Belg bereikt gemiddeld 225 personen via sociale media

Sociale netwerk-sites zijn stilaan een deel geworden van het dagelijkse leven van de Belg. Meer dan 5 miljoen landgenoten maken elke dag gebruik van onder andere Facebook en Twitter om in contact met vrienden en collega’s te staan. Onderzoek van het Gentse bedrijf Social Seeder wees zelfs uit dat de Belgische gebruiker momenteel zo’n 225 personen bereikt bij het plaatsen van een tweet of het delen van een boodschap. Social Seeder nam meer dan 650 campagnes onder de loep waarbij bedrijven reeds inzetten op het activeren van werknemers en klanten om hun boodschap via sociale media te verspreiden.

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven nog te vaak de traditionele aanpak hanteren zoals voorheen het geval was bij reclame. Organisaties sturen hun boodschap naar zoveel mogelijk mensen in de hoop dat zij deze verder verspreiden. Slechts een klein deel onder hen ageren als geëngageerd ambassadeur per bedrijf. Toch blijkt de impact van deze vrij kleine groep niet gering.

Zo blijkt dat er gemiddeld 34 ambassadeurs nodig zijn om zowat 7.500 mensen te bereiken. Bovendien klikten er van die groep nog eens 350 personen door naar de website van de bedrijven in kwestie. Dat zijn ratio’s die on-line communicatie-experten doen duizelen in tijden van overaanbod aan informatie en commerciële communicatie.

“We gaan terug naar de essentie van bedrijfsvoering waarbij mond-aan-mond reclame opnieuw belangrijk is. Mensen zijn kritischer geworden door het Internet en de mening van wie ze buiten het digitale eco-systeem kennen weegt nu eenmaal zwaarder door dan geforceerde reclameboodschappen. De mens is eerder geneigd iets voor waar aan te nemen als men dat van een vriend verneemt. Bedrijven zullen daar, hoe langer hoe meer, op proberen in te spelen,” meent Nick Vinckier van Social Seeder.