwerken vormen platformen waarop mensen samen tot oplossingen bijdragen, niet langer gehinderd door een geografische afstand of door de muren tussen bedrijven. We leven in een tijdperk waarin iedereen voor innovatie kan zorgen. Bedrijven die hun medewerkers daarin ondersteunen, ontwikkelen zo een basis voor nieuwe groei.

Nieuwe verbanden leggen

De tweede pijler bestaat uit de almaar groeiende hoeveelheid data waarover we beschikken. Dankzij het Internet of Things krijgen we er voortdurend meer data bij, afkomstig van sensoren op allerlei voorwerpen en machines. De uitdaging bestaat erin die data in bruikbare informatie om te zetten. Het gaat erom verbanden te leggen tussen data die op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen hebben. Die verbanden zorgen voor nieuwe inzichten waarop een bedrijf zijn producten en diensten kan afstemmen. Belangrijk is derhalve om de nieuwe technologische mogelijkheden met creatieve intelligentie te benaderen. Bedrijven die er in slagen nieuwe inzichten te verwerven, beschikken over een basis om op een nieuwe manier waarde te creëren.

Om de data te kunnen verzamelen, analyseren en bewerken, is er echter nood aan een geconnecteerde infrastructuur. Via het Internet of Things beschikken bedrijven over data in real-time. Dat zorgt er onder andere voor dat ze heel snel op specifieke behoeften kunnen inspelen, dat ze fouten kunnen opmerken en recht zetten of dat ze hun resources efficiënter kunnen inzetten. Dat heeft onmiddellijk een belangrijke economische impact.

En er is meer. De verkoop van een off-line product bleef beperkt tot een eenmalige transactie. Wanneer een product echter in verbinding staat met het Internet, ontstaat er een nieuw kanaal waarlangs de producent via het product met de klant kan communiceren. De producent kan van die mogelijkheid gebruik maken om nieuwe diensten en nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen.

Sleutel tot succes

De sleutel tot succes schuilt in de combinatie van mensen, informatie en infrastructuur. Door mensen te ondersteunen met “human-centric ICT”, helpen gespecialiseerde aanbieders bedrijven nieuwe diensten ontwikkelen die precies aan een heel specifieke behoefte beantwoorden.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Fujitsu N.V.)

Meer info: 02/536.61.11 of www.fujitsu.com/be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.