Easing betrekt nieuw bedrijfspand in Beringen-Paal

Toen zaakvoerder Kris Troonbeeckx, aan de slag als management consultant voor de inrichting van het domoticaluik in zijn eigen woning tot de vaststelling kwam dat deugdelijke partners omzeggens niet te vinden waren, nam hij het heft in eigen handen. Hij engineerde zelf de integratie van technieken en behartigde de installatie in eigen beheer. Toen bleek dat ook klanten van echtgenote Els Verdee, architecte van beroep, een soortgelijke domotica-installatie wilden, besloot Troonbeeckx, in 2005, onder de merknaam Easing een zelfstandige activiteit op domoticavlak uit te bouwen. Dat gebeurde aanvankelijk in de eigen woning langsheen de Koerselsesteenweg in Beringen, later in het 48 m² grote tuinhuis.
Sterke groei maakte die situatie onhoudbaar. In de industriezone Korkdries kocht Easing een 5.000 m² groot bedrijfsterrein aan, dat voor 1.250 m² netto werd bebouwd. Over twee verdiepingen beschikt de KMO over zowat 800 m² kantoorvloer. De benedenverdieping herbergt een showroom, een ontvangstruimte voor klanten, een polyvalente opleidingsruimte en een kleine opslagplaats. Op de bovenverdieping zijn de administratie en de engineering-diensten ondergebracht.
Met inbegrip van Kris Troonbeeckx en vennoot Mattias Vanlaer, die voorheen in de domoticasector aan distributiezijde actief was, telt Easing momenteel een tiental vaste medewerkers, waaronder twee service-technici.
Integrator van gebouwenbeheersystemen
Bewust mijdt Troonbeeckx tijdens het gesprek de term domotica. “Domotica is als begrip te beperkt voor wat we doen. Easing is een integrator van gebouwenbeheersystemen, actief in de verlichting, verwarming en koeling, zonwering, beveiliging & videobewaking alsook multimedia audio en video. Vanaf dag één maken we daarvoor gebruik van componenten met de open KNX-standaard. Gevolg is dat we in de voorbije tien jaar een rijke expertise opbouwden in de engineering van overkoepelende sturingen voor elk van die technieken,” aldus de zaakvoerder.
Liefst is Easing actief in de meer complexe opdrachten die een maximaal geïntegreerde oplossing behoeven, die voor de klant gebruiksvriendelijk, uniform en sluitend blijft. Het device dat voor de aansturing van de technieken zorgt is vandaag de dag bijzaak geworden. Dat kan een bedieningspaneel zijn, maar net zo goed een tablet of smartphone. Voor de installatie van de systemen werkt easing samen met een netwerk van installatiebedrijven over het hele grondgebied.
Vier marktsegmenten
Easing is actief in het betere residentiële segment en de tertiaire sector. “Als je vandaag over een bouwbudget vanaf 300.000 euro beschikt, is het onverstandig om niet in technieken te voorzien,” merkt Troonbeeckx op. “In wezen heeft de tertiaire sector dezelfde noden als het residentiële segment. Verschil is wel dat het hem hier niet om het bedieningscomfort gaat zoals in het residentiële segment, wel om uitgesproken aandacht voor een veilig en energiezuinig beheer van het kantoorgebouw. De vraag naar zelfregulerende gebouwen is op dit ogenblik erg hoog. Die zelfregulerende functionaliteiten hebben te maken met tijdsvensters, bewegingsdetectie, temperatuurcontrole, lichtsterkte-monitoring, verlof- en sluitingsdagen en dies meer,” schetst onze gesprekspartner.
Een derde activiteitenluik van easing wordt bestempeld als “Specials”, dat focust op gebouwen die door hun bestemming bijzonder veel technieken vergen. Wellness-centra vormen hiervan een goed voorbeeld.
Kris Troonbeeckx: “Nu we over aangepaste en functionele accommodatie beschikken, boren we met Easing een nieuw marktsegment aan, met name dat van de zorgsector. We denken hierbij aan opdrachten in rust & verzorgingstehuizen, maar ook aan seniories en service-flats waarbij we, met behulp van technieken, de bewoners de kans bieden zo lang mogelijk zelfredzaam en zelfstandig te leven”.
Easing verruimt zodoende zijn klanten-scope van de eindgebruiker en privé-investeerder tot de projectontwikkelaars. Steeds meer werkt de KMO ook in onderaanneming voor fabrikanten van domoticacomponenten.
Brede expertise
Als concurrentie-onderscheidend wapen kan Easing terugvallen op een brede expertise die het hele spectrum van de gebouwenbeheersystemen afdekt. De KMO benadert de markt, in tegenstelling tot andere marktspelers, niet vanuit een engineering-achtergrond, maar wel vanuit een insteek die een maximale toegevoegde waarde voor de klant nastreeft. Door van meetaf de KNX-kaart te trekken, kan Easing bovendien terugvallen op een bijzonder breed scala van domotica-componenten om de meest optimale oplossing te implementeren.
“In de Belgische markt zijn hooguit een tiental spelers actief die net als Easing over die dosis ervaring beschikken en hun dienstverlening op basis van een gedegen technologie in de markt zetten,” weet onze gesprekspartner. Met groeicijfers van momenteel 20% op jaarbasis, blijkt Easing op dit ogenblik sterker te groeien dan andere aanbieders.
De Easing-strategie klinkt dan ook bijzonder ambitieus, overtuigd van het eigen kunnen. Omdat het voor installatiebedrijven heel moeilijk is om alle technologieën vandaag de dag op de voet te volgen, positioneert easing zich voortaan als een natuurlijke partner voor dat soort ondernemingen om gezamenlijk op zoek te gaan naar de meest optimale oplossingen, in eender welk luik van het gebouwenbeheersysteem alsook in de totaalintegratie van de verschillende technieken. Klanten willen immers een functionele totaalaanpak, niet een partij die zich bijvoorbeeld beperkt tot alleen maar de energie-monitoring of de toegangscontrole.
De natuurlijke groei, de intrede in de zorgsector en nieuwe partnerships met installatiebedrijven moeten Easing nog sterker in de nationale domoticamarkt positioneren. In de komende vijf jaar mikt zaakvoerder Kris Troonbeeckx alvast op een omzetverdubbeling.
EASING TECHNOLOGY CENTER B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.