Blind aanwerven: tijdelijke hype of dé toekomst in rekrutering?

Iemand aanwerven zonder te weten wie je nieuwe werknemer wordt. En de rekrutering volledig overlaten aan externe experts. Wordt blind aanwerven dé HR-innovatie van 2022? We vroegen het aan Lize Gengler en Frederik Gulinck, de twee VDAB-jobcoaches die hun expertise inzetten voor het VTM-programma “Blind Gesprongen”.
Hoe reageerden bedrijven als jullie peilden naar hun interesse in blind aanwerven?
Lize: “We spraken heel veel werkgevers in verschillende sectoren. De zorgsector is heel erg aan bod gekomen, maar ook de bouwsector, uitzendsector, woonzorgcentra en kinderdagverblijven. Twintig à vijfentwintig procent van de bedrijven die we contacteerden, hadden zin om mee in het avontuur te springen. Als werkgevers geen interesse hadden, kwam dat meestal niet door het principe van blind aanwerven zelf, maar eerder door de korte timings die het TV-programma ons opgelegde. Eerder praktische bezwaren, dus”.
Frederik: “Moeilijker ging het bij overheidsorganisaties. Daar zijn de selectieprocedures vaak strak omlijnd. Hoe meer het bedrijf geïnteresseerd is in de persoon achter de sollicitant, hoe makkelijker blind aanwerven gaat”.
Blind aanwerven moet dus echt passen binnen het DNA van een organisatie?
Frederik: “Helemaal. Er zijn bedrijven die in het begin heel enthousiast waren, maar dan verder in het proces vonden ze dat blind aanwerven niet konden maken tegenover andere kandidaten. Heel begrijpelijk. Sommige bedrijven wilden echt iemands persoonlijkheid leren kennen, en da’s moeilijker via een derde persoon. Ook alle begrip”.
Lize: “Er wordt een open mindset gevraagd aan de bedrijven, zeker in het begin. Maar je krijgt er zoveel voor terug! Zo hebben we iemand geplaatst in een bedrijf met een hele toffe werksfeer. Work hard, play hard. Zij waren meteen mee, de deur stond open voor onze kandidaat. Ze zagen er geen graten in om onze kandidaat vanaf nul op te leiden. Wil je graag naar potentiële werknemers uitstralen dat je een innovatief bedrijf bent? Stop dan met zoeken naar die ene witte raaf en ga voor een rekruteringsbeleid met een focus op competenties, en minder op ervaring of diploma’s”.`
“Als je investeert in de mensen die je aanwerft, bind je die mensen aan je bedrijf. Ze worden een stukje van de familie”
Zien jullie nog andere voordelen?
Frederik: “Als je investeert in de mensen die je aanwerft, bind je die mensen aan je bedrijf. Ze worden een stukje van de familie. Trouwens, mensen zijn niet alleen op zoek naar fancy jobtitel en een job waarin ze veel kunnen verdienen. Ze leren vooral graag bij”.
Lize: “En heb je als werkgever advies nodig, dan helpt VDAB je graag. Het is heel belangrijk dat bedrijven goed aangeven welke cultuur ze hebben, zodat we werkzoekenden daar echt op kunnen selecteren. Er zijn veel verschillende tools en we werken daarom het liefst op maat van een bedrijf of organisatie”.
Wil je graag naar potentiële werknemers uitstralen dat je een innovatief bedrijf bent? Kies dan voor deze manier van rekruteren”
Blind aanwerven?
Waag je de sprong om blind aan te werven? Dan weet het bedrijf in eerste instantie niet wie de nieuwe werknemer wordt. VDAB selecteert de beste kandidaat op basis van de criteria en competenties die gezamenlijk worden vastgelegd. Ook de werkzoekende weet niet in welke sector of bij welk bedrijf hij/zij/die terechtkomt. Het belangrijkste bij blind aanwerven? De competenties van de kandidaat, en gemeenschappelijke waarden en normen.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.