Meest succesvolle pitchwave ooit voor Start it @KBC

Jubilerende incubator neemt vijf start-up trends waar

Start it @KBC bestaat bijna vijf jaar. De incubator mag zijn verjaardag met een record vieren. Maar liefst 207 start-ups dienden hun kandidatuur in voor begeleiding binnen de grootste start-up community van het land. 65 daarvan werden weerhouden na een mondelinge pitch voor de jury. Het is de meest succesvolle wave ooit voor de incubator. Het vrouwelijk ondernemerschap rukt langzaam maar zeker verder op. Het valt ook op dat België een onvervalst B2B-land is en blijft.

Start it @KBC’s vijfde verjaardag valt samen met de zestiende lichting start-ups. Uit het recordaantal kandidaten dat van de accelerator deel wil uitmaken, vallen vijf opvallende trends af te leiden.

1. Start-ups zijn geen hype.

Het aantal start-ups in België groeit jaar na jaar, het succes van de start-ups uit eerdere  lichtingen werkt duidelijk inspirerend. Niet alleen zijn er steeds meer start-ups, de kwaliteit wordt ook alleen maar beter. De founders weten hun ideeën steeds beter aan de markt te brengen.

Opmerkelijk is dat de nieuwe en grotere locatie van Start it @KBC in Brussel en Kortrijk ook een positief effect hebben op het aantal start-ups dat zich aanmeldt. Afwachten nu of dit effect ook voelbaar zal zijn in Antwerpen, waar Start it @KBC onlangs verhuisde naar het Tolhuis (“The Beacon”) en in Gent, waar deze maand een nieuwe hub wordt geopend.

2. Brussel bevestigt als start-up stad.

Een derde van de start-ups die de selectie van Start it @KBC overleefden, komt uit de hoofdstad. Het gigantische potentieel van Brussel komt steeds duidelijker aan de oppervlakte. Ook de enorme diversiteit onder de founders springt er in het oog. Het gaat om oprichters met alle mogelijke nationaliteiten (Mexico, India, China, het Verenigd Koninkrijk, Bulgarije, Italië, Duitsland, Frankrijk, …).

3. Female founders rukken op.

De jury die de pitches van de start-ups beoordeelde tijdens de jongste pitchwave van Start it @KBC bestond uit 50% vrouwelijke ondernemers en experts. Jaar na jaar neemt het aantal female founders toe, maar er blijft hoedanook nog werk aan de winkel.

35% van de nieuwste lichting heeft minstens één female founder, bij de vorige pitchwave van Start it @KBC was dat nog maar 28%.

4. België is een B2B-land.

Productiviteitsoplossingen voor KMO’s (procesoptimalisatie, bedrijfs-software, …) zijn populair bij start-ups. België is en blijft een echt B2B-land. De markt is relatief klein voor B2C. Hij is bovendien nog eens opgesplitst in twee taalgroepen, wat marketing en sales extra complex maakt. KMO’s en corporates daarentegen staan steeds meer open voor de producten en diensten van start-ups, waardoor ze heel snel tractie krijgen op de B2B-markt.

Start it @KBC riep de voorbije maanden govtech- en healthcare start-ups op om zich kandidaat te stellen. Om innovatie in de Belgische gezondheidssector een injectie te geven, ging de accelerator een partnership aan met Pfizer. En om van Brussel het mekka te maken van govtech - zoals Londen dat is voor fintech - begon Start it @KBC gesprekken met (inter)nationale en lokale overheden die deuren voor de start-ups kunnen openen. Die inspanningen lonen al, want zowel healthcare als govtech rukken op naar de Top 5 van de meest populaire sectoren binnen de community van Start it @KBC.

5. Intrapreneurship in opmars.

Het Corporate Incubation Program (CIP) dat Start it @KBC eind 2017 opstartte om intrapreneurship aan te zwengelen, begint zijn vruchten af te werpen. De beste ideeën komen vaak van de eigen medewerkers. De eerste corporate die een aantal teams onderbracht bij de accelerator, was EDF Luminus, gevolgd door KBC. Die teams moeten de interne innovatie stimuleren en de start-up cultuur binnen het bedrijf versterken. Van de acht opgestarte CIP-teams zal, na deze pitchwave, alvast één veelbelovende start-up binnen Start it @KBC worden geaccelereerd.

65 nieuwe start-ups stappen in Start it @KBC

De geselecteerde start-ups van Start it @KBC jongste pitchwave zijn Adevlox (health), Aimy (sports), Apolitical (govtech), bCheck (energy), Bottl-in (food), bplusb HyTherm Floor Panel (real estate), Brotherhood Enterprise (HR), Bullswap B.V.B.A. (matchmaking), Bumble (logistics), COSH! Conscious Shopping Made Easy (retail), d.work (matchmaking), DDSoft V.Z.W. (health), DiGiConsul (govtech), Entelligence (energy), EPIC blue (IOT/drones/hardware), Eventication (events), FlopAcademy (Edutech), HQ (SME productivity), INGA Wellbeing (health), is it a plane B.V.B.A. (IoT/drones/hardware), Jobswitcher.be (HR), Lawbox (legal), Measure.io B.V.B.A. (energy), MicroFlavours (agriculture), Mototomo (SME productivity), Movalyze (health), MuTE (analytics), MyCellHub (SME productivity), NONA drinks (food), NOYA Enterprise (health), Pan Immersion B.V.B.A. (gaming), Parlangi (edutech), PDF Butler (SME productivity), Pieter Paul Guide (lifestyle), Pixy (lifestyle), Plannr.eu (real estate), Recy-Call (supply chain), Rockestate (real estate), Secrete Supper (events), Shape (analytics), Shayp (energy), Smart Farmers B.V.B.A. (agriculture), Smart Labs (SME productivity), Someflex (Edutech), Sprint C.V. (SME productivity), Sunslice (IoT/drones/hardware), Table in a Box (lifestyle), Tengu (IoT/drones/hardware), TGSBF (advertising), THATCH (travel), ThermoVault (energy), Tree Company (govtech), Vegefied (food), WeGroup (insurtech), Wheel the World (travel), Whelp (matchmaking), Winston-Analytics (analytics), Wolfram Design (IoT/drones/hardware), Wolk (Lifestyle), X-GIN (food), Xpand (govtech), Zeebes (agriculture) en Ziggu (real estate).