4 creatieve ideeën om mensen te vinden
- plaats je vacatures op een jobsite en biedt mogelijkheden om snel te solliciteren
Er zijn tal van traditionele en nieuwe jobsites waar je, gratis of tegen betaling, je vacatures kunt plaatsen. Vacatures on-line plaatsen heeft het grote voordeel dat je heel snel kunt inspelen op de reacties. Merk je dat er onvoldoende kandidaten zijn, dan kun je de eisen anders formuleren of bijstellen. Je vacature evolueert mee met het succes op de arbeidsmarkt.
De meeste jobsites zorgen ook op de een of andere manier voor hun promotie. Ze bieden hun site aan bij doelgroepen waarvan ze denken dat die voor hen interessant zijn. En daar profiteer je als werkgever mee van. Omdat de jobsites dikwijls mikken op doelgroepen die jij niet meteen in het vizier had voor je vacature of omdat ze goed ontvangen worden door latente werkzoekenden. Als die daardoor aangetrokken worden door je vacature die ze op zo’n jobsite vinden, krijg jij misschien wel onverwacht een prima kandidaat over de vloer.
Hou er wel rekening mee dat heel wat mensen de jobsites vandaag via hun smartphone raadplegen. Zorg er dus voor dat de manier waarop mensen zich voor je vacature kandidaat kunnen stellen snel, eenvoudig en accuraat is. Dan krijg je ongetwijfeld meer aanbod dan bij logge en ondoorzichtige sollicitatieprocedures.
- hou sollicitatiebrieven bij, ook van afgewezen kandidaten
Sollicitaties zijn eigenlijk onderhandelingen waarbij je met kandidaten op zoek gaat naar een match voor het personeelsprobleem dat je wil oplossen. Soms kom je niet tot een akkoord, maar dat betekent niet dat er misschien later geen nieuwe mogelijkheid meer is. Hou daarom interessante sollicitaties bij. Als er in je bedrijf een nieuwe plek open komt, is het maar een kleine moeite om met zo’n interessante kandidaat contact op te nemen om te zien of er een samenwerking mogelijk is. Het biedt je niet alleen een uitgelezen kans om weer rond de tafel te gaan zitten met iemand die je al een beetje kent. Met wat geluk bespaar je jezelf en het bedrijf ook een hele hoop tijd.
- organiseer een jobdate in je bedrijf
Een jobdate in je bedrijf is als een opendeurdag, maar dan heel specifiek gericht op de vacatures die je wil invullen. Mensen die daar op afkomen, maken op een andere manier kennis met je bedrijf dan wat ze in de media of op het Internet vinden. Je kunt heel snel gesprekken organiseren en de C.V.’s van de kandidaten overlopen. En je kunt er van overtuigd zijn dat ook je vaste medewerkers hun beste beentje zullen voorzetten om de nieuwe kandidaten een warm onthaal te geven. Door je eigen medewerkers nauw te betrekken bij de organisatie van je mini-jobbeurs, krijgen ze de kans om deels mee te beslissen wie hun nieuwe toekomstige collega wordt. Dat zorgt meestal voor een extra motivatie.
- leg contacten met opleidingscentra die opleidingen in je vakgebied organiseren
Werkzoekenden, maar ook werknemers, die een opleiding volgen, kiezen met volle overtuiging voor een beroep of een vakgebied. Aan motivatie ontbreekt het hen dus geenszins. En ze leren de vaardigheden die direct toepasbaar zijn in hun job.
Vele opleidingscentra zijn ook permanent op zoek naar stageplaatsen voor hun cursisten. Als je bedrijf en je manier van werken bij zo’n opleidingscentrum gekend zijn, kloppen ze meer dan waarschijnlijk ook bij je aan om een cursist een stageplaats aan te bieden. Zo iemand leert dan het bedrijf van binnenuit kennen en kan zich duidelijk presenteren aan zijn potentiële werkgever en zijn nieuwe collega’s. Wil je verder gaan met zo iemand, dan kun je na de stage specifieke opleidingsinhouden afspreken met het opleidingscentrum of in overleg kiezen voor een formule van werkplekleren waarmee je de nieuwe kandidaat snel integreert in je bedrijf. Een win/win-situatie voor iedereen.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.