All Printing Services boort nieuwe klantengroep aan

Succesvolle transformatie van copyshop naar digitale drukkerij

De markt van de copy- en printshops staat zwaar onder druk. De hele grafische sector kreunt onder de voortschrijdende digitalisering. Het dertigjarige All Printing Services gooide in 2005 zijn livrei van copyshop af om door te groeien tot een printshop, zeg maar een volwaardige digitale drukkerij. De grootste printshop van het land integreerde onlangs grootformaat-specialist PMR waarmee hij zijn expertise binnen het XXL-marktsegment uitdiept en een nieuwe klantengroep aanboort. Verdere regionale diversificatie sluit All Printing Services niet uit. Ook zullen voor grote opdrachtgevers steeds meer digitale en gecustomiseerde bestelplatformen worden ontwikkeld die de klant verregaand ontzorgen.

All Printing Services viert dezer dagen zijn dertigste verjaardag. Oprichter Angelo Portolani en partner Heidi Vandenbruwaene loodsen het bedrijf met succes doorheen een hypercompetitieve en bijzonder uitdagende omgeving.

“Uiteraard dienden we het bedrijf in functie van de marktevoluties herhaaldelijk heruit te vinden, echter zonder dat de koers strategisch werd gewijzigd”, benadrukt managing director Angelo Portolani.

Zo focust All Printing Services ook vandaag de dag nog steeds op kwaliteitsvol leveren wat de klant vraagt, binnen de vereiste termijnen op eender welk moment van de dag in de week. De hoofdzetel van het bedrijf langsheen de Generaal Jacqueslaan te Elsene is tijdens werkdagen nog steeds toegankelijk van 08.00 tot 22.00 u en is ook op zaterdag open. Een en ander toont aan hoe belangrijk het self-service concept binnen de bedrijfsvoering van de KMO is.

Succesvol anticiperen op marktwijzigingen

Tot voor kort overkoepelde de merknaam All Printing Services de printshops BCD Express (waarmee het oorspronkelijk begon), Mister Copy, D-Copy en Copyland alsook de Brusselse offset-drukkerij Graphoprint Services. Die werd inmiddels samengevoegd met de printshop langsheen de Leuvensesteenweg in Evere. Het netwerk van All Printing Services telt veertien service-punten, verspreid over Brussel, Oostende, Gent, Antwerpen, Waver en Namen.

In 1992 integreerde BCD Express zijn overstag gegane sectorgenoot Mister Copy. Dat stond gelijk met een geografische uitbreiding over het Belgische grondgebied, waarop verschillende Mister Copy’s actief waren. In 1998 volgde de overname van Copyland, later de acquisitie van D-Copy. In 2000 werd een belang genomen in Graphoprint Services, dat in 2006 tot de integrale controle wordt opgevoerd.

Marketing-verantwoordelijke Heidi Vandenbruwaene: “Rond die tijd veroorzaakte de opkomst van digital printing druk op de markt van de copyshops. De offset-markt ging op zoek naar compensatie voor het geleden terreinverlies door zich op de markt van de copyshops te begeven. Sindsdien is de druk op de traditionele copyshop alleen maar toegenomen”.

In 2005 schakelde All Printing Services zijn productiepark om naar digitale afdrukdiensten, met nadruk op kleuren-multifunctionals (MFP’s). Over het hele netwerk zette partner Canon Belgium maar liefst 65 dergelijke apparaten in. Die haalden toen 50 kleurenafdrukken/minuut. De analoge plotters werden door veertien grootformaat-printers vervangen.

Goed twee jaar terug werd het hele park vernieuwd. Er werden meer dan honderd digitale printers en evenveel afwerkingsmachines geïnstalleerd. De nieuwe MFP’s halen intussen 60 kleurenafdrukken /minuut.

Angelo Portolani: “Als printshop trokken we vanaf Dag 1 voluit de kaart van de self-service. Die ingreep werd naderhand versterk door een verregaande automatisering van de productieprocessen. De klant zit aan het stuur. Alle MFP’s worden door een individuele computer aangestuurd. Ofwel stuurt de klant zijn af te drukken bestanden digitaal door, ofwel laadt hij of zij ze zelf in onze printshops vanaf een USB-stick, uit een extranet of vanuit de cloud om de print-opdracht, op het ogenblik van zijn of haar keuze, naar een beschikbare digitale printer door te sturen. Om de belangen van de klant optimaal te vrijwaren, dient deze enkel nog de toegang tot het kleurgedeelte van de printer aan te vragen. Kwestie van te vermijden dat de afdrukkosten boven het voorziene budget uitstijgen”.

“Door de sterke automatisering van de productie, speelt All Printing Services in op de steeds grotere vraag naar flexibiliteit. We doen in wezen nog steeds hetzelfde als dertig jaar terug, alleen doen we het nu nog sneller en nog meer in functie van de klant. Analoge en digitale drukkerijen blijven bij de oude werkwijze zweren. Gevolg is dat de klanten, omwille van die seriële aanpak, vaak op de realisatie van hun drukwerk moeten wachten wegens onbeschikbaarheid of defect van het afdrukapparaat. Bij ons sturen de klanten zelf het machinepark op het ogenblik van hun keuze aan. Met een tiental devices per vestiging, is er wel altijd een MFP beschikbaar. De parallelle aanpak van All Printing Services staat borg voor heel veel bedieningsflexibiliteit en elimineert wachttijden. Onze eigen productie-afdeling loopt trouwens parallel met het self-service-concept”, beklemtoont Vandenbruwaene.

Opmerkelijk in dit verband is dat het concept dermate goed werkt dat All Printing Services het zich kon veroorloven om de grote digitale drukpers van Graphoprint Services uit gebruik te nemen wegens “onvoldoende flexibel om op het print on-demand gebeuren in te spelen”.

Nieuw klantenbestand

All Printing Services rondde net de integratie af van PMR, de marktleider in België op het vlak van grootformaat-printing met vestigingen in Brussel, Antwerpen en Namen. Uit curatèle nam de Brusselse KMO het handelsfonds over, meer bepaald het klantenbestand, de bestaande klantencontracten, de handelsnaam en een aantal machines voor (aanmaak vierkante ruggen, plastificatie van kaften, snijmachines, plooi-apparaten…) over.

“Toen we in 2005 onze analoge planafdrukkers vervingen, kozen we resoluut voor flexibiliteit en niet voor de klassieke gedigitaliseerde plotters waarmee PMR nog steeds werkte. We investeerden in veertien digitale inkjet vierkleuren grootformaat-printers, die A0 (841 x 1189 mm) aankonden. De machines waren derhalve niet enkel geschikt voor het afdrukken van plannen maar evenzeer voor het printen van kleuren-posters of affiches. Dit alles tegen een betere kwaliteit dankzij de inkjet-technologie, die voor dergelijke doeleinden beduidend beter scoort dan de plotter-techniek”, zo nog de marketing manager.

Het bedrijf van Portolani neemt door de opslorping van PMR een pole position in binnen de grootformaat printing-markt, meer specifiek in de segmenten van de kleurenplanafdruk voor architecten, panelen en baches voor aannemers, immo- en andere display-borden, posters, affiches en hoogkwalitatieve foto-prints, roll-ups en alle XXL-marketing materiaal dat de markt nodig heeft.

“Met de overname mikken we op rendabele omzetgroei”, luidt het, waarmee het duo refereert naar het voormalige prijsbeleid van PMR dat het bedrijf uiteindelijk de hals om deed.

Stijgend succes papier binnen doelgroep

Tien jaar terug zag All Printing Services het papierverbruik binnen zijn printshop-activiteiten afkalven. Die evolutie is intussen gekeerd. Portolani aarzelt niet te gewagen van de “terugkeer van het papier” binnen de markt waarin het bedrijf actief is. Opleidingsinstituten, kennisinstellingen, universiteiten, hogescholen, bestuursorganen en (inter)nationale bedrijven (die hun werknemers moeten opleiden of zelf opleidingen aanbieden) genereren zowat de helft van de omzet binnen All Printing Services.

“Zelfs aan het e-learning concept kleeft nog steeds een niet onbelangrijke papieren component”, benadrukken onze gesprekspartners. “Ook buiten het opleidingsgebeuren blijft papier de drager bij uitstek om specifieke communicatieboodschappen op kwaliteitsvolle manier over te brengen,” weet Heidi Vandenbruwaene. “Het aantal print-opdrachten die hun oorsprong vinden binnen paperless office-omgeving neemt tevens gestaag toe,” wordt daaraan toegevoegd.

Digitale bestelplatformen

E-learning zette All Printing Services ertoe aan om, ten behoeve van de opleidings-, hogeschool- en universitaire instellingen, maatspecifieke en beveiligde digitale bestelplatformen te ontwikkelen waarop print-opdrachten kunnen worden afgewikkeld. Het hele concept is berekend op een maximale ontzorging van de klant, traditiegetrouw met een doorgedreven geautomatiseerd verlengstuk.

All Printing Services neemt desgewenst de digitalisering, opslag van bestanden, opmaak en output van documenten, beveiligde terbeschikkingstelling on-line, betalingsopvolging, levering, …) voor zijn rekening. Het bewuste platform kan in een extranet worden geïntegreerd dan wel als een klantspecifieke webshop worden opgezet, dit alles zonder dat de klant de controle dient op te geven. Ook in de toekomst zal All Printing Services verder inzetten op de uitbouw van een dergelijke platform aanpak.

Voorts sluiten Angelo Portolani en Heidi Vandenbruwaene verdere geografische diversificatie door overnames niet uit. De voorkeur lijkt daarbij uit te gaan naar provinciesteden met een sterk uitgebouwd hoger- en universitair onderwijsnet. Die steden blijken in de praktijk doorgaans ook een goed uitgebouwd bedrijfsweefsel te huisvesten.

Meer sectornieuws

Agenda