Daimler Truck test eerste prototypes volgende generatie brandstofcel-trucks in Zwitserse Alpen

24/03/2025 OM 16:08 - Luc Willemijns
Daimlerwaterstoftruckzwitsersealpen1 240325

Daimler Truck heeft de eerste prototypes van de volgende generatie Mercedes-Benz GenH2 Truck gebouwd en met succes getest onder uitdagende winterse omstandigheden in de Zwitserse Alpen. Twee voertuigen van de nieuwste ontwikkelingsfase van de Mercedes-Benz GenH2 Truck werden onderworpen aan intensieve tests op de Simplonpas in het Zwitserse kanton Wallis. De koude en besneeuwde omstandigheden, gecombineerd met steile hellingen, boden het ideale testscenario om de prestaties van de vloeibare waterstof-aangedreven voertuigen in extreme omstandigheden te beoordelen.

De tests vonden plaats op een traject dat een maximale hoogte van meer dan 2.000 meter boven zeeniveau bereikte en een klim van 600 meter omvatte. Voor de verdere ontwikkeling van de Mercedes-Benz GenH2 Truck bouwt de constructeur voort op de ervaringen van de eerste generatie prototypes. Daardoor kan de verbeterde technologie vanaf het begin onder extreme omstandigheden worden getest.

Tijdens de tests werd het samenspel tussen alle essentiële componenten van het brandstofcelsysteem intensief onderzocht. Hierbij lag de nadruk op het brandstofcelsysteem, de hoogspanningsbatterij, de e-as, het tanksysteem en het thermisch management. Een belangrijke focus lag op het Predictive Powertrain Controls-systeem, dat topografie-afhankelijk werkt en het gebruik van de batterij in combinatie met de brandstofcel optimaliseert, zowel voor aandrijving als voor recuperatie tijdens het afdalen.

De tests werden uitgevoerd met twee waterstof-trucks die tijdens het rijden CO2-vrij opereren. De voertuigen, met een bruto-voertuiggewicht van 40 ton, legden in totaal 6.500 kilometer af over een periode van veertien dagen. De trucks trotseerden bergwegen met een totale hoogteverschil van 83.000 meter en beklimmingen en afdalingen van 20 kilometer lang met hellingen van 10 tot 12 procent. In totaal werd 1.600 kilometer van het traject onder deze zware omstandigheden afgelegd.

Daimlerwaterstoftruckzwitsersealpen3 240325
Daimlerwaterstoftruckzwitsersealpen2 240325

De voertuigen werden bijgetankt via een mobiele waterstofvulinstallatie van Air Products, die was opgesteld op de testlocatie in Wallis.

De succesvolle tests vormen een belangrijke stap binnen het bredere testprogramma voor brandstofcel-trucks van Daimler Truck. In het najaar van 2024 kende het Duitse federale ministerie voor Digitale Zaken en Transport (BMDV), samen met de deelstaten Baden-Württemberg en Rijnland-Palts, een subsidie van in totaal 226 miljoen euro toe aan Daimler Truck. De financiering is bedoeld voor de ontwikkeling, kleinschalige productie en inzet bij klanten (inclusief onderhoud) van 100 brandstofcel-trucks.

Het subsidieproject maakt deel uit van het IPCEI (Important Project of Common European Interest) Hydrogen-programma van de Europese Unie. De financiering dekt zowel de voertuig- als productiegerelateerde activiteiten. Naast de ontwikkeling en productie van de voertuigen wordt het geld ook gebruikt voor haalbaarheidsstudies naar de waterstofwaardeketen en investeringen in productie-infrastructuur ter voorbereiding op de geplande serieproductie.

De definitieve assemblage van de volgende generatie brandstofceltrucks zal plaats vinden in de Mercedes-Benz-fabriek in Wörth. De eerste trucks zullen naar verwachting eind 2026 door klanten in gebruik worden genomen.

Meer info: 02/724.12.11 of https://www.mercedes-benz-trucks.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.