VKW vervelt tot ETION

De naamswijziging is het gevolg van een strategische denkoefening van de organisatie die in 1925 als ACVW (Algemeen Christelijk Verbond van Werkgevers) werd opgericht. Tweeënzestig jaar terug werd de naam VKW aangenomen. Het VKW heeft altijd sterk de kaart van het reflectieve getrokken. Zo toonde de organisatie zich bijvoorbeeld een voorloper rond de concepten van Cafetariaplan of corpororate governance. De werking wordt in de toekomst in die zin verder uitgediept, zij het onder een nieuwe naam.
“We borduren verder op datgene waarvoor we denken relevant te zijn. ETION is anders dan de andere ondernemingsorganisaties. Die anticiperen doorgaans op korte termijn op wat komend is (regelgeving, sociale onderhandelingen, …). ETION’s insteek focust op de lange termijn. Bedoeling is meer ondernemers een platform te bieden om na te denken over de eigen ambities op het pad naar duurzaam (lees: lange termijn, nvdr.) succes. Hoe geven we de samenleving vorm binnen de wereld waarin de ondernemers wensen te leven?,” vraagt de voorzitter zich af.
Waardengedreven karakter
Uitgangspunt voor ETION blijven het persoonlijk engagement van de ondernemer en de keuzes die hij maakt om een waardengedreven onderneming neer te zetten. Vandaar dat de organisaties de eigen waarden als openheid, grondigheid, sterkte en warmte opfriste.
Uit een bevraging van de leden in Vlaanderen en Brussel, bleek overigens dat ruim 80% onder hen een set van bedrijfswaarden had gedefinieerd. Die worden gebruikt als aanvulling op de bestaande hiërarchische procedures die niet langer volstaan om in een disruptieve omgeving met veranderingen om te gaan, zo luidt het. Ruim één onderneming op twee, 54,7% om precies te zijn, houdt met die waarden ook rekening bij aanwerving.
Impact op activiteiten
Die bevindingen hebben hun impact op de activiteiten van ETION. Zo zal in de toekomst nog sterker worden gewerkt rond themata als stakeholder management, participatief ondernemerschap, toekomstdenken, waardenimplementatie en zingeving & persoonlijk leiderschap. Nieuw is bijvoorbeeld cineo (cinema + ceo) waarin een ceo in een videoboodschap over ondernemen vanuit een waardengedreven model getuigt.
De denktank blijft behouden, maar om begripsverwarring te vermijden werd de benaming Metena begin dit jaar al naar de prullenmand verwezen. Om de zuiver economische insteek te overstijgen, werd de denktank overigens onlangs versterkt met een organisatiepsycholoog en een filosoof.
Tussen 2013 en 2014 steeg het ledenaantal van ETION van 3.804 tot 4.011. Ruim 70% van de leden zijn beslissingsnemers (lees: bestuurders of directieleden, nvdr.). En dat aantal zit in stijgende lijn. De speerpuntactiviteiten focussen op samenkomsten in kleine groepen, zoals de Captains’ Tables. Vorig jaar werden er 146 dergelijke manifestaties georganiseerd, tegen 111 twee jaar terug. Op korte termijn zou hun aantal tot ruim tweehonderd worden opgeschroefd.
Nieuwe dynamiek
Voor gedelegeerd bestuurder Caroline Ven staat de nieuwe naam, met als baseline “Forum voor geëngageerd ondernemen” gelijk met een nieuwe dynamiek. Aan de naamswijziging ging een vierjarige oefening rond de positionering binnen het patronaal landschap vooraf, aldus Ven.
“ETION staat voor een gemeenschap van ondernemers die duurzaam succes nastreven vanuit een driedimensionaal perspectief. In de lengte omdat het bedrijf van die ondernemers focust op lange termijn en continuïteit. In de breedte omdat de aandacht naar alle stakeholders (aandeelhouders, medewerkers, leveranciers, klanten, milieu, …) gaat. En in de diepte omdat het bedrijf opereert vanuit een intern waardenpatroon dat als kompas voor de medewerkers fungeert,” zo nog Ven.
Ook in de toekomst blijft ETION als onafhankelijke (lees: niet betoelaagde, nvdr.) organisatie de christelijke waarden als inspiratiebron getrouw. “Wij blijven de elementen van onze oorsprong trouw, in casu de personalistische visie. ETION erkent elke waarde van het individu en de bijhorende maatschappelijke verantwoordelijkheid. Elk personalisme is overigens vaak tot het christelijk denken terug te brengen,” weet de gedelegeerd bestuurder.
Met zijn verruimingsoperatie mikt ETION op een versterking van zijn ledenbestand. Een verdubbeling van het aantal leden in de komende vijf jaar is de doelstelling.
VKW blijft bestaan … in Limburg
De naam VKW verdwijnt niet helemaal uit het Vlaamse landschap van de ondernemersorganisaties. Toen in 2004 het toenmalige Verbond van Werkgevers & Kaderleden een grootschalige fusie-operatie opzetten, bleef VKW Limburg aan de zijlijn staan.
Ook vandaag zet VKW Limburg zijn activiteiten onder zijn huidige benaming verder. In tegenstelling tot de organisatie die zich tot ETION herdoopte, manifesteert VKW Limburg zich wel als een lobby-organisatie.
ETION V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.