Aanhoudende groei doet Manutan dromen van één miljard euro omzet

Franse werkplekinrichtingsspecialist focust op duurzaamheid en nieuwe services
Manutan, een toonaangevende Europese speler in B2B e-commerce, viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag in België en het doet dat in blakende gezondheid. Op groepsniveau sloot de Franse e-commerce specialist het boekjaar 2022-2023 af met een omzet van 946 miljoen euro (+ 4,4%). Daarmee noteerde Manutan voor het elfde jaar op rij groeicijfers. Eerder werd de ambitie uitgesproken om in de nabije toekomst de kaap van één miljard euro te nemen. Ook op Belgisch niveau presteert Manutan uitstekend. Over concrete cijfers wordt niet gecommuniceerd. Echter realiseerde de werkplekinrichtingsspecialist in de voorbije vijf jaar wel een groei van maar liefst 35%. Manutan dankt zijn succes aan een uitgebreid productgamma waarbij het aandeel “groene” producten alleen maar toeneemt. Daarnaast lanceert het e-commerce bedrijf extra services waardoor nog meer ingezet kan worden op verkoop met toegevoegde waarde. Zo werd begin 2024 “Manutan 360” gelanceerd, een on-line tool die een 3D-weergave biedt van een volledig ingericht bedrijf.

Manutan werd in 1966 opgericht in Frankrijk. Het revolutionaire concept van B2B-catalogusverkoop sloeg aan en vrij snel keek oprichter André Guichard ook buiten de eigen landsgrenzen. Na het Verenigd Koninkrijk werd in 1974 een Belgisch filiaal geopend. Vandaag telt Manutan 28 dochterondernemingen in zeventien landen, goed voor 2.200 werknemers, waarvan er vijftig in België actief zijn. Rode draad door de bedrijfsgeschiedenis is de onstuitbare acquisitiedrang. Ook al is het tempo waarbij er overnames worden gerealiseerd de voorbije jaren wat afgenomen, aldus Filip Van den Abeele, sales director/site manager België/Duitsland bij Manutan. “Begin 2022 werd de Franse start-up ZACK (Parijs), gespecialiseerd in het refurbishen en opnieuw in de markt brengen van IT-materiaal, overgenomen en recent hebben we onze positie in de onderwijssector versterkt met de overname van Findel (Manchester), een belangrijke distributeur van school- en educatieve producten op de Britse markt. Bedrijven overnemen is nooit een doelstelling op zich. Het moet steeds een meerwaarde betekenen, enerzijds binnen de eigen strategie van Manutan en anderzijds wat het aanbod voor onze klanten betreft”. De overname van Findel biedt volgens Van den Abeele op termijn opportuniteiten voor Manutan op de Belgische markt. “In scholen waar we nu al hygiëneproducten zoals handdoeken, zeep en toiletpapier leveren kunnen we in de toekomst misschien ook voor de pennen, schriften en boeken zorgen”.
Verdere verbreding productaanbod
Manutan beschikt vandaag over 700.000 producten, waarvan er 200.000 op stock worden gehouden. “We hebben acht productgroepen: kantoor, magazijn & werkplaats, industriële benodigdheden & gereedschap, verpakking & opslag, veiligheid & gezondheid, terrein, hygiëne en, tot slot, ook nog horeca. Manutan ambieert niet alleen een uitbreiding binnen bestaande productgroepen, maar we bekijken momenteel eveneens of we het aantal productgroepen kunnen uitbreiden. Het is onze doelstelling om naar één miljoen producten te evolueren, maar alles staat of valt met de behoeftes van onze klanten”, aldus de sales director/site manager België/Duitsland. Het brede productgamma heeft er de voorbije jaren voor gezorgd dat Manutan, ondanks economisch turbulente tijden, kon uitpakken met mooie winstcijfers. “Er is sinds 2020 veel gebeurd: de Covid-pandemie, de inval in Oekraïne en de energiecrisis. Niettemin zijn we steeds blijven groeien. De voorbije vijf jaar op de Belgische markt zelfs met 35%. Het is in onze sector belangrijk om “agile” te zijn. Zo hebben we tijdens de Covid-periode snel ingezet op hygiëne, veiligheid én de inrichting van thuiswerkplekken”, stelt Van den Abeele.

Verduurzamen
Manutan houdt niet alleen rekening met veranderende behoeftes, maar pikt ook snel nieuwe trends op. Zo is duurzaamheid anno 2024 niet meer weg te denken. Het B2B e-commerce bedrijf wil elk jaar zijn ecologische voetafdruk met 5% verminderen. “Bovendien hebben we in 2023 voor heel wat producten een milieu-impactscore geïntroduceerd: de Product Environmental Impact Score (PEIS). Deze score is gebaseerd op Europese richtlijnen en analyseert de milieu-impact van producten in alle fasen van hun levenscyclus. Je kan het vergelijken met de Nutri-Score bij voedingsmiddelen. Verder zijn 71% van onze producten in Europa geproduceerd en het gamma van “groene” producten breidt nog elke dag uit”, zo nog onze gesprekspartner.
“Human touch”
Toen de kleinkinderen van oprichter André Guichard Manutan in 2011 in handen kregen werd er nagedacht over een nieuwe koers. Resultaat was een nieuwe visie: ondernemen voor een betere wereld. Bijgevolg kwam er een verschuiving op vlak van de klantenbenadering. Functioneel productgerichte relaties werden ingeruild voor oprechte, warme klantencontacten onder het motto: “All you need, with love”. Vandaar dat Manutan zich niet als een pure player profileert.
Filip Van den Abeele: “In tegenstelling tot veel e-commerce bedrijven is de “human touch” bij Manutan belangrijk. Wij gebruiken bijvoorbeeld geen chatbot. Bij vragen kan je ons gewoon bellen. Een mens van vlees en bloed zal jou verder helpen. Onze klanten hebben nu eenmaal in sommige gevallen nood aan advies. Projectinrichting kan je bijvoorbeeld niet digitaal doen. Je hebt mensen nodig die ter plaatse komen en advies op maat geven. Zo kunnen we het verschil maken ten opzichte van onze concurrenten. Daarnaast blijven we natuurlijk ook inzetten op innovatie. Er zijn heel wat inspanningen gedaan om onze website gebruiksvriendelijk te maken en in februari hebben we “Manutan 360” gelanceerd. Dat is een interactieve on-line showroom waarbij gebruikers virtueel door verschillende afdelingen kunnen navigeren zoals het buitenterrein, de receptie, vergaderruimtes, kantoren, de werkplaats, … Gebruikers kunnen rondkijken en inzoomen op producten voor meer informatie en direct een aankoop doen”, legt Van den Abeele uit. De nieuwe tool kadert in de digitale koers van Manutan. Zo werd in 2021 definitief een punt gezet achter de nochtans bij klanten populaire papieren catalogus.
Manutan EXPERT
Tot slot verwacht Filip Van den Abeele de komende jaren veel van Manutan EXPERT, het private label van Manutan. “We willen onze eigen producten wat meer in de markt zetten als alternatief voor de A-producten. De kwaliteit is evenwaardig tegen een scherpere prijs en met een langere garantietermijn. Manutan EXPERT wordt grotendeels in Europa geproduceerd en op voorraad gelegd voor snelle levering”, klinkt het tot slot.
MANUTAN N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.