Digitale transformatie versnellen in uitdagende omstandigheden

Zeven aanbevelingen om digitale investeringen te prioritiseren en tegelijk onzekerheid op korte en lange termijn aan te pakken
Waar ondernemers voor steeds grotere uitdagingen worden gesteld, is het van cruciaal belang op koers te blijven met digitalisering om te kunnen voldoen aan toenemende klantverwachtingen. Dat wil niet zeggen dat er nóg meer moet gebeuren, het is eerder om de juiste prioriteit te geven aan die digitale investeringen die rechtstreeks verband houden met winstgevendheid, waarde en doelstellingen. Veelal vereist dit het gebruik en gericht inzetten van data voor strategische en operationele inzichten om besluitvorming te ondersteunen en te versnellen in steeds veranderende marktomstandigheden.
Een goed bestuurd bedrijf heeft controle over en inzicht in data in de gehele waardenketen. De voorlopers weten kostendrijvers toe te wijzen aan activiteiten en producten om winst te maken en hebben een beter begrip van wat waarde creëert. In de digitale wereld van vandaag is dit niet voldoende. De zichtbaarheid en inzet van operationele data moeten naar een hoger niveau gebracht worden om een en ander strategisch te kunnen beheren.
De meest innovatieve ondernemers gebruiken data in de gehele customer journey, op alle cruciale momenten. Bescherming van data en privacy-maatregelen by design zijn daarbij van groot belang voor het vertrouwen van de klant. Dat vereist een datastrategie die duidelijk gekoppeld is aan een zakelijke waarde en die in toegang voorziet tot hoogwaardige real-time data. Het opzetten van een single-source-of-truth, zoals een platform voor klantdata, zal van cruciaal belang zijn om de datakwaliteit te waarborgen.

Wat zijn de aandachtspunten? 7 aanbevelingen op rij …
Op basis van recente gesprekken met klanten en industrie-analisten in verschillende regio's zijn deze aanbevelingen gedefinieerd, ondersteund door een relevante datastrategie die de risico’s waar nodig beperken en agility bij veranderende omstandigheden vergroten.
- Zorg voor een zeer solide financiële planning en kosteninzicht
Baseer uw prognoses voor de komende twee jaar op vooruitzichten van aanhoudend lagere vraagvolumes en hogere leveranciers-, personeels- en overhead-kosten. Zorg ervoor dat alle indirecte kosten zijn toegewezen aan producten en kanalen om de winstgevendheid (en toewijzing) nog beter te evalueren. De sleutel tot een solide financiële planning is aandacht voor werkzaamheden en productiviteit in het toewijzen van kosten, die zo bijdragen tot het identificeren van de werkelijke kostendrijvers. - Begrijp uw klanten nog beter
Klanten zijn op zoek naar waar voor hun geld en staan open voor nieuwe producten en merken. Een diepere analyse van klantdata helpt u om te begrijpen waarom klanten blijven (of vertrekken). Hoe kunt u aan veranderende eisen voldoen? Door de marges op kritieke producten te verlagen om de volumes te behouden en in bedrijf te blijven? Welke producten zijn daarbij minder gevoelig voor schommelingen in de vraag, waar marges kunnen worden behouden of zelfs verhoogd? De antwoorden op deze vragen worden geformuleerd op basis van data. - Optimaliseer uw assortiment
Het beoordelen en optimaliseren van productassortimentstrategieën stellen u in staat om tegemoet te komen aan de huidige vraag. Indien relevant, kunt u een breder assortiment goedkopere producten inzetten om klanten te helpen geld te besparen. Maak daarbij gebruik van moderne prognose-tools voor winkelbevoorrading zodat u de juiste producten op het juiste moment ontvangt in de juiste volumes. - Digitaliseer uw winkelactiviteiten
Digitalisering helpt de winkelproductiviteit en klantervaring te verbeteren. Het implementeren van een digitale point-of-sales (POS)-oplossing stelt medewerkers in staat om snelle, persoonlijke en naadloze klanten-service aan te bieden: met relevante informatie over beschikbaarheid van voorraden, ondersteuning bij het beheren van transacties of efficiënter retourneren alsook stimuleren van lidmaatschappen en abonnementen. - Automatiseer en/of besteed meer uit
Automatiseren van administratieve handelingen helpt kosten verlagen, wat ruimte biedt om uw klanten nog beter te bedienen. Real-time prijszetting of een persoonlijke digitale assistent zijn slechts twee voorbeelden. Verken uw bedrijfsprocessen en beoordeel of een gespecialiseerde partner een hogere kwaliteit van dienstverlening kan leveren tegen lagere kosten. - Investeer in bedrijfsontwikkeling en IT
Bedrijfsontwikkeling en IT dienen volledig geïntegreerd te zijn in het financiële planningsproces. Zorg ervoor dat de projecten die op korte termijn de meeste waarde opleveren geprioritiseerd worden. Zorg ervoor dat de voorziene besparingen en/of verhoging van het verkoopsvolume worden doorgevoerd. Let daarbij op de behoefte aan verander-management om medewerkers te trainen in nieuwe werkwijzen. - Stem af met uw belangrijkste stakeholders
Zij die voorop lopen in digitalisering doen dat vanuit een duidelijke digitale mindset, communicatie en focus op samenwerking. Afstemming tussen business en IT is van cruciaal belang evenals verdere betrokkenheid van relevante leveranciers en ecosysteempartners in het planningsproces om te zorgen voor slagkracht in implementatie. Met aandacht voor verschillende scenario’s kan de wendbaarheid vergroot worden en zijn besluiten snel(ler) geïmplementeerd in plaats van helemaal opnieuw te moeten beginnen.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met CGI Belgium N.V. (Diegem))
Meer info: 03/708.61.00 of https://www.cgi.be.
CGI BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.