Nissan Belgium zet partnership met LiTC op
Ben Beddegenoots, development manager LiTC,, sluit zich bij die visie wat graag aan. Het LiTC kan als logistiek innovatie- en trainingscentrum niet aan eco-mobiliteit voorbij, temeer omdat het centrum in de duurzame campus van Nike ligt ingebed.
“Met de E-NV 200 Evalia’s maakt het LiTC zero-emission mobiliteit compleet zichtbaar voor de ruim 2.000 personeelsleden van Nike, die dagdagelijks aan zijn deuren voorbijkomen, en de 3.000 scholieren die het innovatie- en trainingscentrum jaarlijks bezoeken,” aldus Beddegenoots.
Het centrum, dat moeilijk bereikbaar is met het openbaar vervoer, zal de elektrische busjes inschakelen om leerlingen af te halen op school, aan het station van Geel of bushaltes en in het kader van events.
Win/win
Invoerder Nissan Belgium krijgt binnen het maatschappelijk project dus uitzicht op extra visibiliteit voor zijn E-NV 200 Evalia-model. Andere modellen in het elektrisch aanbod van de constructeur zijn de Leaf en de lichte bedrijfswagen E-NV 200. Wereldwijd verkocht Nissan intussen zowat 200.000 elektrische voertuigen.
Stéphane Chauville: “Vijf jaar terug kampten elektrische voertuigen nog met behoorlijk wat obstakels, de meeste van psychologische aard, maar ook het rijbereik en de autonomie speelden de modellen parten. Intussen leverden we het bewijs dat elektrische voertuigen een deel van de oplossing voor duurzame mobiliteit zijn. Tachtig procent van de chauffeurs wereldwijd legt dagelijks minder dan honderd kilometer af. In de voorbije vijf jaar werd de EV-technologie bovendien fors verbeterd”.
Zo bedroeg het rijbereik van de Nissan Leaf aanvankelijk een goede 100 km. Momenteel is dat 199 km. Tegen eind dit jaar wordt dat zelfs 250 km. Voor de meeste chauffeurs volstaat één oplaadbeurt per week. “In de massa voertuigenmarkt doet geen enkele constructeur beter,” zo nog Chauville.
Ruim 10% meer verkoop
In boekjaar 2015-2016 zal Nissan ruim 400 elektrische voertuigen verkopen. Dat is 10 tot 15% meer dan een jaar eerder, zonder dat van fiscale steunmaatregelen sprake was. Enkel Tesla doet momenteel beter. Qua verkoop van elektrische voertuigen van Nissan staat België momenteel op de twaalfde stek in de internationale rangschikking. Chauville maakt zich sterk in de toekomst beter te zullen doen. Zeker nu Vlaanderen een degressief fiscaal steunbeleid voor elektrische voertuigen heeft aangekondigd.
Ook de nieuwe versie van de Leaf, die eind dit jaar op de markt verschijnt en betere batterijtechnologie aan boord heeft (30 kW in plaats van 24 kW), moet zich in een gunstige impact op de verkoopsvolumes vertalen.
Nissan schenkt Leaf aan Diagnose Car-centrum
Belangrijk is de technologie van de elektromobiliteit tot bij de technische scholen te krijgen. Ook op dit vlak sluit Nissan Belgium zich bij eerder genomen initiatieven aan. Het schenkt met name een Nissan Leaf aan Diagnose Car-centrum. Dat werd zeven jaar terug opgericht door Technische Scholen Mechelen en het RTC Antwerpen, maar deinde inmiddels uit tot de 73 Vlaamse scholen met een afdeling Autotechniek.
Diagnose Car-centrum kon initieel in 11 TSA-scholen voor zijn opleidingen terug vallen op 7 elektrische voertuigen. Momenteel staan voor het hele netwerk ruim veertig elektrisch aangedreven voertuigen ter beschikking. Vanaf schooljaar 2016-2017 zal daar voor het eerst een Nissan Leaf bij zijn. Vooafgaand zal Thomas More immers een foutsimulatiesysteem in het voertuig inbouwen om praktijkproblemen na te bootsen en de opleiding van de leerkrachten (technisch, maar ook op veiligheidsvlak) organiseren.
NISSAN BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.