Gentlemen houden de deur altijd open

01/10/2020 OM 15:00 - Tim Willemyns
Vdab642

“Ik vermoed dat de impact van de corona-crisis op de arbeidsmarkt aanzienlijk zal zijn”, zei VDAB -gedelegeerd bestuurder Wim Adriaens in een interview van enkele weken terug, “Maar het is een gemengd beeld. Enerzijds merken we een plotse stijging van het aantal werkzoekenden. Anderzijds merken we de blijvende vraag naar medewerkers in bepaalde sectoren en knelpuntberoepen”.

Daarnaast zijn er de tijdelijke werklozen, waar we moeten afwachten hoeveel medewerkers weer aan de slag kunnen en hoeveel in definitieve werkloosheid terecht zullen komen. Voor die mensen moeten we zorgen dat ze perspectief blijven houden op een baan en de aansluiting met de arbeidsmarkt van vandaag en morgen kunnen waarmaken. Door die mensen te coachen in hun zoektocht naar een andere of nieuwe job, maar ook door hen mogelijkheden te bieden om hun vaardigheden en skills bij te schaven. Of hen de kans te geven nieuwe wegen in te slaan op de arbeidsmarkt.

De corona-crisis, de situatie die daardoor ontstond in bedrijven en de boost die het thuis- en satellietwerken kreeg als gevolg van de pandemie, hebben mensen aan het denken gezet. Over hun baan, hun carrière en het evenwicht tussen hun werk- en privé-situatie. Sommige mensen gingen resoluut op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ze maakten een heuse carrière-switch. Voor vele mensen bood het aanbod aan on-line opleidingen een ideale mogelijkheid om nieuwe zaken te leren. Ze konden snel en van thuis uit hun technische en menselijke vaardigheden bijschaven. Bij VDAB volgden dubbel zoveel mensen een on-line opleiding dan een jaar geleden.

Coaching en begeleiding blijft aandachtspunt

Het zou erg jammer zijn als we de inspanningen, die al die mensen hebben geleverd, verloren zien gaan. Daarom is de coaching van werkzoekenden en de begeleiding naar een verdere integratie in de arbeidsmarkt een belangrijk aandachtspunt. Dat moeten we zien te realiseren ondanks de teleurstelling die mensen dikwijls oplopen als ze omwille van de crisis en zijn gevolgen, hun baan verliezen.

Ook rol voor werkgevers

Ook werkgevers spelen een rol om mensen flexibel en weerbaar te houden. Zelfs in een situatie waar ze, gedwongen door de economische realiteit, met pijn in het hart afscheid moeten nemen van waardevolle medewerkers. Zorg er vooral voor dat je boodschap aan de medewerker duidelijk is en niet op de persoon zelf gespeeld wordt. Als de economische situatie je noodzaakt tot een gedwongen afscheid, vertel dat dan ook zo aan je medewerker. Hoe pijnlijk en hard de boodschap ook overkomt, het geeft je medewerker wel het gevoel dat hij niet de schuld is voor het ontslag.

Ook al vind je het als werkgever erg lastig en ben je er misschien zelf verschillende dagen niet goed van, dat is niet wat de afscheidnemende werknemer wil horen. Besef dat je even ruimte moet bieden voor teleurstelling en frustraties. En dat je dat niet doet met zeemzoete verhalen of onhaalbare beloftes. Die dringen op dat moment niet door. In sommige gevallen plaatsen ze je als werkgever of je bedrijf misschien in een verkeerd daglicht. Je kunt die medewerker, weken of maanden later, weer ontmoeten bij een leverancier of andere relatie van je. Dan heb je er niks aan als je daar een wrokkige oude bekende tegenkomt. Hoe moeilijk het ook is, biedt ook bij het slechtnieuws-gesprek dat een ontslag altijd is, openingen voor de toekomst. Om opnieuw of op andere manieren samen te werken. Ontpop je als een echte gentleman en houdt de deur altijd open.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB)

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.