Vier dienstenchequebedrijven starten WOTCA op
Dienstenthuis, Plus Home Services, Primahome en Absolute Service - onderdeel van de holding E-SO N.V. (Economisch-Sociaal Ondernemen, Antwerpen) - stellen samen een 6.000 mensen aan het werk. Sinds 2004 maken de E-SO dochters een prioriteit van het terugdringen van het aantal arbeidsongevallen. Dat vertaalt zich sindsdien in een duidelijk neerwaartse trend.
Zo worden werknemers voorafgaand gebrieft over de risico’s van tewerkstelling op een werkplek in residentiële omgeving en wordt de klemtoon gelegd op de gedeelde verantwoordelijkheid tussen werknemer en werknemer. Sinds 2007 brengt een medewerker van één van de vier dienstenchequebedrijven een standaard huisbezoek per klant waar de plaatselijke risico’s op een individuele veiligheidsfiche worden opgelijst.
“Tussen 2012 wisten we de frequentiegraad van het aantal arbeidsongevallen ten opzichte van het aantal gepresteerde uren van 35% tot 23% terug te dringen. Toch gaat het in absolute termen nog steeds om 350 incidenten,” aldus Peter Bijnens, die de interne preventiedienst bij de vier dienstenchequebedrijven aanstuurt.
Mikken op verdere daling
Met de nieuwe WOTCA-campagne mikken de dienstenchequebedrijven onder de E-SO koepel op een verder terugdringen van de arbeidsongevallen met 20%. Ze kregen daarbij de steun van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk van Securex.
“Met WOTCA lanceren we een grootschalige campagne rond veiligheid op een ludieke en creatieve wijze met als bedoeling de saaiheid die rond deze materie hangt te doorbreken. Bovendien beperken we de campagne niet uitsluitend tot de dienstenchequemedewerkers, maar trekken we de responsabiliseringsinspanningen ook door naar onze 30.000 klanten,” stelt Tim Klaassen, gedelegeerd bestuurder Dienstenthuis Turnhout.
Met de inbreng van Securex als externe partner wordt de WOTCA-campagne, die twee jaar loopt, opgehangen aan vier themata, met name Vallen & Struikelen, Ergonomisch werken, Productgebruik en Veilig onderweg (woon/werk-verkeer).
Rond elk thema werden drie korte videofilms gemaakt, die op ludieke wijze tot veilig handelen aanzet. De respectieve thema’s worden ook door affichagecampagnes ondersteund. Per thema werd voor de thuishelpers een brochure aangemaakt. Voor de klanten is één allesomvattende brochure ter beschikking.
Aanzetten tot cultuurverandering
Voornaamste opzet van de WOTCA-campagne is het aanzetten tot een wijziging in onze gedragscultuur.
“Vandaag zijn de meeste werkomgevingen binnen de bedrijven veilig. Op veiligheidsvlak loopt het doorgaans fout bij het gedrag van de betrokkenen. Essentieel derhalve is dat we een cultuurverandering zien te bewerkstelligen. Dat kan enkel met succes indien we met zijn allen blijk geven van voorbeeldgedrag. We moeten derhalve iedereen in de preventiecultuur zien te betrekken. Ook de particulieren die dienstenchequewerknemers in hun private omgeving inschakelen,” besluit Eva Vandenheede, senior consultant Arbeidsveiligheid & Ergonomie bij Securex.
PRIMAHOME B.V.B.A.
ABSOLUTE SERVICE B.V.B.A.
DIENSTENTHUIS B.V.
SECUREX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.