Groupe Maurin bouwt netwerk in Vlaanderen uit rond vier merken
Groupe Maurin (Annecy) is één van de buitenlandse groepen die hun acquisitiebeleid momenteel op België toespitsen. Pas begin 2016 verscheen de groep op de Belgische markt toen het Mercedes-Benz concessionaris GMS Leuven en zusterbedrijf GMS Store, inmiddels herdoopt tot Nissan Leuven, overnam. In 2017 startte de groep een nagelnieuwe Nissan-concessie in Ledeberg op en integreerde het de Gentse Nissan-dealer Bauwens in Evergem. Eind december 2018 palmde Groupe Maurin Société Nationale Automobile Bruxelloise (S.N.A.B.) in, zeg maar Nissan Brussels alsook een aanpalende Honda-concessie, met vestigingen in Zaventem, Sint-Agatha-Berchem en Ukkel.
Vorig jaar realiseerde de groep drie acquisities, waarbij Mercedes-Benz de toon bleek te zetten met de integratie van concessionarissen Claes & Zonen (Sint-Truiden, Tienen en Tongeren) en Groep Jam (Hasselt, Bree, Lommel en Dilsen-Stokkem). In alle stilte lijfde Groupe Maurin ook Ford-concessionaris Unicars in, met vestigingen in Brugge, Oostende en Diksmuide. Dit blad meent te weten dat een bijkomende overname van een Ford-concessiehouder momenteel in de eindfase verkeert.
Regionale diversificatie met merkenfocus
Vorig jaar bezorgden de overnames Groupe Maurin voor het eerst een intrede in Limburg en West-Vlaanderen. De acquisitie van Claes & Zonen en Groep Jam positioneerden de groep in België voor het eerst in het truck-segment. Ook in thuisland Frankrijk is dat voor Groupe Maurin een nieuwe markt. Pas in 2018 verwierf het bedrijf een concessie met een beperkte vrachtwagenactiviteit.
Met Ford voegt Groupe Maurin nu een vierde merk aan zijn productportfolio toe. “Dat is thans opgebouwd rond Nissan, Mercedes-Benz, Honda en Ford. Eind maart verdween Infiniti, het premium-merk van Nissan, uit het aanbod. De constructeur besloot immers zich uit de Europese markt terug te trekken,” aldus Thierry Jacquet.
In totaal baat Groupe Maurin momenteel zes Nissan-, acht Mercedes-Benz-, drie Ford- en één Honda-site uit.
Moeilijke tijden voor Nissan
Door zijn merkenportfolio te diversifiëren, beoogt Groupe Maurin een betere risicospreiding. Zo blijken de Nissan-activiteiten binnen de groep momenteel een moeilijke fase door te maken. 2019 was lang geen bevredigend jaar en 2020 lijkt nog erger te worden, mede door de onzekerheid veroorzaakt door het corona-virus. Maar het productengamma van Nissan laat momenteel te wensen over, aldus een eerlijke merkverantwoordelijke:
“Pas eind dit jaar zal Nissan een hybride model aan zijn aanbod toevoegen. De traditioneel sterk presterende Qashqai is aan zijn run-out fase bezig en is, wegens de toegenomen concurrentie, langs niet meer zo toonaangevend op het SUV-segment waar ook de premium-merken zich roeren. Binnen het elektrisch aangedreven segment beende de concurrentie voorloper Nissan LEAF inmiddels bij die zodoende een belangrijk concurrentiewapen zag verdampen. De Juke en Micra, ten slotte, zijn enkel beschikbaar in benzine-uitvoering en derhalve minder populair bij bedrijven die steeds vaker voor hybride modellen lijken te opteren”.
De eerste maanden van het jaar wisten Nissan Leuven en zijn zusterconcessies de schade nog enigszins te beperken, maar zonder de nieuwe Qashqai, die er eind dit jaar aankomt, de hybride varianten van de Juke en de Micra en nieuwe elektrisch aangedreven modellen, lijkt 2020 een moeilijk overgangsjaar te worden. Jacquet en zijn team mikken derhalve op een groter aandeel binnen de fleet-markt, te beginnen met de middelgrote en grote bestelwagens - de NV300 en NV400 - die eind vorig jaar een grondige update kregen.
Nieuwe bedrijfsstructuur, nieuwe vlootambities
Nu Groupe Maurin in België een steeds grotere omvang aanneemt, wordt ook een nieuwe bedrijfsstructuur uitgetekend. Zo zijn er inmiddels verantwoordelijken voor de na-verkoop, de opleidingen en financiën voor de hele Belgische organisatie. Naar Frans voorbeeld richt Groupe Maurin in Zaventem een call center in dat zal worden ingeschakeld voor het bewaken van de kwaliteit van de dienstverlening, het plannen van de afspraken voor de onderhoudsateliers en de ondersteuning van de marketing-campagnes.
Thierry Jacquet: “In het fleet-segment ligt voor de hele groep in België nog behoorlijk wat groeipotentieel. In de Mercedes-concessies vertegenwoordigt het fleet-gedeelte 80%, bij Nissan is dat amper 15%. De fleet-expertise van onze Mercedes-concessies zullen we in de toekomst breed uitrollen over de hele Groupe Maurin-organisatie in België. Vorig najaar hielden we bij Nissan Brussels een dedicated fleet team boven de doopvont. Als straks de nieuwe Nissan-modellen beschikbaar worden, zullen we actiever naar de gunsten van bedrijfsmatige gebruikers gaan dingen. Vooral in steden als Brussel, Gent en Leuven zullen we fors inzetten op de ontwikkeling van onze fleet-activiteiten”.
GROUPE MAURIN
GMS STORE afdeling NISSAN LEUVEN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.