Belgen kopen steeds vaker voeding en dranken in buurlanden

04/09/2019 OM 09:12 - Luc Willemijns
Placeholder
Nieuwe cijfers van GfK bevestigen dat Belgen steeds vaker voeding en dranken in het buitenland aankopen, gemiddeld negen keer per jaar. In 2018 kochten Belgen voor 626 miljoen euro aan in onze buurlanden, een stijging met 4,6% ten opzichte van 2017.

Vooral in Frankrijk kopen Belgen steeds meer: vorig jaar maar liefst 273 miljoen euro (+ 7,5%). Naar Nederland is de stijging minder uitgesproken, wellicht omdat Nederlandse retailers zich de voorbije jaren in ons land kwamen vestigen en Nederland het BTW-tarief optrok tot het niveau van ons land.

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, trekt meer dan ooit aan de alarmbel en roept de volgende regeringen opnieuw op om komaf te maken met de opeenstapeling van accijnzen en taksen die producten in ons land duurder maken en de eigen economie schade toebrengen.

In 2017 maakte het Prijzenobservatorium een vergelijking tussen de prijzen in Belgische winkels ten opzichte van de buurlanden. Daaruit bleek al dat voedingsproducten in ons land gemiddeld 10,3% duurder zijn dan in Frankrijk, 11,7% duurder dan in Nederland en 10,2% duurder dan in Duitsland.

GFK BELGIUM

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

FEVIA V.Z.W.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.