Getest door dVO : Ford S-Max 2.5i HEV ST-Line 190 pk

24/09/2021 OM 07:00 - Marlies 't Hart
Fordmax0 0150921

Over oude wijn en nieuwe vaten

De Ford S-Max staat inmiddels in zijn huidige versie al een jaar of zes in de catalogi van de Amerikaanse constructeur en die wil hem daar blijkbaar nog wel een poosje houden. Getuige de nieuwe hybride versie die onlangs werd voorgereden. Of dit een geslaagde strategie is, mochten wij ontdekken tijdens onze Fleet-Flits test.

De Ford S-Max is in het huidig autolandschap stilaan een wat vreemde eend in de bijt aan het worden. De populariteit van de SUV heeft de monovolume-modellen immers duidelijk naar het achterplan gedrumd.

Fordmax1 0150921

Achtergrond

Dat valt overigens ook in het gamma van Ford op dat met de Ecosport, Puma, Kuga, Edge en Explorer inmiddels ook stevig in de SUV-getinte modellen zit, terwijl de S-Max en de Galaxy, de twee monovolumes van het merk met het blauwe ovaal, inmiddels naar autonormen behoorlijk bejaard zijn. Toch wil Ford deze twee getrouwen uit het gamma niet zomaar loslaten, want beiden krijgen nu een hybride krachtbron in het vooronder, die hen het verbruik van een dieselmotor moet bieden terwijl er toch echt nog wel een benzinekrachtbron onder de motorkap steekt. Toch lijkt de term monovolume in autoland intussen een soort scheldwoord te zijn, want Ford noemt zijn S-Max wijselijk een SAV, wat dan weer staat voor Sports Activity Vehicle.

Het niet loslaten van de monovolume zou Ford overigens wel eens geen windeieren kunnen leggen, want de S-Max biedt het praktisch vernuft van een SUV en koppelt dat aan zeer aardige rijkwaliteiten, die hij puurt uit zijn minder overhellende koetswerk. Kortom, hij is met zijn zeven zitplaatsen een familiewagen bij uitstek.

Rijgedrag

In de S-Max Hybrid huist dezelfde 2,5-liter benzinemotor die we eerder al konden ontdekken in de Kuga en die samen met de elektromotor goed is voor een vermogen van 190 pk, dat naar de voorwielen gestuurd wordt en voor behoorlijk vaardige rijprestaties zorgt. Doe daar ook nog eens de sportieve ST-Line uitrusting van ons testvoertuig bovenop en de SAV van Ford begint al meteen de S in de afkorting SAV waar te maken. Die ST-Line geeft de S-Max immers een wat sportiever voorkomen door onder meer een zwarte grille met honingraatmotief, andere bumpers, zij-skirt en een sportief afgestelde ophanging. Zoals we eerder al aanhaalden, zorgt de lage lijn van de S-Max voor een relatief laag zwaartepunt en dus een minder overhellend koetswerk, wat helemaal in lijn ligt van de dynamiek waar de ST-Line uitvoering voor hoort te staan. Keerzijde van de dynamische medaille is overigens wel dat de wat hardere afstelling niet alleen dynamische vruchten afwerpt, maar ook voor een wat harder zitcomfort zorgt.

De 2,5 benzinemotor draait volgens de Atkinson-cyclus. Dat maakt de motor zuiniger maar kost hem wel wat kracht. Het is Ford echter vooral om de lagere CO2-uitstoot van deze hybride krachtbron te doen, die volgens Ford 10% lager moet liggen dan de dieselversies met 150 of 190 pk, die overigens ook nog altijd te verkrijgen zijn. Die lagere CO2-uitstoot en het daaraan verbonden lager verbruik doen de auto overigens niet aan levendigheid inboeten, want de S-Max voelt zich wonderwel op de autosnelweg en toont zich al even gretig wanneer de weg wat bochtiger wordt en af en toe bergop of bergaf loopt.

Dat dynamische gedrag dankt hij ten dele trouwens aan zijn direct reagerend stuur, dat er in combinatie met de comfortabele zetels vooraan voor zorgt dat je als bestuurder altijd het gevoel hebt de zaken in de hand te hebben.

Enig minpuntje op dit vlak is de hybride aandrijflijn, waarin de achttrapsautomaat vaak hoog in de toeren zijn kracht moet gaan zoeken, wat met behoorlijk wat geluidsproductie gepaard gaat. Schakelen doet deze achtbak dan weer naadloos, wat het rijcomfort alleen maar ten goede komt.

Fordmax2 0150921

Veiligheid

De Ford S-Max heeft standaard een noodremhulp, een dodehoekcontrole, zij-airbags, een snelheidsregelaar met intelligente snelheidsbegrenzer, een vertrekhulp op hellingen, Traffic Sign Recognition, automatische komlampen, een iso-fix voorbereiding en parkeerhulp voor- en achteraan aan boord. Via het Business Pack zijn ook de Precollision Assist met voetgangersdetectie, actieve noodremassistentie, een achteruitrijcamera en een Active Park Assist (semi-automatisch parkeerhulpsysteem) verkrijgbaar, terwijl in het Winter Pack dan weer een snelle elektronische voorruitontdooiing leverbaar is.

Comfort

In het interieur kan de S-Max zijn leeftijd moeilijk wegsteken. Het dashboard kan de vergelijking met de vaak moderne modellen van het merk niet echt aan en vooral het infotainment-systeem deelt op dat vlak in de klappen. Dat vertaalt zich overigens niet meteen naar de overzichtelijkheid van bijvoorbeeld het kaartsysteem, maar wel naar de structuur, de toegankelijkheid en de informatie die verstrekt wordt. Zo geeft de S-Max, in tegenstelling tot de Kuga HEV, geen informatie over hoeveel energie hij terugwint en hoeveel brandstof je op die manier als bestuurder kan besparen.

Dat neemt echter niet weg dat de S-Max zijn inzittenden heel wat te bieden heeft. Allereerst zorgen de prima zittende voorzetels voor voldoende zijdelingse steun terwijl de wat hogere zitpositie en de grote ruitpartijen van de S-Max garant staan voor een veilig en luchtig gevoel achter het stuur. De S-Max is een echte gezinswagen en dat bewijst hij ook met zijn ruimte-aanbod, dat zich vertaalt naar meer dan voldoende hoofd-, been- en knieruimte op iedere van zijn vijf reguliere zitplaatsen. En dat ondanks de toch wel duikende daklijn en zijn dynamisch voorkomen. De twee optionele bijkomende banken op de derde rij zijn bedacht voor de jongere gezinsleden en dat laten ze dan ook merken als het op hun ruimte-aanbod aankomt.

Fordmax3 0150921

Functionaliteit

Ford weet de ruimte overigens prima te benutten, want in tegenstelling tot nogal wat van zijn hybride concurrenten gaan de 1,1 kWh lithium-ionbatterijen van het hybride systeem niet ten koste van de ruimte binnenin of in de laadruimte. Die biedt een laadvolume van 285 liter, dat maximaal kan oplopen tot 2.200 liter als de banken neergeklapt worden. Bovendien heeft de kofferruimte een volledig vlakke laadvloer. Ford kon dit realiseren door een anders gevormde uitlaat en een vloeistofkoeling. Daarnaast baadt de S-Max, zoals het een familiewagen betaamt, in de handige opbergvakken.

TCO

Ford schermt met opmerkelijke verbruiksresultaten en met een gemiddeld verbruik van 6,64 l//100 km lost de Ford S-Max 2,5i HEV die ook redelijk in op ons veeleisende testparcours. De hybride technologie zorgt er in het Ardennengedeelte bovendien voor dat tijdens afdalingen heel wat energie teruggewonnen kan worden, waardoor hij ook in het meest veeleisende gedeelte van de Fleet-Flits test blijft steken op 7,24 l/100 km en dat is best een cijfer waar een zevenzittergezinswagen mee thuis kan komen.

De instapversie van de hybride uitvoering van de S-Max (Connected) wordt aangeboden vanaf 39.390 euro, inclusief BTW. Daarmee is hij een kleine 6.000 euro duurder als het dieselinstapmodel. De ST-Line uitvoering met hybride aandrijving wordt verkocht vanaf 44.370 euro, inclusief BTW. Vroeger was de Renault Espace zijn gedoodverfde concurrent, maar nu die als opponent vervangen is door de Grand Scénic komt het Amerikaanse merk qua prijs wat onder druk te staan. De instapversie van de Grand Scénic heeft immers een prijs die met 27.725 euro, inclusief BTW, toch gevoelig lager ligt, al is hij ook net iets kleiner dan de S-Max. En beschikt hij niet over een hybride aandrijving.

Sinds enkele jaren wordt een hybride die niet aan de stekker hoeft fiscaal niet meer al te vriendelijk behandeld en dat voelt uiteraard ook deze S-Max. Dankzij zijn CO2-uitstoot van 128 g/km volgens de nieuwe WLTP-normen betekent dit dat hij slechts een aftrekbaarheid van 59,2% meekrijgt, terwijl hij ook in de berekening van het voordeel van alle aard aardig bestraft wordt met een VAA per maand dat oploopt tot 256,71 euro.

Fleet-Flits conclusie

De Ford S-Max leek, helemaal in de slipstream van de smaak van de automobilist anno 2021, weg te dobberen richting een rustig pensioen. Dat was echter buiten de marketeers van Ford gerekend die dit inmiddels zes jaar oude model nieuw leven inbliezen. Of moeten we zeggen dat ze het een stroomstoot gaven? Wat er ook van zij, de S-Max HEV biedt met zijn toch stevig uit de kluiten gewassen 2.5 motor, die in combinatie met een elektromotor goed is voor een vermogen van 190 pk, een prima alternatief voor wie nog niet toe is aan de stekker, maar toch al wil profiteren van de voordelen van elektrisch rijden.

De full-hybride technologie van Ford werkt zeer behoorlijk, zoals we eerder ook al op enkele van de andere modellen uit de stal van het blauwe ovaal konden ontdekken, en dat resulteert in fijne rijpresaties en een al bij al redelijk verbruik.

Wie echt het fiscale uiterste uit zijn firmawagen wil halen, zal bij de S-Max niet aan zijn trekken komen, maar een familievader (of -moeder) die niet alleen een auto voor de kroost wil, maar tegelijk de weg op wil met een auto die ook best wat rijplezier oplevert en dat combineert met een aantrekkelijke lijn en veel comfort voor alle inzittenden, zal zeker gecharmeerd raken door de S-Max. En dat ondanks het feit dat deze SAV ondanks zijn moderne motor toch ook wat verouderingskwaaltjes begint te vertonen, die vooral in het interieur het sterkst voelbaar zijn.

Concurrenten voor de Ford S-Max 2.5i HEV ST-Line

Renault Grand Scénic

De Renault Grand Scénic trekt uiterlijk dankzij een wegduikende daklijn zo een beetje dezelfde kaart als de S-Max. Motorisch moet de Fransman het echter afleggen, aangezien er (nog) geen hybride motoren aangeboden worden en hij het moet stellen met een klassieke 1.3 benzinekrachtbron die zijn 158 pk via een gerobotiseerde zeventrapsautomaat naar de voorwielen leidt. Deze goed ogende gezinswagen mag qua prijs wel iets aantrekkelijker zijn dan de S-Max, maar wordt er op fiscaal vlak door afgetroefd.

Volkswagen Touran 1.5 TSi DSG

Ook bij Volkswagen laat men de monovolume een beetje “zwemmen”. Dus ook hier geen hybride of elektrische variant in het Touran-gamma. De 1.5 TSi met 150 pk doet qua vermogen dan ook stevig onder voor de Ford S-Max, maar is met een prijs van 35.505 euro inclusief BTW wel iets aantrekkelijker geprijsd is. Al speelt het gemis van een hybride aandrijving daarbij natuurlijk een doorslaggevende rol. De Touran is wat hoekiger dan zijn concurrenten uit dit kransje monovolumers, maar hij toont zich wel het toonbeeld van een echte Duitser, die op alle vlakken sterk scoort. Van veiligheid, over ruimte, rijgedrag en comfort scoort de Touran als de beste. Alleen jammer dat hij fiscaal afgeslacht wordt …

BMW 218i Gran Tourer 225xe

De BMW Active Tourer is de enige van de concurrenten die ook een hybride versie in zijn rangen telt. Sterker nog, de hybride Münchener moet zelfs aan de stekker. De 2 Reeks Active Tourer die een behoorlijk commercieel succes is omdat hij met gezinnen een nieuw publiek richting Beieren trok, toont zich dankzij die plug-in hybride krachtbron meteen ook ruimschoots de fiscaal vriendelijkste. De BMW 2 Active Tourer beschikt over een goed functionerende gerobotiseerde versnellingsbak en biedt voor zijn wat kleinere buitenafmetingen toch opvallend veel ruimte, terwijl ook zijn functionaliteit op punt staat. Qua prijs ligt hij in de lijn van de prijs van de hybride S-Max.

Technische fiche

Motor: 2.488 cc benzine viercilinder in lijn + elektromotor

Max. vermogen: 140 kW/190 pk

Aandrijving: voorwiel, continue variabele transmissie (CVT)

Gem. verbruik gemengde cyclus: 6,64 l/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 7,24 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 6,76 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 5,55 l/100 km

Inhoud kofferruimte: 285 liter

Fabrieksgarantie: 2 jaar

Acceleratie 0-100 km/u: 9,8

Topsnelheid: 185 km/u

CO2-uitstoot: 128 g/km

Fiscale PK: 13

Fiscale aftrekbaarheid: 59,2%

Catalogusprijs BTW excl. Ford S-Max 2.5i HEV ST-Line: 36.669,42 euro

Voordeel van alle aard testvoertuig 3.080,55,00 euro per jaar

256,71 euro per maand

Fleet-Flits digest

De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

De test gebeurt op een vast testparcours van 500 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u, een gedeelte met heuvelachtige binnenwegen in de Ardennen, een stadsgedeelte en opnieuw een snelweggedeelte dat deze keer afgelegd wordt tegen 110 km/u met gebruik van de snelheidsregelaar. Tussen elk van deze onderdelen wordt het testvoertuig afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening.

Rijgedrag: 8,26/10

Veiligheid: 8,46/10

Comfort: 7,33/10

Functionaliteit: 7,72/10

TCO: 7,82/10

Fleet Flits Score: 7,92/10

Afgewogen

+ Comfortabele auto

+ Vlakke laadvloer

+ Zuinige prestaties

- Interieur voelt wat ouder aan

- Geen info over terugwinpotentieel elektromotor

- Hard plastic in het interieur

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.