Ford Genk-site klaar voor nieuwe toekomst
In het masterplan werd de Vlaamse Waterweg N.V. aangeduid als de ontwikkelaar van de C-zone, een terrein van ongeveer 50 hectaren, gelegen aan het Albertkanaal. De waterwegbeheerder treedt ook op als bouwheer voor de sanering, de afbraak van de oude fabriekshallen en de aanleg van de gemeenschappelijke nutsinfrastructuur op het terrein.
H.Essers en Haven Genk N.V. zullen, na de sloop, zone C in concessie ontwikkelen. Samen willen ze ruim 130.000 containers extra per jaar via de waterweg vervoeren.
De A-zone wordt een gemeenschappelijke strook met onder meer parkeergelegenheid en nutsvoorzieningen. Met het consortium Green Genk Logistics komt op de B-zone een logistiek park met focus op bedrijven in de e-commerce en de slimme maakindustrie.
De werfzone voor de sloopwerken is meer dan 40 hectaren groot. De werken omvatten de sloop van de kantoren en de andere gebouwen, alsook diverse installaties zoals de lakstraat, het schakelstation en het ketelhuis. Er wordt gesloopt tot twee meter onder het maaiveld om zoveel mogelijk leidingen en andere ondergrondse constructies weg te halen. Aannemingsbedrijf Aclagro N.V. en Aertssen N.V. staan in voor de afbraak via THV Ford Genk.
Het grootste gebouw dat verdwijnt, is de 16 hectaren grote en circa 25 meter hoge C-hal. Ook het bekende blauwe, administratieve gebouw en vele kleine gebouwen in de A- en C-zone gaan tegen de grond. De voorbereidende werken gingen begin juni van start. De grote afbraak nam pas onlangs een aanvang. De voltooiing wordt verwacht in december 2018. De werken kosten 6,3 miljoen euro.
VLAAMSE REGERING - VLAANDEREN
FORD GENK
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.