Vlaanderen en Genk Green Logistics bezegelen samenwerking

20/06/2018 OM 10:01 - Luc Willemijns
Placeholder
De Vlaamse overheid en Genk Green Logistics hebben een belangrijke stap gezet in de geplande herontwikkeling van zone B van de voormalige Ford-site in Genk tot een logistieke trimodale toplocatie. Vlaanderen sloot met Genk Green Logistics een onderhandse koopovereenkomst voor de verkoop van het terrein van ongeveer 42 hectaren, dit voor een bedrag van 3 miljoen euro. In de loop van 2019 en 2020 zal Genk Green Logistics gefaseerd zijn bijdrage in de sloop-, sanerings- en infrastructuurwerken betalen in functie van de voortgang van de werken, dit voor een totaalbedrag van circa 12 miljoen euro.

Genk Green Logistics, een joint-venture van Intervest Offices & Warehouses en Group Machiels zal, in samenwerking met MG Real Estate en DEME Environmental Contractors, een state-of-the-art logistiek complex ontwikkelen dat, na volledige ontwikkeling over verschillende jaren, ruim 250.000 m² zal omvatten.

De voormalige Ford-site bestaat uit drie afzonderlijk uitgegeven zones (A, B en C). Onder regie van De Vlaamse Waterweg wordt op zone A een openbaar domein met gemeenschappelijke functies gerealiseerd. Op zone C ontplooit H.Essers watergebonden logistieke activiteiten, waaronder een nieuwe containerterminal met een capaciteit van ruim 130.000 containers per jaar. Zone B is gericht op logistiek met toegevoegde waarde, waarvoor Genk Green Logistics een flexibel, grootschalig, multimodaal en duurzaam project zal realiseren.

Genk Green Logistics verwacht een breed scala aan gebruikers tot de site te kunnen aantrekken. Zowel retailers die oplossingen zoeken voor hun e-commerce activiteiten en e-fulfilment dienstverleners als klassieke 3PL-organisaties of zelfs slimme maakindustrie kunnen in het logistieke complex worden ondergebracht.

De commercialisatie van de nieuwbouwontwikkeling op zone B is reeds opgestart. Hoewel De Vlaamse Waterweg de eerste jaren nog sloop-, sanerings- en infrastructuurwerken op zone A zal uitvoeren, kunnen nieuwbouwontwikkelingen op grote delen van de zone reeds gelijktijdig met de saneringswerken worden aangevat. Genk Green Logistics verwacht in 2020 het eerst gebouw operationeel te hebben. De totale realisatie van het project zal nadien nog meer dan vijf jaar in beslag nemen. Afhankelijk van de exacte invulling zal de uiteindelijke investeringswaarde van het project tussen 120 en 150 miljoen euro schommelen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.