Autotest : Mazda CX-80 2.5 eSkyactiv PHEV AWD

02/04/2025 OM 13:00 - Dirk Willemen

Sterke groeier

Mazda stond jarenlang voor grijze en wat donkere eenheidskoek. Een grijze middenmoter zou je ietwat oneerbiedwaardig kunnen zeggen. Die tijd is inmiddels echter voltooid verleden tijd, want sinds de komst van de CX-60 verrast het Japanse merk voortaan met een luxe afwerking en aandrijflijnen die van wanten weten. Doe daar nog een aantrekkelijke snoet en heel veel comfort en binnenruimte bovenop en je voelt gewoon dat Mazda goud in zijn handen heeft.

Laat je trouwens niet vangen aan deze inleiding, waarin we het over de CX-60 hadden, want deze test gaat wel degelijk over de Mazda CX-80. Een groter exemplaar met nog meer binnenruimte en naar keuze vijf, zes of zelfs zeven zitplaatsen, die voor het overige toch al een behoorlijk geoefend oog vergt om het verschil tussen die CX-60 en CX-80 te zien. Pas vanaf de achterdeur zie je het verschil, dat vooral benadrukt wordt door een extra zijraam bij de CX-80 en een anders vormgegeven achterpartij, die voor nog meer laadruimte of hoofd- en beenruimte voor de inzittenden op de derde zetelrij moet zorgen. Kortom, een sterke groeier uit Japan.

Mazda5 150423

Achtergrond

Mazda heeft een lange geschiedenis in het produceren van betrouwbare en betaalbare auto's. Eerst waren dat vooral berlines en een paar intussen al bijna iconische sportcoupés en cabrio’s, met daar tussenin een verloren gelopen pick-up of een bestelwagen, maar de afgelopen jaren werd het gamma van de Japanse concurrent steeds groter met de komst van onder meer de CX-3 en de CX-5. Het was echter pas de introductie van de CX-60 die voor het merk een echt keerpunt inluidde, waarbij luxe en prestaties voortaan centraal stonden. De CX-80 bouwt voort op dit succes en biedt nog meer ruimte en comfort voor gezinnen. Het merk heeft zich ontwikkeld van een grijze middenmoter naar een serieuze concurrent in het premium segment.

Rijgedrag

Op motorisch vlak biedt Mazda je de keuze uit een 3,3-liter grote dieselmotor, die 254 paardjes mobiliseert en een 2.5 PHEV. Deze plug-in hybride combinatie van een benzinekrachtbron met een elektromotor, die wij aan de tand voelden, is goed voor 327 pk’s die deze toch 2.165 kg zware SUV de nodige vaardigheid moeten geven. Verwacht van deze luxeschuit echter geen explosieve rijprestaties. Al voelt zijn PHEV-aandrijflijn soms wat bokkig aan, wanneer je het gaspedaal beroert. Het blijft een typische achilleshiel voor veel plug-in hybride auto’s. De Mazda CX-80 is veeleer een comfortabele gezinswagen, waarin het goed toeven is, zelfs al moet hij zich voortbewegen over bochtige wegen. Al kan hij een overstuurneiging soms moeilijk wegsteken terwijl ook zijn achtertrein bij oneffenheden soms wat onstuimig reageert.

Wij reden de Mazda CX-80 in de versie met zes zetels, waarbij de vier voorste zetels eigenlijk aparte stoelen zijn, die zeer goed zitten en ook bij het betere bochtenwerk toch voldoende zijdelingse steun bieden. Alleen jammer dat de zitjes eerder op maat van Oosterlingen zijn gemaakt. Die hebben nu eenmaal doorgaans wat kortere bovenbenen en dat vertaalt zich in dit geval naar een wat kortere zitting, die tijdens langere ritten soms voelbaar wordt voor wie iets langer van stuk is. Het interieur wordt verder afgewerkt met een grote middenconsole vooraan, waarin ook best wel van opbergruimte voorhanden is.

Veiligheid

Ook inzake veiligheid boert de Mazda CX-80 niet onaardig. Zo is de auto toegerust met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen zoals adaptieve cruise control, lane-keeping assist en een 360-graden camera. Deze functies zorgen ervoor dat zowel de bestuurder als de passagiers zich veilig voelen tijdens het rijden. Daarnaast beschikt de CX-80 over meerdere airbags, een stevig chassis en diverse rijhulpsystemen die bijdragen tot een veilige rij-ervaring. Mazda heeft hierbij duidelijk geïnvesteerd in technologieën die de veiligheid van de inzittenden maximaliseren.

Mazda4 150423

Comfort

Mazda biedt zijn nieuwe CX-80 aan in drie uitvoeringen; de Exclusive-Line, de Homura en de Homura Plus. Het interieur van de Mazda CX-80 is ontworpen met comfort in gedachten. De zes zetels bieden met uitzondering van de iets kortere zitjes, die hiervoor al vermeld werden, voldoende ruimte en ondersteuning. De grote middenconsole en het aanraakscherm dragen bij tot het gebruiksgemak en de luxe uitstraling van het interieur. Zoals dat bij de meeste zes- of zevenzitters in SUV-land het geval is, blijft de toegang naar de derde zetelrij wat benepen en ook de knie- en beenruimte blijft, ondanks de hertekende achterpartij van de CX-80, problematisch voor volwassen inzittenden, die helemaal achteraan plaats nemen. We zouden de derde zetelrij dan ook als volgt willen catalogeren: prima voor kleinere kinderen, maar geen voer voor wie boven de 1,60 m uittorent!

Het interieur wordt verder afgerond met een groot aanraakscherm waarop je alle mogelijke comfortaccessoires kan bedienen terwijl ook het digitale dashboard mooi en overzichtelijk oogt. Dat je in één van de klokjes niet alleen je gemiddelde benzineverbruik kan opvolgen, maar ook het verbruik van je batterij, is een pluspunt. Op voorwaarde dat je regelmatig oplaadt, want eens de batterij leeg is, loopt het verbruik langzaam maar zeker op.

Mazda is de grijze middenmoot volledig ontvlucht, want de Mazda CX-80 is naar keuze tegenwoordig verkrijgbaar in verschillende interieuruitvoeringen. Van een lichte bekleding van de zetels tot een zwarte uitvoering met klassenvolle bijhorende stiksels. Al stellen we ons bij die lichte bekleding, die er heel netjes en voornaam uitziet, wel de vraag hoe je dit proper houdt. Verder is ook de zacht aanvoelende bekleding onder het dashboard een echte design-voltreffer. Mazda scoort duidelijk op het terrein waarop het vroeger maar heel pover voor de dag kwam. Dat alleen al verdient een dikke pluim en doet de CX-80 likken aan de hielen van de premium concurrentie.

Functionaliteit

De Mazda CX-80 is een veelzijdige SUV die geschikt is voor verschillende doeleinden. De derde zetelrij biedt extra zitplaatsen, maar laat nog weinig plaats over voor bagage. Een curver box kan nog nipt meegenomen worden, maar daar blijft het dan ook bij. Geen nood echter, want deze extra zitjes kunnen heel snel en praktisch weggeklapt worden zodat een bijzonder grote laadruimte ontstaat. Functionaliteit ten top dus!

TCO

We blijven het wat moeilijk hebben met het plug-in hybride concept. Daar kan Mazda natuurlijk weinig aan doen, want dat geldt voor alle merken met een stekkerhybride in het gamma, maar toch zit je er als bestuurder wel mee. Zo een plug-in batterij is en blijft een kleine batterij, die theoretisch na 60 km helemaal leeg is. In de praktijk gaat die elektrische autonomie naar goede elektrische gewoonte nog wat sneller naar beneden, zodat die 60 km vooral theorie zijn, maar vermits je auto na het starten automatisch iedere keer weer in de EV-stand springt, kan een beetje onoplettendheid er meteen wel voor zorgen dat je al na goed 45 of 50 km met een auto onderweg bent die alleen maar benzine slurpt en die pas na een stevige laadbeurt van een paar uren pas weer elektrische ondersteuning kan krijgen.

Een realiteit die ons bij de Fleet-Flits test telkens weer parten speelt en ons ook nu doet uitkomen op een gemiddeld verbruik van 8,24 l/100 km. Bovendien valt op dat de CX-80 bij 120 km/u op de autosnelweg zuiniger is dan bij 110 km/u op cruise control. Dit valt te verklaren door het feit dat we bij 120 km/u nog een beroep konden doen op de ondersteuning van de elektromotor terwijl we op de terugrit enkel nog op de benzinemotor konden rekenen. Het beste bewijs dat zoveel mogelijk opladen bij een plug-in hybride alleen maar lonend kan zijn voor je portemonnee. We moeten er meteen aan toevoegen dat dit cijfer absoluut niet slecht is voor een meer dan 2 ton zware vierwielaandreven SUV met de afmetingen van de CX-80. Met 52.290 euro is de instapversie van de PHEV-uitvoering ook nog eens aardig geprijsd, al kostte ons testmodel toch een slordige 70.340 euro inclusief BTW of 58.132 euro, exclusief BTW.

Conclusie

De Mazda CX-80 2.5 eSkyactiv PHEV AWD is een indrukwekkende SUV die luxe, comfort en prestaties combineert. Hoewel er enkele kleine nadelen zijn, zoals de beperkte elektrische autonomie en de korte zitting, biedt de auto een uitstekende rij-ervaring en veel praktische functies. Mazda heeft duidelijk goud in handen met de CX-80 die belooft een sterke concurrent in het premium SUV-segment te worden. De combinatie van een aantrekkelijk design, geavanceerde technologieën en een comfortabele rij-ervaring maakt de CX-80 een uitstekende keuze voor zowel kilometervreters als gezinnen die op zoek zijn naar een ruime en luxueuze auto.

Concurrenten voor de Mazda CX-80 2.5 eSkyactiv PHEV AWD

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid

Volvo XC90 150425

De Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid is een statige SUV die luxe, comfort en prestaties combineert. Zijn plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een 2.0-liter viercilinder turbomotor en een krachtige elektromotor. Deze combinatie resulteert in een gecombineerd vermogen van 455 pk. Dit geeft de XC90 niet alleen een pak vaardigheid maar maakt hem tegelijk ook energie- en milieuefficiënt dankzij zijn elektrische actieradius van ongeveer 60 km.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid

Hyundai Santa FC 150425

De Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid is een andere sterke concurrent. Met een 1,6-liter benzinemotor en een elektrische motor levert deze SUV een goede prestatie. De Santa Fe biedt een stabiel en comfortabel rijgedrag, met een goede besturing en nauwkeurige stuurinrichting. Het interieur is ruim en biedt veel comfort, met ergonomische stoelen en veel opbergruimte. De elektrische actieradius is voldoende voor dagelijkse ritten, en de oplaadtijden zijn redelijk kort.

BMW X5 xDrive45e

BMWX5 150425

De BMW X5 xDrive45e biedt een soepele en dynamische rij-ervaring. De combinatie van de 3.0-liter zescilinder turbomotor en de elektromotor levert een gecombineerd vermogen van 394 pk. Dit zorgt voor krachtige acceleraties en laat de X5 toe om alert te reageren op iedere beroering van het gaspedaal. De luchtvering zorgt op zijn beurt voor het perfecte evenwicht tussen comfort en rijdynamiek en dat zowel op snelwegen als secundaire wegen.

Technische fiche Mazda CX-80 2.5 eSkyactiv PHEV AWD

Motor: Plug-in hybride benzinemotor van 2.488 cc

Max. vermogen: 240 kW/ 327 pk

Max. koppel: 500 Nm

Aandrijving: vierwielaandrijving, automatische achtversnellingsbak

Gem. verbruik gemengde cyclus: 8,24 l/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 9,14 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 8,09 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 8,60 l/100 km

Inhoud kofferruimte: 258 liter

Fabrieksgarantie: 6 jaar

Acceleratie 0-100 km/u: 5,8 sec.

Topsnelheid: 200 km/u

CO2-uitstoot: 36 g/km

Fiscale aftrekbaarheid: 75 %

Voordeel van alle aard testvoertuig 2.409,94 euro per jaar

200,83 euro per maand

Catalogusprijs BTW excl. Mazda CX-80 2.5 eSkyactiv PHEV AWD Homura Plus: 58.132,24 euro


Fleet-Flits digest

De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

Onze test gebeurt doorgaans op een vast testparcours, dat echter af en toe te lijden heeft onder de groeipijnen van het autorijden van morgen. Waar tankstations voor benzine en diesel staan, staat immers niet noodzakelijk ook een laadpaal voor elektrische voertuigen. En wanneer men vanuit praktisch oogpunt dan ook nog eens op zoek moet naar een snellaadpunt, wordt pas echt duidelijk dat men vandaag nog op zoek moet naar de spreekwoordelijke speld in de al even spreekwoordelijke hooiberg. De komst van supersnelle laadpalen zoals die van Ionity biedt voor premiummodellen overigens nieuwe mogelijkheden om wat het testparcours nauwer aan te leunen bij het gebruikelijke traject dat we voor benzine-, diesel- en hybridemodellen gebruiken, waardoor dit testtraject 445 km lang is. Met dit soort auto’s laden we ook niet langer twee keer op dezelfde plek op, maar bij twee stations die quasi ideaal geplaatst zijn voor de Fleet Flits test. Daardoor laden we voortaan na het autosnelweggedeelte tegen 120 km/u, na 113 km, in Bierset en volgen we ons gebruikelijke parcours met uitzondering van één korte afsnijding. Tot slot leggen we na een tweede broodnodige elektriciteitsinjectie na het Ardennengedeelte van 202 km, het 130 km lange autosnelweggedeelte tegen 110 km af.

Rijgedrag: 8,38/10

Veiligheid: 8,06/10

Comfort: 8,11/10

Functionaliteit: 7,55/10

TCO: 7,60/10

Fleet-Flits Score: 7,94/10


Afgewogen

+ Geheel eigen stijl en uiterlijk

+ Ruim interieur en hoog comfortniveau

+ Uitrusting leunt dicht bij het premium segment aan

- Korte zitjes

- Soms wat springerige achtertrein op hobbelig wegdek

- PHJEV-aandrijflijn voelt soms beetje bokkig aan

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.