Canon boort kleinzakelijk office-segment aan

De CIG-divisie van Canon, voluit Consumer Imaging Group, was voorheen hoofdzakelijk bekend als leverancier van fototoestellen, videocamera’s, foto-printers en toebehoren. De Business Imaging Group (BIG) spitst zich als B2B-divisie dan weer toe op ondernemingen met minimum twintig werknemers. Aan die doelgroep biedt de onderneming voornamelijk grote copiers en multifunctionele printers (MFP’s).
“Canon’s marktperceptie vertoonde derhalve een sterke polarisatie. BIG werd beschouwd als de B2B-divisie actief in het segment van de grote(re) ondernemingen, terwijl we met CIG als een speler in het consumentenluik golden. Met CIG begeven we ons thans ook op het zakelijke segment, zeg maar SOHO’s en kleine(re) bedrijven met maximaal twintig medewerkers op de loonlijst. Om hen optimaal te bedienen zetten we momenteel volop in op de ontwikkeling van een IT & Office-kanaal,” aldus Liesbeth Van Eynde, channel marketing-verantwoordelijke IT & Office.
Volledig aanbod
Het nieuwe MAXIFY business inkjet-printer aanbod vult de ontbrekende schakel in het assortiment ten behoeve van de nieuwe zakelijke doelgroep in.
“Canon CIG beschikt voortaan over een volledig en volwaardig aanbod voor het kleinbedrijf dat zowel inkjet-printers, laserprinters, scanners, projectoren en dies meer bevat,” zo nog Van Eynde.
Vijf sub-brands vertegenwoordigen het gros van het zakelijk aanbod van Canon CIG. Het gaat met name om Pixma (inkjet-toepassingen voor foto-printing), i-Sensys (zwart/wit en kleuren-laserprinters en -MFP’s), ImageFormula (scanners), ImageRunner (MFP’s te paard op de CIG- en BIG-divisie) en MAXIFY (business inkjet-printers).
MAXIFY
Met MAXIFY vult Canon CIG niet enkel een lacune in zijn aanbod aan, het bedrijf speelt met de introductie van de toestellen ook in op de verschuiving in het kleinzakelijk segment van laser- naar inkjet-technologie omwille van de kostprijs van de print per pagina, zowel in zwart/wit als in kleur. Ook MFP-toestellen kunnen op een toenemende populariteit in de onderkant van het zakelijk segment rekenen. Laat het MAXIFY-aanbod nu vijf modellen omvatten die, op één na, alle AiO (All-in-One)-functionaliteit aan boord hebben (print-scan-copier-fax).
“Ander belangrijk voordeel van de MAXIFY-toestellen is hun cloud-competiviteit. Zo hebben alle modellen bijvoorbeeld onder meer Wi-Fi-, Apple Airprint- en Cloud Print aan boord,” beklemtoont product Nicky Van Calster.
Andere sterke punten zijn de quick first print (7 of 8 seconden), de gunstige kost per pagina ten opzichte van de concurrentie, auto duplex en de in eigen huis ontwikkelde Dual Resistant High Density-inkt.
“Deze pigmentinkt produceert niet alleen scherpe tekst en levendige kleuren, hij is ook waterbestendig en verzoenbaar met het gebruik van markeerstiften zonder dat hij aan het vegen gaat,” weet Van Calster.
Cashback- en garantie-actie
Om zijn intrede in het kleinzakelijk segment kracht bij te zetten voert Canon CIG tot eind januari een cashback- en garantie-actie op alle MAXIFY-modellen en een aantal i-Sensys-, ImageFormula- en ImageRunner-producten.
“In die actie verruimen we de waarborgperiode, zonder extra kosten, van één tot drie jaar".
Afhankelijk van het product worden gratis diensten geboden als on-site herstelling, on-site vervanging en return to base (waarbij het product wordt geretourneerd naar een door Canon goedgekeurde reparatiefaciliteit waar de herstelling kostenloos wordt voltooid).
Gemengde en verticale marktaanpak
In de nieuwe business-strategie hanteert Canon CIG een duaal distributiemodel. De vendor bewerkt de markt zowel rechtstreeks als onrechtstreeks. Om de bestaande Canon-verdelers aan te moedigen om hun aanbod naar de kleinzakelijke markt te verruimen dan wel uit te breiden, werkte Canon een nieuw partnerprogramma uit.
Liesbeth Van Eynde: “De nieuwe focus op het kleinzakelijk segment van Canon CIG wordt onderbouwd door een Europese marktstudie waarin naar de noden van de kleine bedrijven werd gepeild. Op basis van de bevindingen ontwikkelden we een maatspecifieke strategie zodat de klanten op office-vlak maximaal kunnen worden ontzorgd en zich op hun kernactiviteiten kunnen focussen. Met onze oplossingen staan we hen derhalve bij in het optimaliseren van hun doorgaans omslachtige administratieve bedrijfsprocessen".
Om het nieuwe marktsegment te ontginnen, grijpt Canon CIG terug naar een verticale benadering. Met Legal werd alvast een eerste “vertical” geïdentificeerd. Advocatenkantoren zijn nu eenmaal omgevingen waarin nog steeds heel veel papieren documenten circuleren.
CANON BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.