Europees BENEFIC-project officieel van start

18/12/2017 OM 08:08 - Luc Willemijns
Da6f20b53a34b934c81b8c628420f892
Vorig maand werd de officiële kick-off gegeven van BENEFIC, een Europees project waarmee Vlaanderen, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Nederland bijkomende grensoverschrijdende infrastructuur voor milieuvriendelijke voertuigen willen realiseren. Binnen BENEFIC is 7.580.000 euro beschikbaar voor investeringen in laadinfrastructuur, tankstations voor LNG-CNG en waterstof alsook walstroominstallaties. Mensen ondervinden nog steeds drempels bij de keuze voor een milieuvriendelijk voertuig, vooral door het ontbreken van voldoende infrastructuur om onderweg te laden of te tanken. Met dit project kunnen de partners dankzij Europese middelen het grensoverschrijdend netwerk verder uitbouwen. Het Vlaamse Departement Omgeving coördineert dit Europees project.

Het project BENEFIC, gefinancierd door de Europese Commissie onder het “Connecting Europe Facility (CEF)”-programma, mikt op een definitieve doorbraak van schone en groene transporttechnologieën in de partnerlanden/regio’s door in een aantrekkelijk kader voor investeringen in alternatieve brandstofinfrastructuur te voorzien. Door te focussen op grensoverschrijdende verplaatsingen op het Europese TEN-T netwerk willen Vlaanderen, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Nederland de huidige lacunes wegwerken.

Met BENEFIC willen Vlaanderen (Departement Omgeving en Departement Mobiliteit & Openbare Werken), het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel) en Nederland (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) uitvoering geven aan de richtlijn “Clean Power for Transport” (2014/94/EU) en bijdragen tot de realisatie van de nationale beleidskaders van België en Nederland die in november 2016 werden opgesteld. Concreet hebben de BENEFIC-partners de ambitie om tegen eind 2020 in het volgende extra te voorzien:

  • 600 gewone laders voor elektrische voertuigen (> 11 kW) in Vlaanderen
  • 100 snelladers voor elektrische voertuigen (> 50 kW), waarvan 80 in Vlaanderen, 10 in Brussel en 10 in Nederland
  • 10 ultra-snelladers voor elektrische voertuiten (> 150 kW), waarvan 7 in Nederland, 2 in Vlaanderen en 1 in Brussel
  • 5 snelladers voor elektrische taxi’s (> 50 kW) in Vlaanderen
  • 5 snelladers (waarvan 4 in Vlaanderen en 1 in Nederland) en 50 gewone laders (waarvan 44 in Vlaanderen en 6 in Nederland) voor elektrische bussen
  • 2 CNG- (in Brussel) en 2 gecombineerde LNG-CNG tankstations (in Vlaanderen) voor aardgasvoertuigen
  • 9 waterstofstankstations, waarvan 7 in Nederland en 2 in Vlaanderen
  • 13 walstroominstallaties voor de binnenvaart, waarvan 10 in Vlaanderen en 3 in Brussel.

Via een gezamenlijke projectoproep zullen publieke en private partijen begin 2018 uitgenodigd worden om projectvoorstellen in te dienen. Na selectie komen de goedgekeurde projecten in aanmerking voor co-financiering volgens de CEF-voorwaarden.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.