Getest door dVO : Peugeot 308 GT Line 1.2 PureTech 130 pk

De wetgever besliste enkele jaren geleden om alles wat ruikt naar leuk autorijden fiscaal zwaar onder vuur te nemen. Te comfortabel, te groot, te sportief of te snel moet geld in het laatje van de staatskas brengen. Nogal wat autoconstructeurs spelen daarop in door modellen op de markt te brengen, die een beetje vis noch vlees zijn. Zo krijgen zij de sportieve look van hun snellere broertje mee, terwijl in het vooronder de melodie van de zuinigheid en de terughoudendheid klinkt.
Sinds de opkomst van de driecilinder mag dat “anders klinken” trouwens redelijk letterlijk genomen worden, want zo een driepitter herken je al van ver aan de snerpende klank die hij voortbrengt, zeker als je hem even in de toeren jaagt. Toch zijn de ontwikkelaars van de motorenafdelingen van de meeste merken erin geslaagd om uit die kleinere motoren met drie cilinder behoorlijk wat pit en vaardigheid te puren. Zo ook die van Peugeot ... waardoor de test op ons vaste testparcours een fijn tijdverdrijf werd.
Achtergrond
Maar voor we de weg op gaan, even terugschakelen naar wat achtergrondinformatie over deze nieuwe 308 SW GT Line. Peugeot biedt zijn 308 aan met drie benzinemotoren en vier dieselkrachtbronnen. Een ruim motorenassortiment heet zoiets. Aangezien de regering Michel I aangegeven heeft dieselrijden in de toekomst duurder te zullen maken door de prijs van diesel aan de pomp gelijk te schakelen met die van benzine, ging onze ontdekkingshonger sowieso uit naar de benzinemotoren uit Sochaux.
Bij die benzinemotoren spant de 1.6 van de 308 GT met 156 pk de kroon. Hij wordt echter geflankeerd door twee driecilinderexemplaren die respectievelijk 110 en 130 pk uit hun 1.2 motorblok weten te toveren. Wij kozen voor de sterkste van de twee, die wel iets minder power in huis heeft dan de GT-krachtbron, maar wel overschot op het autobudget oplevert, dankzij een gunstiger VVA en een lagere belastingsaanslag bij zowel de BIV als de wegentaks. Bovendien zou de combinatie van een kleinere en dus lichtere krachtbron met een moderne turbo ervoor moeten zorgen dat zijn 130 pk toch voldoende troeven op tafel kan leggen als het op sportiviteit aankomt.
En dat is ook nodig, want de Peugeot 308 GT Line moet optornen tegen geduchte concurrenten uit zijn segment zoals de Ford Focus Clipper ST, de Opel Astra Sports Tourer, de Seat Leon ST, de Volkswagen Golf Variant en de Renault Mégane Grandtour. Kapers genoeg op de kust dus ... Zeker als die allemaal ook nog eens met diesel- en benzinemotoren op de fleet-afspraak verschijnen.
De moderne benzinemotoren winnen de laatste tijd dus aan populariteit. Allereerst omdat bepaalde drukkingsgroepen steeds meer de voordelen van een benzinemotor onderstrepen en tegelijk de kwaliteiten van de dieselmotoren in twijfel trekken. Vooral dan voor wie geen echte kilometervreter is. Maar ook technisch hebben de kleinere benzinemotoren de laatste jaren aardig wat tijd in het krachthonk doorgebracht. De tijd dat een diesel een benzinekrachtbron qua vaardigheid de baard af deed, ligt intussen achter ons.
Bovendien werd er ook stevig aan hun zuinigheid gewerkt, al blijven ze - eerlijk is eerlijk - nog wel een pak dorstiger dan de moderne diesels. De ontwikkelingslui die zich bij de fabrikanten over de dieselmotoren ontfermen, zitten immers ook niet op hun luie krent en blijven net zo goed de grenzen van de zuinigheid aftasten. Een laatste reden waarom de ster van de diesel toch lichtjes tanende is, is er één van politieke aard.
De dieselmotor, die inderdaad meer vervuilende stoffen de lucht in blaast als zijn benzinetegenhanger, krijgt omwille van die niet erg “groene” inslag lik op stuk van de Wetstraat en wordt zoals hiervoor al aangehaald in het fiscale verdomhoekje gemanoeuvreerd. Daardoor gaat het omslagpunt inzake jaarlijkse kilometrage tussen een diesel- en een benzine-auto verder naar beneden.
En het is net de combinatie van alle bovenvernoemde factoren, die de benzine-auto steeds populairder maakt ... ware het niet dat fleet-klanten toch nog veelal voor een dieselwagen blijven kiezen. Al was het maar omdat zij doorgaans meer kilometers afleggen dan de particuliere autobezitter. Een intrigerende vaststelling, die ons aanzette om de kwaliteiten van de 308 SW GT Line 1.2 PureTech toch nog wat aandachtiger tegen het licht te houden.
Rijgedrag
We herinneren ons nog dat we enkele jaren terug door Ford uitgenodigd werden om zijn Ford Focus 1.0 Ecoboost aan de tand te komen voelen. Een Focus met een motortje van amper 1 liter cilinderinhoud, die 125 pk op het asfalt zette ... dat was even slikken. Zeker toen tijdens de testrit bleek dat die nieuwe “kleine” van wanten wist en ons met verstomming sloeg door zijn rijkwaliteiten.
U vraagt zich nu waarschijnlijk af waarom wij in hemelsnaam in een test van de Peugeot 308 de Ford Focus erbij sleuren? Wel, omdat Ford de eerste was die uitpakte met zo een driecilinder met “Jerommekes-kwaliteiten” en daarmee een mijlpaal in autoland plantte. Peugeot ging immers op het door Ford gebaande pad verder en ontwikkelde een 1.2 benzinemotor, die 130 pk in huis heeft. Niet meteen een gemakkelijke opdracht, want de Peugeot 308 SW is niet de kleinste auto en dan is het niet zo evident om die ook met zo een kleine motor levendig te houden. Toch is men daarin geslaagd, dankzij de kwaliteiten van deze rechtstreeks ingespoten driecilinder met flink uit de kluiten gewassen turbo.
Bovendien zorgt een maximaal koppel van 230 Nm ervoor dat het ook met de sprintkwaliteiten van deze Fransman wel snor zit. Tenminste eens je hem een beetje op toeren hebt gekregen, want helemaal onderin is het even wachten op wat komen gaat ... De Peugeot 308 SW GT Line heeft trouwens twee rijmodi, “standaard” en “sport”.
Eens je kiest voor “sport” word je achter het stuur vergast op rode tellers, maar vooral ook op een heel directe reactie op de bewegingen van je rechtervoet. Kortom, de PureTech reageert scherper en dat laat hij niet alleen door zijn rijprestaties merken, maar ook door het motorgeluid, dat luidruchtiger wordt, zonder echt storend te zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat de motor in “standaard” als een stille gezel gecatalogeerd kan worden, zodat het extra geluid van de “sport”-afstelling nog altijd binnen de normen blijft.
Veiligheid
Op veiligheidsvlak is de Peugeot 308 SW goed beslagen. Zo wordt hij standaard geleverd met noodremhulp en vertrekhulp op hellingen. Uiteraard beschikt de 308 SW GT Line ook over ABS, ESP, stabiliteitscontrole en zes airbags en krijgt hij standaard ook een cruise control en snelheidsbegrenzer meer.
Tegen meerprijs is hij ook nog toe te rusten met een adaptieve snelheidsregelaar, een systeem dat waarschuwt voor naderende aanrijdingen en Peugeot SOS Connect. Verder kan u ook nog bijbetalen voor een achteruitrijcamera, een dodehoekverklikker en een parkeerassist.
Comfort
Op comfortvlak heeft de GT Line de scherpe kantjes van de GT overgeërfd. Dat wil zeggen dat zijn sportieve inslag cash betaald wordt op comfortvlak. Zeker als het gevolgde traject iets teveel over versleten wegbedekking loopt.
Het interieur wordt beheerst door een mooi vormgegeven dashboard, met heel opvallend een toerenteller die niet in wijzerzin, maar in tegenwijzerzin werkt. Verder is er het kleine stuurtje, dat wat aanpassing vergt als je pas met de 308 onderweg bent. Maar na die aanpassingsfase voelt het zelfs aangenaam aan en geeft het het sturen een sportieve inslag, die dus helemaal past bij de genen van deze GT Line. Dat stuurtje heeft overigens ook een functioneel doel, want zijn beperkte afmetingen moeten toelaten dat je over en niet door het stuur naar de instrumenten kijkt en dat blijkt in de praktijk toch niet altijd evident te zijn.
Het centrale aanraakscherm is met 9,7 inch best groot en laat je eigenlijk alles bedienen wat er aan de auto te bedienen valt. Het instellen van de telefoon had wat voeten in de aarde en had dus iets gebruiksvriendelijker mogen zijn, maar voor het overige werkt het systeem aardig intuïtief. Dat je echt alles via het aanraakscherm moet bedienen, maakt de zaken soms jammer genoeg nodeloos complex, omdat je telkens moet switchen van het ene menu naar het andere.
Qua ruimte zit het met de 308 ook wel snor, want zelfs langere mensen hebben op de achterbank nog voldoende knieruimte en dat is iets wat niet al zijn concurrenten kunnen zeggen. De hoofdruimte is dan weer eerder nipt bemeten op de achterbank.
Als we toch een puntje van kritiek op de overigens goed zittende sportstoelen moeten geven, is het dat ze redelijk wat instellingsarbeid vergen voor ze echt op je maat staan. Zeker als je een wat grotere persoon bent. Wanneer je het stuur van je 308 moet delen, dan zou je wensen dat je voor elektrisch instelbare stoelen met geheugenfunctie had gekozen.
Functionaliteit
Peugeot biedt met zijn 308 SW GT Line een auto die standaard heel wat in zijn mars heeft. Zo zijn cruise control, airconditioning en navigatiesysteem zonder meerprijs op de auto aanwezig.
Peugeot heeft de SW-versie van zijn 308 ontwikkeld met het oog op functionaliteit. Zo is de break maar liefst 33 cm langer dan zijn berline-broer. Een goed deel van die plaatswinst haalt hij uit een bijkomende koetswerkoverhang van 22 cm achteraan. Dat vertaalt zich uiteraard naar een stevige kofferpartij. Met 610 liter doet hij veel concurrenten blozen en de kofferruimte excelleert vooral in de breedte en de hoogte. Bovendien kan diezelfde kofferinhoud erg gemakkelijk uitgebreid worden tot 1.660 liter, door de achterbank in twee keer neer te klappen.
Peugeot heeft de wielkasten in de koffer zodanig weten weg te werken, dat er een uniforme laadbreedte ontstaat en dat men ter hoogte van de wielkasten twee extra aflegvakken ter beschikking heeft. De zijwand van deze aflegvakken kan trouwens weggenomen worden, zodat op een beperkte ruimte zelfs extra laadbreedte voorhanden is om extra brede spullen te kunnen meenemen.
TCO
Peugeot sluit zich aan bij de meeste andere merken en pakt uit met nogal optimistische gemiddelde verbruikcijfers voor zijn 308 SW GT Line. De beloofde 3,9 l/100 km in gemengd verbruik bleek tijdens onze testrit ruimschoots onhaalbaar. Wij kwamen op het geaccidenteerde terrein van ons testparcours uit op een gemiddeld verbruik van 6,62 l/100 km, wat toch fiks hoger is dan wat voorgespiegeld wordt.
De Peugeot 308 SW GT Line toont zich voor wie niet echt veel kilometers aflegt eerder duur in onderhoud. Al moeten we er wel bij zeggen dat we de grotere onderhoudsbeurt, die door Peugeot wordt aangeraden op 50.000 of 60.000 km bij onze berekening op 50.000 km inplanden, waardoor deze wat duurdere onderhoudsbeurt wat vroeger valt en ook wat vaker voorkomt op een gebruikstijd van vijf jaar.
Wie iets zuiniger is op zijn onderhoudsbeurten en het grote onderhoud iets later plant, kan dus nog wat besparen op het onderhoudsbudget. Daarbij dient wel opgemerkt dat de Peugeot voor kilometervreters goedkoper lijkt te worden naarmate men jaarlijks meer kilometer afmaalt, ook in het geval dat men voor de grote onderhoudsbeurten netjes om de 50.000 km richting garage rijdt.
“Fleet Flits”-conclusie
De Peugeot 308 SW GT Line vormt met zijn 130 pk sterke 1.2 PureTech benzinekrachtbron een aardig alternatief voor wie van het dieselrijden wil afkicken. Hij mist een beetje het sprankelende karakter van de Ford Focus 1.0 Ecoboost, die toch als de referentie in het driecilindersegment aanzien mag worden, maar dat neemt niet weg dat hij ook op wat meer geaccidenteerd terrein een erg fijne gezel is.
Alleen jammer dat hij zijn verbruiksbeloftes niet helemaal inlost, waardoor hij veel minder kan concurreren met de dieselconcurrentie dan het normverbruik doet geloven.
Zijn sportieve uiterlijk en zijn knap gestylede interieur zullen zowel brave huisvaders als wat sportiever ingestelde bestuurders charmeren. Bovendien doet de Peugeot SW 308 GT Line daar ook een hoop functionaliteit bovenop, dankzij zijn kofferinhoud, die in zijn segment als exemplarisch beschouwd mag worden.
We mogen dan ook de vraag uit de titel van dit verhaal bevestigend beantwoorden: alle goede dingen bestaan uit drie, want de driecilinder scoort sterk inzake rijgedrag, functionaliteit en comfort en dat levert hem de hoogste score tot nu toe op in onze 2.000-puntentest!
PEUGEOT BELUX N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.