BrightBoard test virtual overlay-technologie bij uitwedstrijden Rode Duivels

10/06/2025 OM 09:11 - Luc Willemijns
Bright Board1 100625

Tijdens de WK-kwalificatiewedstrijd tussen Noord-Macedonië en België op 6 juni heeft BrightBoard B.V. (Asse) voor het eerst virtual overlay-technologie ingezet bij een wedstrijd van de Rode Duivels. De Belgische leverancier van LED-schermoplossingen test hiermee een nieuwe manier om gepersonaliseerde reclame te tonen tijdens live-uitzendingen, zonder het zicht in het stadion zelf te beïnvloeden.

BrightBoard is al sinds 2007 partner van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (RBFA) en verzorgt de LED-installaties in het Koning Boudewijnstadion. Ook tal van Belgische eersteklassers maken gebruik van de diensten van het bedrijf. Dankzij de UEFA-certificering voldoet BrightBoard aan alle relevante normen voor internationale voetbalwedstrijden.

Met de introductie van virtual overlay-technologie (VBR) wordt sponsor-content in real-time digitaal over de vaste boarding geprojecteerd in de TV-uitzending, zonder zichtbaar te zijn voor het publiek in het stadion. Deze techniek maakt het mogelijk om per regio aangepaste reclame te tonen, afgestemd op taal en doelgroep. Doel is om de commerciële waarde voor sponsors te verhogen en de kijkervaring voor de televisiekijker te optimaliseren.

Bright Board2 100625

De technologie werkt via cameravolgsystemen die de bewegingen en hoeken van het speelveld registreren. Vervolgens wordt de aangepaste digitale content over het beeld geplaatst. Hierdoor ontstaan er verschillende versies van dezelfde live-uitzending, elk met hun eigen commerciële invulling.

De virtuele reclame werd voor het eerst ingezet tijdens de wedstrijd in Noord-Macedonië en zal opnieuw gebruikt worden tijdens de uitwedstrijden tegen Wales (13 oktober) en Kazachstan (15 november). De wedstrijden worden in België uitgezonden via VTM en RTBF, met gemiddeld 1,5 miljoen kijkers per uitzending.

Voor de thuismatchen in het Koning Boudewijnstadion blijft BrightBoard zorgen voor fysieke LED-boarding, zoals ook het geval was tijdens de wedstrijd tegen Wales. Met de introductie van virtual overlay-technologie versterkt het bedrijf zijn positie in digitale sport marketing.

Meer info: 02/486.06.20 of http://www.brightboard.eu

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.