Antwerpen focust op ondernemerschap en innovatie

16/11/2020 OM 10:30 - Tim Willemyns
Stadantwerpen2 1511
Het Noorderpershuis op het Eilandje bleek de ideale locatie voor de plannen van de Antwerpse Brouw Compagnie

Dat de stad Antwerpen ambitieus is als het op ondernemerschap en innovatie aankomt, is een understatement. Antwerpen zet stevig in op digitale, circulaire en creatieve economie en daar kunnen bedrijven en kmo’s hun voordeel mee doen. Dat tonen deze drie cases uit de praktijk.

Gereedschapsvakhandel kent vlotte verhuis dankzij het juiste advies

De geschiedenis van gereedschapsvakhandel De Draaiboom gaat terug tot 1928 toen de grootouders van de huidige zaakvoerders Gerben en Warren Van den bosch een ijzerwarenwinkel begonnen in Hoboken. De onderneming groeide en groeide, tot ze enkele jaren geleden uit haar voegen barstte en een nieuwe locatie zich opdrong.

Warren Van den bosch: “Onze zaak in Hoboken had niet meer de juiste uitstraling voor ons professioneel cliënteel. Op een industrieterrein in Wilrijk vonden we een geschikt stuk grond voor een nieuwbouw met kantoren, atelier en showroom. We namen een architectenbureau onder de arm en gelukkig adviseerden ze ons om contact op te nemen met de investdesk van de stad Antwerpen. Dat was een schot in de roos. De mensen hebben ons daar enorm geholpen met advies, bijschaven van plannen, tips… Op die manier werd onze bouwvergunning vlot goedgekeurd. En gelukkig maar, want een dergelijke verhuis is heel spannend voor een familiebedrijf. Financieel, maar ook logistiek. Elke vertraging had ons heel veel centen kunnen kosten. Dankzij de samenwerking met de stedelijke investdesk hebben we onze deadlines gehaald.”

De juiste plek om duurzaam gereedschap te verkopen

Warren Van den bosch: “We zijn heel tevreden. Niet alleen over de samenwerking met de stad, maar ook over onze nieuwe locatie. We zitten op de juiste plaats om ons duurzaam kwaliteitsgereedschap te verkopen. Binnenkort zullen we ook aangesloten zijn op het warmtenet, waardoor we restwarmte van de ISVAG-oven kunnen gebruiken. De toekomst ziet er heel goed uit, we kijken al uit naar onze 100e verjaardag in 2028!”

De succesvolle zoektocht naar een brouwerij in de stad

Ooit waren er maar liefst 120 brouwerijen in de stad Antwerpen. Ze verdwenen een voor een, tot er geen enkele onafhankelijke brouwerij meer was in de stad. Het werd de missie van de Antwerpse Brouw Compagnie om van Antwerpen opnieuw een brouwersstad maken. Enkele jaren na de succesvolle (her)lancering van het Seefbier waren Johan Van Dijck, Karen Follens en hun team klaar voor de volgende stap: een brouwerij openen in de stad. Al snel bleek dat geen evidente keuze te zijn. Om bier te kunnen brouwen moet je een gebouw vinden met plafonds van 11 meter hoog, de locatie moest bereikbaar zijn voor vrachtwagens en het moest ook passen in de omgeving. Uiteindelijk kwamen ze uit bij het Noorderpershuis op het Eilandje. Een geschikte locatie, maar wel een met veel uitdagingen. En met veel betrokken diensten die hun goedkeuring moesten geven: brandweer, voedselveiligheid, monumentenzorg…

Johan Van Dyck: “Gelukkig zijn we snel met de stad rond de tafel gaan zitten. Vanaf dat eerste gesprek hebben ze ons geweldig geholpen met praktisch en strategisch advies. We hebben zo heel wat beginnersfouten kunnen vermijden, omdat we met heel ondernemende en ervaren mensen aan tafel zaten die ons met heel praktisch advies en concrete hulp op de weg zetten. Het traject tot de opening was nog altijd een heel avontuur, maar dankzij de betrokken medewerkers van de stad is het resultaat fantastisch. Ze waren echt ‘part of the team’ in heel het proces, ik zou ze meteen aannemen om bij ons te komen werken. We zitten met onze brouwerij in een prachtig pand, op een toplocatie op het Eilandje. Zowel Antwerpenaars als toeristen vinden hun weg naar hier.”

Veel aandacht voor circulaire economie

Johan Van Dyck: “We zijn ook blij dat we op deze locatie ons steentje kunnen bijdragen voor een betere planeet. We winnen energie uit brouwdampen: wat normaal de lucht ingaat, zetten wij om in warm water. De brouwerij draait volledig op groene stroom. Om bier te brouwen hebben we CO₂ nodig en die recupereren we van bedrijven in de haven van Antwerpen. Daarnaast kopen we onze producten bij lokale en kleinschalige bedrijven en zijn onze bierkratten gemaakt uit gerecycleerd plastic. Dat kost allemaal een beetje meer, maar zoals onze slogan zegt: ‘Seef the planet, it’s the only one with beer’. (Lacht.)

Circulair schoonmaakproduct krijgt kansen om het waar te maken

Joris Jansen van Probibel is van jongs af aan gebiologeerd door de kracht en schoonheid van de natuur. Tijdens zijn studies voor ingenieur biochemie raakte hij gepassioneerd door de positieve invloed die microben hebben op levende organismen, zowel binnen als buiten.

Joris Jansen: “Ik besefte ook dat het waanzin is om nog in single-use plastic verpakte schoonmaakproducten te gebruiken. Die bestaan niet alleen voor 90% uit water dat nodeloos over en weer wordt getransporteerd, ze leggen ook steevast de nadruk op het doden van 99,99% van bacteriën. Terwijl ik net de noodzaak zag om een radicale shift te maken in hoe we in onze leefomgeving omgaan met die microben. En zo werd in november 2019 Yokuu geboren: schoonmaakparels met goede bacteriën uit het bos die de strijd aangaan met slechte microben en hardnekkig vuil.”

Stadantwerpen1 1511
Joris Jansen van Probibel met zijn Yokuu-schoonmaakparel: Deze bevat goede bacteriën uit het bos en gaat de strijd aan met slechte bacteriën en hardnekkig vuil.

Stad helpt me mijn droom te verwezenlijken

Dit jaar lanceerde de stad Antwerpen een oproep. Ze gaf 7 bedrijven samen één miljoen euro om slimme en innovatieve oplossingen uit te werken tot nuttige diensten en producten. Meer dan 100 bedrijven stelden zich kandidaat.

Joris Jansen: “Ik kreeg de afgelopen jaren vaak te horen dat ik een dromer was, maar ik zette onverdroten door. Ik was dus enorm blij toen bleek dat ik een van de zeven winnaars was. Niet alleen kon ik dankzij het gewonnen bedrag Yokuu op de markt brengen, het was voor mij ook een bevestiging van mijn werk. De komende periode zal de stad me begeleiden bij het verder uitwerken van Yokuu. Ik heb een heel goed gevoel bij de samenwerking en ik ben de stad dan ook heel dankbaar voor deze kans. Ik blijf een dromer. Ik wil met Yokuu een positief effect hebben op onze planeet, niet alleen door het gebruik van plastic te verlagen en te besparen op transport van water, ook door onze band met de natuur te herstellen. Het is fantastisch dat de stad me helpt mijn droom te verwezenlijken.”

Claude Marinower, schepen bevoegd voor economie, werk, industrie, innovatie en digitalisering: “De economie van de stad toekomstbestendig maken, dat is onze ambitie. Zeker tijdens deze coronacrisis is het enorm belangrijk om vooruit te kijken. We willen maximale steun bieden aan bedrijven om op een duurzame manier verder te groeien.”

Ontdek wat de stad Antwerpen voor u kan betekenen

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.