Van Osch investeert 4 miljoen euro in Hasseltse vestiging

Van Osch, dat vorig jaar zijn vijftigste verjaardag vierde, werd in 1964 in de Stationsstraat te Halen opgericht door huidig afgevaardigd bestuurder Leo van Osch en zijn vader. In eerste instantie als onderagent van BMW. Toen het garagebedrijf in 1970 zijn activiteiten naar Herk-de-Stad verhuisde, ruilde het vrij snel de BMW-subconcessie in om hoofdverdeler van Toyota te worden.
“BMW was in die tijd een heel exclusief product. Toen verkochten we jaarlijks hooguit een twintigtal auto’s,” herinnert Leo van Osch zich.
De liefde voor het merk zou evenwel niet bekoelen. Toen van Osch in 1979 een nieuwbouwpand in het industriepark te Halen optrok, stelde de Belgische invoerder van BMW van Osch drie jaar later aan tot hoofdverdeler voor Halen en omstreken. Met succes, want de verkoop in Halen evolueerde sterk opwaarts. Met als gevolg dat BMW Belgium in 2000 en 2001 van Osch aanzoekt om respectievelijk de BMW-concessies in Tienen en Hasselt over te nemen.
In 2007 zet van Osch, samen met een collega, in Hasselt een MINI Store op. Dat gebeurde op dezelfde site van BMW-Hasselt, maar in een afzonderlijke accommodatie. In 2009 verwerft van Osch de integrale controle over de concessie. Een jaar eerder had Leo van Osch overigens ook zijn broer en zus uitgekocht.
Drie concessies
Op vandaag baat van Osch dus drie BMW-concessies uit, met name in Halen, Hasselt en Tienen. De carrosserie-activiteiten over de groep worden centraal verzorgd in een afzonderlijk carrosseriebedrijf in Halen. In Halen en Hasselt baat van Osch sinds respectievelijk 2009 en 2010 een tweedehandscentrum uit.
“Vorig jaar verkochten we een tweeduizend nieuwe BMW’s en MINI’s, waarvan een 350-tal tweedehands”, herinnert Leo van Osch zich.
Vorig jaar noteerde de van Osch-groep een omzet van pakweg 70 miljoen euro.
Nieuwe investering in Hasselt
In Hasselt rondde van Osch zopas een investeringsprogramma van zowat 4 miljoen euro af. Blikvanger is een nieuwe voorbouw, die voor zowat 1.500 m² extra ruimte, verdeeld over drie niveaus, zorgt. Met de investering was het de concessionaris er voornamelijk om te doen meer prestige en visibiliteit langsheen de drukke Gouverneur Verwilghensingel af te dwingen.
“De concessie ontbeerde voorheen de uitstraling eigen aan een premium-merk als BMW,” erkent Leo van Osch.
De eerste en tweede verdieping van het nieuwbouwpand worden ingericht als showroom en stalling voor demowagens. De bovenverdieping herbergt ook de landschapskantoren van het verkoopteam. Tussen het bestaande pand en de MINI-vestiging werd voorts bijkomende werkplaatsruimte opgetrokken. Op het MINI-pand werd een 1.300 m² grote dakparking aangelegd met een capaciteit van 69 voertuigen. Zodoende compenseert van Osch de parkeerruimte die verloren ging als gevolg van de nieuwe voorbouw.
Dat de autodistributie een kapitaalsintensieve business is en daarom schaalgrootte behoeft, blijkt alweer uit de vervolginvesteringen die van Osch op de agenda heeft staan. Nog dit jaar investeert de concessionaris minimaal 400.000 euro in de vestigingen van Halen en Tienen om die te aligneren op het nieuwe retail-concept dat de invoerder voorschrijft.
VAN OSCH HASSELT N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.