Fresh Warehousing kiest voor groene koelinstallatie

Tot voor kort verkoelde Fresh Warehousing het fruit met twee koelcentrales met Bitzer-compressoren die nog aangevuld werden met een aparte koelgroep. Alles samen was deze koelinstallatie goed voor meer dan 1.000 kilogram koelvloeistof.
De twee nieuwe koelmachines van Daikin gebruiken samen minder dan 100 kilogram koelvloeistof. Daarnaast is de koelvloeistof R1234ze van de nieuwe installatie ook een stuk minder schadelijk voor het milieu. Zo daalt het potentieel CO2-equivalent met 1.863 ton, ofwel 99%, in vergelijking met de oude koelvloeistof R130. Daarnaast is ook het energieverbruik voor de koeling verminderd. Door overdimensionering moet de nieuw installatie immers nooit op volle toeren draaien en is de efficiëntie steeds optimaal.
De aankoop van de nieuwe koelinstallatie past volledig binnen de lange termijnstrategie van Fresh Warehousing. De installatie is niet alleen duurzaam op ecologisch vlak, maar ook een pak voordeliger. Zo was de prijs van de oude koelvloeistof al enkele jaren stevig aan het stijgen. Ook de onderhoudskosten van de nieuwe installatie zijn lager en het uitvoeren van lektesten is veel eenvoudiger geworden.
Tijdens de installatiewerken was het constant houden van de temperatuur de grootste uitdaging. Bananen mogen nu eenmaal nooit bewaard worden in een ruimte die warmer is dan 14°C. Bij hogere temperaturen begin het fruit te rijpen. Bananen geven in hun rijpingsproces bovendien zelf ook warmte af. Daarom kon er op geen enkel moment gestopt worden met de verkoeling van de ruimte. Een uitdaging waarin de installateurs zijn geslaagd.
Meer info: 03/605.50.58 of http://www.freshconnection.be.
FRESH WAREHOUSING B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.