BMW Group breidt gebruik 3D-geprinte, gepersonaliseerde robotgrijpers uit
De BMW Group breidt het gebruik van 3D-geprinte, op maat gemaakte robotgrijpers in zijn productieprocessen verder uit. Deze technologie biedt snelle, economische en veelzijdige productiemogelijkheden en draagt bij tot het verminderen van gewicht en kosten.
Met meer dan dertig jaar ervaring in 3D-printen, heeft de BMW Group sinds 1991 diverse voertuigonderdelen geproduceerd voor conceptauto's, prototypes en race-auto's, en later ook voor productiemodellen. Tegenwoordig vervaardigt het bedrijf ook tal van hulpmiddelen en gereedschappen voor de eigen productieprocessen met behulp van verschillende 3D-printtechnieken. Het “Additive Manufacturing Campus” in Oberschleißheim, het centrale punt voor productie, onderzoek en training in 3D-printen, produceerde in 2023 meer dan 300.000 onderdelen. Wereldwijd werden er jaarlijks meer dan 100.000 geprinte onderdelen geproduceerd in fabrieken van Spartanburg tot locaties in Azië.
De toenemende inzet van additive manufacturing in het productiesysteem van de BMW Group biedt vele voordelen. Zo kan de groep snel, economisch en flexibel de eigen productiehulpmiddelen en robotgrijpers produceren, die op elk moment individueel kunnen worden aangepast aan specifieke eisen. Minder gewicht betekent hogere snelheden op de productielijn, kortere cyclustijden en lagere kosten. Bovendien kunnen op termijn kleinere robots worden gebruikt, wat ook de CO2-uitstoot en kosten verlaagt.
Bij BMW Group Plant Landshut wordt al jarenlang gebruik gemaakt van 3D-geprinte mallen voor de productie van aluminium cilinderkoppen, waarbij complexe structuren mogelijk worden gemaakt door middel van de zandgiettechniek. Deze technologie maakt het mogelijk om prototypes en grootschalige productiecomponenten te vervaardigen.
Opmerkelijke toepassing is de productie van grote grijpers voor CFRP-daken (koolstofvezelversterkte polymeren) in de Lightweight Construction and Technology Centre in Landshut. Deze grijper, vervaardigd in slechts 22 uur, is ongeveer 20 procent lichter dan conventionele grijpers en vermindert slijtage en onderhoudsintervallen. Het combineert selectief lasersinteren (SLS) voor vacuümgrijpers en klemmen, met grootschalig printen (LSP) voor de grote dakschalen en draagstructuren, waarbij gebruik wordt gemaakt van gerecycleerde kunststoffen en CFRP-restmateriaal.
In de zomer van 2023 introduceerde BMW een nieuwe, lichtere generatie bionische grijpers. Deze grijpers zijn 25 procent lichter dan hun voorgangers, waardoor de productie van CFRP-daken kan worden uitgevoerd met slechts één robot in plaats van drie. Ook in de chassisconstructie bij BMW Group Plant Regensburg worden 3D-geprinte grijpers gebruikt voor het hanteren van deuren, wat resulteert in verhoogde stijfheid en gewichtsvermindering.
Bij BMW Group Plant Munich worden sinds kort bionische robotgrijpers gebruikt die de gehele vloerassemblage van een BMW i4 kunnen verplaatsen. Deze grijpers zijn 30 procent lichter dan de conventionele modellen, wat resulteert in lagere energievereisten en CO2-uitstoot.
Voor het ontwerpen en berekenen van complexe en bionische structuren maakt BMW gebruik van geavanceerde software tools zoals Synera. Deze software, waarin BMW iVentures strategisch heeft geïnvesteerd, optimaliseert snel en efficiënt ontwerpen die vrijwel direct geprint kunnen worden. Het Additive Manufacturing Campus-team ontwikkelt workflows om de berekening en constructie van draagstructuren grotendeels te automatiseren, wat leidt tot snelle en efficiënte productie.
Meer info: 03/890.50.02 of https://www.bmw.be
BMW GROUP BELUX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.