Innovatie is belangrijkste factor voor bedrijfsrendementen

27/10/2015 OM 08:17 - Wim Heirbaut
901bb7e15d0c5cbd15f44416a9913b6d
Een White paper voorspelt dat innovatie belangrijker wordt dan kwaliteit en dienstverlening, en de optimale strategie vormt voor bedrijven op zoek naar een duurzaam concurrentievoordeel

Uit een analyse van Candriam Investors Group (Candriam), de pan-Europese vermogensbeheerder, blijkt dat innovatie de beste bedrijfsstrategie zou kunnen zijn om een duurzaam concurrentievoordeel tot stand te brengen en toekomstige groei, productiviteit en winstgevendheid veilig te stellen.

In zijn recentste white paper "Value-creating innovation boosts shareholder returns" stelt Candriam dat een gediversifieerde aandelenportefeuille, belegd in innovatieve ondernemingen uit een brede waaier van sectoren, op lange termijn beter zou moeten presteren dan de bredere markt. Vanuit beleggingsoogpunt wordt innovatie belangrijker dan kwaliteit en dienstverlening. Dat zijn geen onderscheidende factoren meer, maar slechts de eerste vereisten voor goede prestaties.

Koen Popleu, deputy head of Fundamental European Equity bij Candriam en auteur van de "white pape"’, zegt: "Veel mensen denken dat innovatie per definitie revolutionair is of een trendbreuk vormt. Deze zogeheten disruptieve innovaties zorgen ervoor dat door vervanging van een ouder product, proces of een oudere technologie een bestaande markt wordt opgesplitst en/of er zelfs een volledig nieuwe markt kan ontstaan. Maar disruptieve innovatie komt betrekkelijk weinig voor. Evolutionaire of stapsgewijze innovatie is veel gebruikelijker en kan ook een enorme impact hebben op waarde, maar is tegelijk veel moeilijker te herkennen."

Meestal betekent innovatie de continue verbetering van bestaande producten, processen of diensten. Innovatie, waardoor het voordeel ontstaat de eerste marktpartij te zijn, genereert waarde op het vlak van merkbekendheid, klantenbinding, prijszettingsvermogen en zelfs productie en verkoop. Innovatie bestaat in elke sector en in elke bedrijfstak.

De aanwijzingen voor outperformance zijn sterk. In de afgelopen zeven jaar is een beleggingsportefeuille van innovatieve aandelen ruimschoots in waarde verdubbeld, terwijl de bredere markt zo'n 50% in waarde is gestegen.

Eén manier om innovatie te herkennen, is op basis van de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. R&D-uitgaven zijn echter geen perfecte maatstaf voor innovatievermogen. Uit het "white paper" van Candriam is gebleken dat R&D-uitgaven van meer dan 20% leiden tot een teleurstellend risico-rendementsprofiel. Innovatie kan dus niet alleen op basis van cijfers worden vastgesteld. Het moet veeleer worden beschouwd als een bewuste beslissing van een bedrijf om een markt te veranderen en om gecoördineerde creativiteit een centrale plaats geven in de bedrijfscultuur. Innovatie blijft dus niet beperkt tot de R&D-afdeling. Het maakt op elk niveau deel uit van het DNA van een onderneming, van de raad van bestuur tot de werknemers.

In sommige sectoren zijn innovatieve trends meer uitgesproken. Een innovatieportefeuille heeft zo een overwogen positie in de chemie, de gezondheidszorg, de IT, de industrie en sommige consumentensegmenten, waar R&D-uitgaven relatief hoog liggen en een relatief groot aantal innovatiesuccessen wordt geboekt. Innovatieportefeuilles zijn doorgaans vooral blootgesteld aan factoren als een geringe grootte en kwaliteit. Het is dan ook geen verrassing dat de portefeuille ook is blootgesteld aan de groeifactor.

Het aandelenselectieproces voor een innovatieportefeuille moet echter ook aandacht besteden aan andere factoren dan uitstekende ideeën en het voordeel de eerste marktpartij te zijn. Om positieve rendementen te genereren, moet de portefeuille aan een strenge financiële beoordeling worden onderworpen, waaruit moet blijken of het concurrentievoordeel van het bedrijf al dan niet duurzaam is. Geoffroy Goenen, head of Fundamental European Equity bij Candriam voegt toe: "Vanuit het standpunt van een beleggingsbeheerder zijn wij van oordeel dat innovatie, in combinatie met een goed bedrijfsmodel en gestoeld op een gedisciplineerde fundamentele benadering, betere rendementen dan de benchmark zal leveren en waarde zal creëren. Ons onderzoek heeft dit onweerlegbaar aangetoond."

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.