België sterk vertegenwoordigd op grootste Europese EV-conferentie
“Vanuit ons eigen Brussel wordt elk jaar het Electric Vehicle Symposium (EVS) georganiseerd. Dat is het grootste en meest invloedrijke congres over elektrisch rijden, ter wereld, sinds 1969. Vanwege de mondiale invloed en de groei van elektrisch vervoer, wordt dit telkens op een ander continent gehouden. Dit jaar EVS31 in Kobe, Japan, volgend jaar EVS32 in Lyon, Frankrijk. Vorig jaar in Stuttgart was de meest succesvolle editie ooit. AVERE is de grootste Europese organisatie op het gebied van elektrisch vervoer en organisator van de EVS symposia en de Europese AEC Conference,” aldus Vangeel.
België is bezig met de uitrol van laadinfrastructuur, samen met de overheid, om te komen tot een goede basis voor consumenten en zakelijke rijders om de stap naar elektrische voertuigen te maken.
“Dat is ook zeer nodig”, stelt de secretaris-generaal “omdat de batterij nu eenmaal haar energie nodig heeft, net als bij het ouderwetse tanken aan de pomp. Een dekkend netwerk, dat laadt op de energie van zon en wind, is iets waar we sterk naar moeten streven.”
Elektrische auto’s leveren geen uitstoot, zijn stil, rijden zeer comfortabel en hebben een zeer lage kilometerprijs.
Batterij
De ontwikkeling van EV-batterijen gaat snel. Niet alleen zijn nieuwe automodellen inmiddels met meer dan 300 kilometer werkelijke range toegerust, ook worden ze heel snel goedkoper. De wereldwijde industrie is op gang gekomen. Wie daar veel over weet is Jan Tytgat, directeur Government Affairs EU-Benelux bij Umicore. Jan Tytgat behaalde een doctoraat in de chemie aan de Universiteit van Leuven. Hij is verantwoordelijk voor de relatie met de overheid op het gebied van duurzame mobiliteit, energie, handel en recycling.
“We zijn zeer tevreden dat Jan Tytgat bij ons op de conferentie zijn inzichten over de ontwikkelingen van batterijen gaat delen. De batterij is het kostbaarste onderdeel van de auto en zorgde de afgelopen jaren voor de hoge prijzen van de auto’s”, zo nog Vangeel.
Nu zowel de te rijden afstand sterk toeneemt alsook de kosten sterk afnemen, komt elektrisch rijden steeds dichterbij voor iedereen.
“We zijn daarom benieuwd waar we ons de komende jaren vanuit zijn visie op mogen verheugen in dit kader. En bedenk ook, die 300 kilometer, wie rijdt dat nu dagelijks?”, vraagt Vangeel zich af.
We moeten daarnaast niet vergeten dat de batterijen uit elektrische auto’s nu al voor 99 procent gerecycled kunnen worden of kunnen worden ingezet als energy storage-oplossingen, thuis of op de zaak. De energie van de zonnepanelen wordt opgeslagen om te kunnen worden gebruikt als de zon niet schijnt. Deze systemen zijn nu al voorhanden.
VUB
Bij de Vrije Universiteit Brussel werken meer dan honderd mensen samen in het Mobi-team met prof. dr. ir. Joeri Van Mierlo aan een breed scala van onderzoeken om elektrisch rijden verder te brengen. Ook de professor komt zijn visie op nabije ontwikkelingen delen.
Vangeel: “Dat wij in België zo een vooraanstaande wetenschapper hebben die zo een breed scala aan onderwerpen onderzoekt, is subliem. Het zorgt voor versnelling van de kennis die nodig is en waar onze bedrijven van kunnen profiteren. Het levert ons als wereldwijd veel aanzien op”.
Bedrijven dicht bij politiek
De Europese Unie legt een steeds grotere (positieve) druk op de ontwikkeling van de elektrisch rijden markt. Een noodzaak, vindt ook Vangeel.
“De Europese en mondiale ontwikkelingen zijn niet te stuiten, we leven steeds meer en vaker in steden, in 2050 zelfs tot 70 procent. De vervuiling neemt met de bestaande vervoersmodaliteiten hand over hand toe. We worden ziek van onze eigen verplaatsing. Bovendien hebben we in 2015 in Parijs de mondiale afspraak gemaakt de klimaatverandering tegen te gaan. Transport zonder uitstoot is daarbij een zeer belangrijke factor.”
Dat dit belangrijk is voor de EU, wordt getuigd door de key note speech van Maroš Šefčovič, de vice-voorzitter van de Europese Commissie.
“Hoeveel duidelijker kan het zijn dat het menens is”, zegt Vangeel.
Naast de vice-voorzitter zijn ook vele ambtenaren van de belangrijkste directoraten-generaal van de EU op de AVERE Electric Mobility Conference. Een niet te missen kans voor ondernemers met ambities.
Ook onze federale politiek komt acte de présence geven. Federaal minister van Transport, François Bellot, zal besluiten met de Belgische visie op de duurzame transportontwikkelingen.
“Ondernemers kunnen nu echt goed op deze markt inspringen. Zeker met de aanwezige politici, ambtenaren en de vele inzichten die de parallelsessies uit projecten en door ondernemers zullen worden gedeeld. De kans om voorsprong te nemen, is nu”, zegt Vangeel.
Mensen als Roland Cracco, ceo van Interparking, onderstrepen dat. België is op een serieuze manier bezig met duurzame mobiliteit, waarvan duidelijk akte.
Meer informatie is te vinden op www.aec-conference.eu
(R.B.)
AVERE BELGIUM V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.