PubliLab bereidt instap in opleidingsmarkt voor
Joeri De Bouvere en Bart De Waele (Wijs B..V.B.A.) richtten in april 2016 publiLab op, dat inmiddels onder de koepel van Mandelbrot zit. In tegenstelling tot digital agency Wijs, dat op de grotere accounts focust, spitst publiLab zich toe op on-line marketing ten behoeve van kleine en middelgrote ondernemingen (zeg maar tot honderd medewerkers, nvdr.). Het klantenspectrum oogt bijzonder divers. Onveranderlijk gaat het evenwel om partijen die nood hebben aan meer on-line visibliteit.
“Meestal werkt publiLab in het licht van langlopende overeenkomsten. Ook losse campagnes, die bijvoorbeeld productgerelateerd zijn, horen tot de opdrachten”, aldus De Bouvere.
Google Adwords en Facebook Ads
Meest gehanteerde tools in de dienstverlening van publiLab zijn Google Adwords en Facebook Ads. Instagram en YouTube komen vooralsnog iets minder aan bod. Desgewenst neemt publiLab voor zijn klanten ook ondersteunende e-mail marketing-campagnes voor zijn rekening. Zelf onthoudt publiLab zich van alle productie-activiteiten. Daarvoor kan het zijn klanten doorverwijzen naar een geschikte partner binnen het ecosysteem van Mandelbrot.
Joeri De Bouvere: “Google Adwords-campagnes, die iets minder dan de helft van onze activiteiten vertegenwoordigen, scoren nog altijd sterk in on-line marketing, voor zover dat het om de juiste producten gaat. Nadeel is dat Google Adwords niet echt voor kleine budgetten is gemaakt en dat bedrijven bereid moeten zijn tot een bepaalde investering. Facebook is dan weer veeleer geschikt voor ad hoc-campagnes, die op een iets jonger publiek mikken. Instagram wint momenteel aan belang. Voorwaarde is echter dat men voor de te vermarkten producten over hoogwaardig beeldmateriaal beschikt”.
Vaak nattevingerwerk en op ad hoc-basis
De zaakvoerder van publiLab beseft dat de doelgroep van zijn bedrijf tot de moeilijkste van de markt hoort. Dat wordt dan wel weer gecompenseerd met de korte lijnen naar de bedrijfsleider of zijn sleutelmedewerker die snelle actie mogelijk maken.
“In KMO-omgeving wordt elke gespendeerde euro afgewogen. Kleine en middelgrote ondernemingen zijn zich bewust van het belang van on-line marketing-campagnes. Een goed onderbouwd achterliggend marketing-plan is er in de meeste gevallen niet echt. Vaak gaat het om nattevingerwerk en acties op ad hoc-basis, naar aanleiding van bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product. Binnen onze doelgroep is de kennis van on-line marketing heel uiteenlopend: sommige KMO’s hebben in totaal geen notie van de voordelen van social media marketing, andere zijn echt “mee””, zo nog De Bouvere.
Populaire zoekwoorden binnen Google Adwords worden vaak duur betaald. Soms zijn ze voor de KMO niet langer haalbaar. “Het is inderdaad niet eenvoudig voor bedrijven met een beperkt budget om zich hoog binnen de zoek-ranking te nestelen. Ingeval van dure sleutelwoorden en bijzondere concurrentiële producten valt het derhalve aan te bevelen heel gericht te gaan adverteren (bijvoorbeeld met een bepaald producttype) en bij voorkeur binnen een goed afgebakende regio”, zo nog De Bouvere. “Of we het nu graag hebben of niet, Google en Facebook bepalen de spelregels”, wordt daaraan toegevoegd.
Maatwerk voor tweeledige klantengroep
De klantengroep van publiLab is tweeledig. Naast eindklanten (60%) werkt het bedrijf ook in onderaanneming voor marketing-bureaus of free-lance marketeers die op zoek zijn naar (bijkomende) on-line expertise. In tegenstelling tot de concurrentie die vaste service-pakketten aanbiedt, opteert publiLab doorgaans voor maatwerk. Totaaloplossingen kunnen dan weer worden geboden in kruisbestuiving met andere bedrijven binnen de Mandelbrot-groep. De meeste klanten stappen via Google Adwords in de wereld van de on-line marketing binnen. Daarna begeleidt publiLab hen doorgaans naar de volgende stap binnen het social media-gebeuren.
On-line marketing kennis bijspijkeren
Heel wat KMO’s spenderen de integraliteit van hun beschikbaar budget aan de bouw van een website. Naderhand verzuimen ze te investeren in het on-line marketing gebeuren. Met als gevolg dat hun website niet meer dan een visitekaartje blijft, dat moeilijk wordt gevonden.
“Het trafiekgeneratie-aspect wordt verwaarloosd. En dat is zonde van de investering”, aldus onze gesprekspartner.
In het verlengde hiervan neemt publiLab zich voor om in de loop van 2018 van start te gaan met initiatiecursussen in on-line marketing die KMO’s de kennis bijbrengt om in eigen beheer met social media marketing aan de slag te gaan.
“Kleinere organisaties hebben doorgaans het budget niet om aan on-line marketing te doen. In de praktijk merken we evenwel dat sommige, mits de juiste kennis, hun on-line marketing probleemloos in eigen hand zouden kunnen nemen. PubliLab gaat daarom volgend jaar van start met de eerste workshop-testen, die zich van het bestaande aanbod zullen differentiëren door een sterk praktijkgerichte insteek,” besluit Joeri De Bouvere, die vroeger nog Google Adwords-workshops bij opleidingsorganisatie Syntra AB verzorgde.
PUBLILAB B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.