Batterijen van elektrische voertuigen? Zo worden ze gerecycleerd!
De weg naar duurzame mobiliteit ligt bezaaid met elektrische voertuigen. Experts (BNEF) voorspellen dat er tegen het jaar 2030 26 miljoen EV’s op jaarbasis zullen worden verkocht en ze dus 28 procent van het nieuwe wagenpark zullen uitmaken. Dat is goed nieuws, op die manier kunnen we CO2-emissies fors terugdringen én door het correct recycleren van EV-batterijen ook bijdragen tot een circulaire economie. Maar hoe zit dat nu juist met de recyclage van deze batterijen? Hoe herwinnen recyclers grondstoffen uit end-of-life EV-batterijen? Welke stappen zijn nodig om de modules klaar te maken voor hergebruik?
De recyclage van EV-batterijen verloopt in een driestappen-proces. Afhankelijk van het recyclagebedrijf kan de weg die een batterij aflegt enigszins verschillen, maar in het algemeen zijn er drie grote stappen in het recyclageproces.
Stap 1: De batterij ontmantelen
De eerste stap van een end-of-life EV-batterij is de ontmanteling. Een team van high-voltage experts maakt de batterij klaar voor recyclage door het batterij-pack te ontmantelen tot op cel- moduleniveau. De componenten worden gedeactiveerd om het risico op reacties tijdens het recycling-proces tot een minimum te beperken.
In dit stadium van "mechanische verwerking" worden ijzer, koperfolie, aluminiumfolie, de separator en coating-materialen herwonnen, maar verdere raffinage door pyro- en/of hydrometallurgie is nodig.
Stap 2: Waardevolle grondstoffen herwinnen
De volgende fase is waar de magie gebeurt. Dat is waar waardevolle grondstoffen uit de batterij worden gehaald.
- Pyrometallurgie: Het recycling-bedrijf herwint metalen, zoals nikkel, kobalt en koper, door de componenten bij hoge temperatuur vloeibaar te maken.
- Hydrometallurgie: De recycler recupereert zuivere metalen met behulp van een proces met chemische oplosmiddelen. Hydrometallurgische processen omvatten onder andere extractie en kristallisatie.
Elke verwerker heeft zijn eigen unieke procedure. Sommige gebruiken beide methoden in combinatie met de mechanische bewerking uit de eerste stap, terwijl andere er slechts één gebruiken.
Stap 3: Zuiver maken van metalen
Het resultaat van de pyrometallurgische bewerking zijn afgescheiden fracties van ijzer, aluminium of koper. Deze komen er echter niet uit in de 100% zuivere vorm die nodig is voor hergebruik. Daarom is er een laatste stap in het recyclageproces: het zuiver maken.
Na een geslaagd recyclageproces zijn de verkregen grondstoffen klaar om opnieuw in de economie geïnjecteerd te worden: herwonnen ijzer, aluminium, koper, kobalt, nikkel en andere grondstoffen kunnen nu worden gebruikt voor de productie van nieuwe toepassingen.
Op zoek naar een op maat gemaakte oplossing voor jouw end-of-life EV-batterijen?
Wist je dat Bebat (voor België) en Reneos (voor landen in de EU) jou hierbij kunnen helpen? We hebben de nodige expertise en knowhow in huis en kunnen samen tot een individuele overeenkomst komen.
of duik nog wat dieper in de materie via
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Bebat V.Z.W. (Tienen))
Meer info: 016/76.88.91 of via participants@bebat.be.
BEBAT V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.