Werkgevers en werkzoekenden leren uit ervaringsprojecten

02/04/2015 OM 08:37 - Luc Willemijns
1fd369730409e8fedb561d370990d4df
Werkgevers stellen ervaring soms boven scholing bij hun wervingseisen. Een evolutie in het wervingsbeleid van bedrijven die de laatste jaren steeds meer opgang maakt. Maar die het voor jongeren moeilijk maakt om zich in de arbeidsmarkt te integreren. Zonder ervaring hebben die nieuwkomers wel degelijk een probleem.

Organisaties als UNIZO, Voka, VDAB, VRT en Adecco bundelden hun krachten en spraken bedrijven en werkzoekenden aan om ervaringsprojecten op te starten onder het motto “Ervaring werkt”. Tijdens het eerste kwartaal van 2015 zetten zij verschillende initiatieven op touw waarin bedrijven en werkzoekenden elkaar beter leerden kennen.

Diversiteit

VDAB-bemiddelaars namen jongeren mee naar de werkvloer van bedrijven. De dienst zette, net als de VRT, zijn eigen deuren open om mensen wegwijs te maken achter de schermen van de dienstverlening. Adecco liet jongeren ondervinden hoe uitzendwerk hen een prille werkervaring kan opleveren. En tijdens DuoDay kregen mensen met een arbeidsbeperking de kans om hun talenten te tonen aan werkgevers die hen een dag lieten meewerken in het bedrijf. Zo kregen heel diverse groepen op de arbeidsmarkt de kans om aan ervaringsprojecten deel te nemen.

De initiatieven vonden heel wat weerklank, want op enkele weken tijd boden partners en bedrijven toch al snel een paar duizend werkzoekenden de mogelijkheid om nauw met een bedrijf kennis te maken.

Zelf ondervinden

Sivafrost, een Oost-Vlaams bedrijf gespecialiseerd in opslag, invriezen en verpakken van diepvriesproducten, zette ook zijn deuren open. De KMO biedt al sinds geruime tijd aan werkzoekenden de kans om ervaring in het bedrijf op te doen.

“We werken al verschillende jaren samen met VDAB voor IBO’s,” vertelt gedelegeerd bestuurder Simonne Van Asten. “Acht van onze huidige werknemers kwamen via die formule van werkplekleren bij ons in dienst. Maar ook jongeren uit het deeltijds onderwijs konden tijdens langlopende stages ervaring in ons bedrijf opdoen. Omwille van de bijzondere omgevingstemperatuur is het bij ons belangrijk dat mensen dat aan den lijve ondervinden. Daarom nemen we sollicitanten ook altijd mee naar onze magazijnen. In een minimum van tijd weten we allebei of het wel zal lukken om de koude te trotseren,” luidt het.

Proberen

Bij het bedrijf wil men de medewerkers de kans geven om te groeien en hun competenties uit te bouwen.

“Als we nieuwe mensen zoeken, peilen we vooral naar de goesting om te werken en kijken ook of er potentieel in zit om bij te leren,” licht Simonne een paar aandachtspunten bij de sollicitatie toe. “Sommige sollicitanten steken uiteraard een tandje bij tijdens de gesprekken. Dat maakt het voor ons niet altijd makkelijk. Een aantal dingen effectief uitproberen op de werkvloer, schept dan in vele gevallen duidelijkheid”.

Verfrissend

Het bedrijf is het hele jaar door open. Dat betekent dat er in vakantieperiodes heel wat moet gepland en opgevangen worden.

“Daarvoor schakelen we jobstudenten in,” licht de gedelegeerd bestuurder toe. Dikwijls zijn het jongeren die willen verder studeren. Maar het is wel een trouw publiek dat zich jaarlijks terug aanmeldt, zolang ze op de univ of hogeschool zitten. “Over het algemeen vinden zij het verfrissend om deze ervaring mee te nemen naar een werkvloer waar ze in hun latere beroepsleven niet meer zullen terecht komen,” besluit onze gesprekspartner.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB).

Meer info: www.vdab.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.