Zomerse talenten laten groeien

02/06/2016 OM 09:31 - Luc Willemijns
640f0ac676d2842e320802f65fae2caa
Productiepieken of vakantie-afwezigheid van je vaste medewerkers opvangen door jobstudenten in te schakelen, kan zowel voor de werkgever als voor de jongere een win/win-situatie betekenen. Je garandeert de continuïteit van je bedrijf en biedt jongeren een unieke kans om ervaring op te doen.

Vakantiewerk is lang geen nieuw fenomeen. Eigenlijk kwam het idee er al bij de invoering van de schoolplicht, nu ruim een eeuw geleden. In 1914 werd in België de leerplicht geïntroduceerd. Maar in een sterk agrarische samenleving was er wel nood aan vele helpende handen op de momenten dat de verschillende gewassen te oogsten waren.

Om de kinderen en de jongeren de kans te geven om thuis te helpen op die drukke momenten, werd er op school in onderbrekingen voorzien. De schoolvakanties waren een feit. En eigenlijk werd het vakantiewerk gelijktijdig mee ingevoerd. Die gewoonte brokkelde enigszins af. Zeker toen na de Tweede Wereldoorlog de situatie in de gezinnen sterk verbeterde en we een soort kostwinnersmodel zagen ontstaan waarin één iemand die centen verdiende voor het onderhoud van het gezin kon instaan.

Vandaag zijn er in het merendeel van de gezinnen meerdere mensen die bijdragen tot het gezinsinkomen. Ook jongeren doen daarbij heel dikwijls hun duit in het zakje. Letterlijk dus. Zo helpen ze mee om studiekosten te financieren of zorgen ze deels voor hun eigen inkomen om zich luxe- of extra uitgaven te kunnen veroorloven.

Imago

Naar schatting heeft ongeveer één op de twee jongeren een studenten- of vakantiebaan. Die kunnen ze netjes verdelen over 50 dagen tijdens een kalenderjaar. Daarmee doen ze ervaring op die ze na de school of universiteit handig kunnen meenemen in hun zoektocht naar een baan.

Een werkgever vertelde: “Ik ben van mening dat al die jongeren die een vakantiebaantje bij ons bedrijf komen doen, dat vooral doen om te beseffen wat ze later zeker nooit willen gaan doen. Ik kan daar inkomen. En eigenlijk leveren we misschien op die manier een bijdrage om die jongeren flink te laten studeren.”

Maar we zien dat jonge mensen steeds meer bewuste keuzes maken voor een bedrijf, ook in hun studenten- of vakantiewerk. Ze hechten veel belang aan het soort bedrijf en het imago van het bedrijf. Werken als student helpt hen dus om daar een inzicht in te krijgen. Niet vanuit een negatief perspectief, maar als een leidraad om hun ideeën en mening beter vorm te geven.

Ambassadeurs

Een mooie wetenschap waar bedrijven die het goed aanpakken ongetwijfeld hun voordeel mee doen. Jeugdige medewerkers willen dingen ontdekken en bijleren. Als je ze tijdens hun studentenjob verschillende taken en uitdagingen kunt bieden, hou je het aangenaam en zorg je er voor dat je tijdelijke flex-werkers alert en gemotiveerd blijven. Want door de afwisseling van taken en opdrachten, krijgen ze meer kansen op ervaring en leren ze vaardigheden waar ze ook later veel aan zullen hebben.

Bovendien leren ze je bedrijf beter kennen. Ze zien wat er allemaal nodig is om resultaten te halen en nemen ongetwijfeld het idee mee dat je bedrijf aandacht heeft voor opleiding en leermogelijkheden. Twee zaken waar jongeren, bij hun zoektocht naar een baan, veel aandacht aan schenken. Op die manier wordt vakantiewerk dus veel meer dan een moeilijke periode overbruggen in je bedrijf. Als je het creatief aanpakt, doe je aan employer branding en creëer je ambassadeurs bij een aankomende lichting potentiële medewerkers.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB)

Meer info: www.vdab.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.