Dockx opent eerste Dockx Shop met nieuw Select-concept

01/03/2016 OM 09:16 - Luc Willemijns
83bf02d5d5e1384d0f95d68495358b77
Mario De Bruyn, commercieel directeur Dockx Group, dicht de Dockx Service Shops en Dockx Select heel wat groeipotentieel toe
Met Dockx Select voegt Dockx Group (Antwerpen-Wilrijk), bekend van Dockx Rental, Dockx Movers en Dockx Logistics, een nieuw service-concept aan zijn activiteitenspectrum toe dat focust op de omni-channel strategie van retailers en fabrikanten. Bedoeling is in de toekomst een maximale synergie tussen de verschillende service-lijnen neer te zetten. In Drogenbos opende Dockx alvast een eerste Dockx Shop met het nieuwe Select-concept. Dit jaar worden nog eens vijf dergelijke shops geopend. Een en ander vertegenwoordigde tot op heden een investering van zowat 25 miljoen euro. In april neemt Dockx Group een tweede regionaal distributiecentrum (RDC) voor Wallonië in gebruik, met name in Nijvel. Op termijn wil Dockx een netwerk van een dertigtal service shops uitbouwen ter ondersteuning van de e-commerce activiteiten van zijn bedrijfsklanten, fabrikanten en retailers.

De toekomststrategie van Dockx Group zet zwaar in op de uitbouw van e-logistics. De logistieke dienstverlener beschouwt e-logistics als een naadloze aanvulling op zijn bestaande activiteiten en markten. In 2014 stapte het bedrijf in het sterk groeiende segment van de logistiek achter de e-commerce en de omni-channel retailing.

“Het nieuwe Dockx Select-concept is een logistiek platform dat de klant zoveel mogelijk oplossingen biedt voor de invulling van zijn afleverkeuze zonder dat het de omni-channel strategie van de fabrikanten in het gedrang brengt,” schetst Mario De Bruyn, commercieel directeur van Dockx Group. “De consument krijgt met name een supply on-demand dienst,” zo luidt het.

Die consument vraagt voor zijn aankopen immers niet enkel keuze in off- en on-line kanalen, maar evenzeer in de wijze waarop hij of zij wordt beleverd.

In Dockx Select verenigt Dockx Group zijn drie basiscompetenties.

“Dockx Select tekent voor de logistiek achter de verkoopskanalen van fabrikanten en retailers, met focus op grote producten (lees: elektro, sanitair, keukens, vending machines, airco-systemen, … nvdr.). Voor de afwikkeling van de last-mile goederenstromen deelt Dockx Group zijn beschikbare vloot, locaties en arbeidskrachten met als bedoeling voor de klant een kwaliteitsvolle dienst neer te zetten,” zo nog De Bruyn.

Netwerk van Dockx Service Shops

Om die ambitie hard te maken bouwt Dockx Group een netwerk van een dertigtal Dockx Service Shops uit, verdeeld over het hele grondgebied. Die worden ingeplant op consumentenlocaties in een straal van 2 à 6 kilometer ten opzichte van het stadscentrum. Alle Service Shops krijgen de “look & feel” mee van een winkelomgeving met balie, bemand door een winkelbediende en toegerust met een betaalautomaat.

Binnen die Service Shops overkoepelt Dockx Select de diensten stadslogistiek. Vandaaruit worden grote consumentengoederen met één of twee man uitgeleverd, die desgewenst ook voor montage en installatie bij de consument instaan. Voorts fungeert Dockx Select als afhaalpunt voor kleine pakjes. Met DHL Parcel Express en bpost werd inmiddels een partnership opgezet.

Consumenten die hun grote bestellingen liever zelf afhalen kunnen in de Dockx Service Shop een bestelwagen conform hun behoeften huren.

De Dockx Select-punten worden ‘s nachts bevoorraad vanuit een regionaal distributiecentrum. Vooralsnog is in Wilrijk een regionaal distributiecentrum operationeel dat de Shops in Vlaanderen en Brussel belevert. In april opent in Nijvel een tweede regionaal distributiecentrum, groot 10.000 m², zijn deuren voor de bevoorrading van de markt beneden de taalgrens.

“Fabrikanten en e-tailers moeten voor alle regio’s op een uniforme oplossing van belevering kunnen terugvallen. Vooral in de last-mile is daar nog wat werk aan de winkel. Met Dockx Select ontzorgen we hen graag van deze opdracht op basis van een kwaliteitsvolle service. We zullen niet nalaten fabrikanten en e-tailers te challengen in de logistieke afwikkeling van hun bestellingen. Het push-model van weleer werkt immers niet meer. Vandaag zit de consument aan het stuur,” benadrukt De Bruyn.

IXINA en Ikea gaan alvast met Dockx in zee. Met andere partijen lopen verkennende gesprekken en onderhandelingen.

Opzet van Dockx Group is, waar mogelijk, zijn bestaande sites met Dockx Select-services uit te breiden. Blijkt dat in de praktijk onmogelijk, dan zal naar een alternatieve locatie worden uitgekeken. Dat gebeurde intussen in Drogenbos en in Luik. Op vandaag telt Dockx Group zestien lokale verhuur-, verhuis- en logistieke distributiecentra in de rand van grotere steden. Dit jaar worden nog Service Shops geopend in Brugge, Roeselare, Hasselt, Bergen en Nijvel. De logistieke dienstverlener mikt daarvoor op lokale hubs, gemiddeld 1.000 à 2.500 m² groot, met een beperkte magazijnstructuur.

Volgend jaar wordt werk gemaakt van de verdere uitbreiding van het netwerk in Wallonië met vestigingen in Charleroi en Namen. Daar heeft Dockx Shops in Luik en Verviers.

Dockx Group boekte vorig jaar een omzet van 36 miljoen euro. Dat cijfer ligt op zowat hetzelfde peil als in 2014. Dockx Select en de nieuwe Dockx Service Shops moeten voor een nieuwe groeidynamiek zorgen. Dockx Rental, de initiële verhuuractiviteit van het familiale bedrijf, levert momenteel nog steeds de belangrijkste bijdrage tot de omzet.

“Met Dockx Select moet daar op termijn verandering in komen,” besluit Mario De Bruyn.

83bf02d5d5e1384d0f95d68495358b77
Mario De Bruyn, commercieel directeur Dockx Group, dicht de Dockx Service Shops en Dockx Select heel wat groeipotentieel toe
99d6d9d9549055c78fbdf6247366bdfb
De Dockx Service Shops krijgen de “look & feel” van een winkelomgeving met balie mee

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.