Getest door dVO : Iveco Daily Hi-Matic CNG 35S14

04/04/2022 OM 11:52 - Dirk Willemen
Ivecodaily1 010422

Verdere verfijning

De naam Iveco staat in bestelwagenland synoniem voor solide degelijkheid. De Italiaanse fabrikant rijdt immers een bestelwagen voor die qua onderstel volledig gestoeld is op de technologie en architectuur die de Italiaanse constructeur ook al jaren toepast bij zijn vrachtwagens. Dat Iveco sterk inzet op CNG, wat in ons land toch eerder schoorvoetend van de grond komt, is al evenmin toeval, want het land van de Laars is al jaren een voortrekker als het op aandrijving op aardgas aankomt. Met de overgang naar modeljaar 2022 voegt Iveco nu nog enkele verfijningen toe, die de bestelwagen uit Turijn naar een nog net iets hoger niveau moeten tillen.

Iveco gaat met de jongste generatie van zijn Daily overigens nog een stapje verder dan louter het huwelijk tussen truck-robuustheid en aardgasaandrijving, want het merk uit Turijn zet met dit nieuwe model duidelijke stappen in de richting van autonoom rijden en het gebruik van intelligente veiligheidsvoorzieningen, die het leven aan boord niet alleen veiliger, maar ook aangenamer maken.

Achtergrond

Daily is een modelnaam die al jaren meegaat. De eerste generatie van deze zware bestelwagen, die een opvolger van de Fiat 238 was, dateert al van 1978 en de zesde en voorlopig voorlaatste generatie werd in 2019 na een carrière van vijf jaar afgelost door het huidige model van de Daily, dat nu bij de overgang naar het modeljaar 2022 dus nog enkele verfijningen meekrijgt.

Iveco sloeg met het model uit 2019 al de richting van de moderne tijden in. De Italianen zetten immers niet langer alleen maar in op duurzaamheid, maar trokken vanaf toen ook resoluut de kaart van connectiviteit en moderne veiligheidssystemen. Die moeten de Iveco Daily immers in de richting van autonoom rijden doen evolueren. Uiteraard stond ook milieuvriendelijkheid in 2019 al hoog op het verlanglijstje, zodat de CNG-krachtbron vrij prominent naar voor wordt geschoven. Dat neemt echter niet weg dat Iveco zijn Daily toch ook nog met een vrij omvangrijk contingent dieselmotoren aanbiedt. De groene inslag komt in de eerste plaats van de CNG-krachtbron, maar Iveco heeft ook plannen op elektrisch vlak. De elektrische Daily die enkele jaren geleden in de catalogus stond, is daar intussen uit verdwenen, maar tegen het einde van 2022 wordt een nieuwe e-Daily aangekondigd, die toegerust zal zijn met een modulaire batterij van 1 tot 3 modules. Iveco belooft een autonomie van 400 km, wat toch als een (theoretische) referentie mag worden beschouwd.

Het dieselgamma bestaat uit een 2,3- en 3,0-liter motor. De kleinste van de twee wordt aangeboden met al naargelang de versie respectievelijk 116 of 156 pk, terwijl de 3.0 met vier vermogens van 136 tot 207 pk verkrijgbaar is. De CNG-versie is leverbaar met of zonder recovery mode. Beide versies zijn gebaseerd op de 3.0 krachtbron, die in dit geval op CNG loopt en net als zijn dieseltegenhanger een vermogen van 136 pk in huis heeft. Het maximaal koppel van de Daily op CNG ligt met 350 Nm iets lager dan dat van de vergelijkbare dieselkrachtbron, die 430 Nm trekkracht ten beste geeft. De motorische aanpassingen aan de Daily modeljaar 2022 zouden volgens Iveco tot een brandstofbesparing tot 6% moeten leiden.

Uiterlijk onderscheidde de nieuwe Daily zich in 2019 al van zijn voorganger door een verder naar beneden doorlopende grille, nieuwe LED-koplampen en een volledig nieuwe voorbumper. De belangrijkste nieuwigheden situeerden zich meer onderhuids en dan hebben we het niet alleen over de hiervoor al opgesomde krachtbronnen, aangezien de vernieuwing zich immers vooral richt op de actieve en passieve veiligheid en het toekomstige autonome rijden. Ook bij de overgang naar modeljaar 2022 moeten we de verfijningen volledig onderhuids zoeken. Zo is er de Daily Air-Pro, een innovatieve pneumatische vering met slimme elektronische bediening, die vanuit de cabine met een joystick kan gebeuren. Deze vering beschermt zowel de inzittenden als de lading en past zich aan het werk dat van de Daily verwacht wordt aan. Eveneens nieuw is de Hi Daily. Dat is een vocale assistent, die het mogelijk maakt om tal van commando’s met de stem aan te sturen.

Ivecodaily2 010422

Rijgedrag

Iveco biedt zijn Daily op aardgas aan met een onafhankelijke voorwielophanging met naar keuze een paraboolveer of torsiestaven. Achteraan heeft de gebruiker de keuze tussen bladvering of luchtvering. Ons testvoertuig had vooraan een paraboolgeveerde vooras met geïntegreerde stabolistatorwerking terwijl het achteraan voorzien was van een enkelvoudige paraboolveer met Torgo-rubber en stabilosatorstang. Een combinatie die tijdens onze test, met weliswaar lege laadruimte, comfortabel aanvoelde en zich op weinig fouten liet betrappen. Dat heeft uiteraard met de ophanging van de bestelwagen uit Turijn te maken, maar ook met het feit dat Iveco zijn nieuwe Daily heeft volgestouwd met allerlei elektronische hulpmiddelen die tot een aangename combinatie van rijplezier, wegligging en comfort moeten leiden.

Rijden met een bestelwagen met CNG-motor verschilt amper van het rijden met een bestelwagen met dieselkrachtbron. De Daily CNG heeft dan ook quasi dezelfde rijkwaliteiten als zijn dieseltegenhanger. Alleen toont de CNG-krachtbron zich iets stiller. Opvallend is wel het wat lager klinkende motorgeluid wanneer je de motor echt de sporen geeft en hem wat meer belast. Dat doet echter geenszins af aan het gevoel van soepelheid dat deze Italiaanse bestelwagen je geeft.

De combinatie met de achttrapsautomaat, die Iveco commercialiseert onder de naam HiMatic, en de CNG-motor, voelt comfortabel en reactief aan. Deze transmissie is afgeleid van de ZF-achttrapsautomaat, die in nogal wat personenwagens ingebouwd wordt en waar bijvoorbeeld ook Volkswagen in zijn Crafter gebruik van maakt.

De achterwielaandrijving van de Iveco Daily bezorgt hem een draaicirkel, waar zijn concurrenten met voorwielaandrijving terecht jaloers op zullen zijn. Het maakt van de Daily zelfs in zijn langere versies een opvallend handzame bestelwagen, die ook in de binnenstad het beste van zichzelf geeft. Manoeuvreren is overigens kinderspel met de Iveco Daily. Niet galleen werkt de stuurbekrachtiging in standaardafstelling al behoorlijk enthousiast, maar daarnaast biedt Iveco ook nog een City-servo, die door middel van een eenvoudige druk op de knop ingeschakeld kan worden en die het stuur nog lichter laten draaien wanneer men bij lage snelheden dient te manoeuvreren.

Ivecodaily3 010422

Veiligheid

Het veiligheidsarsenaal, waarover we hiervoor al spraken, is bij de Daily bijzonder uitgebreid. We denken hierbij onder meer aan de Adaptieve Cruise Control, die eventueel uitgebreid kan worden met Queue Assist. Dat laatste maakt het mogelijk om in de file automatisch de voorganger te volgen en dus autonoom te accelereren of te remmen. Andere vooruitstrevende technologie zijn de Proactive Lane Assist, ESP met Crosswind, die het voertuig op koers houdt wanneer rukwinden op de flank van de bestelwagen inwerken, en Traction Plus en Hill Descent Control, die er respectievelijk voor zorgen dat je op gladde ondergrond zoals ijs en modder kunt vertrekken en dat het voertuig bij afdalingen vastgehouden wordt op dezelfde lage snelheid. Daarnaast beschikt de Daily eveneens over AEBS met City Brake. AEBS detecteert daarbij een mogelijke botsing, die zich voor het voertuig zou kunnen voordoen, terwijl de City Brake een autonoom noodremsysteem is dat aanrijdingen bij lage snelheden moet voorkomen. Bovendien kan de Daily eveneens toegerust worden met volledige LED-koplampen, een elektrische parkeerrem, een bandendrukcontrolesysteem, automatische regen- en verlichtingsdetectie en het dashboard met TFT Cluster, waarop onder meer gegevens over olie, batterij, navigatie, telefoon en brandstof afgelezen kunnen worden.

Ivecodaily4 010422

Comfort

Ons testvoertuig had een luchtgeveerde bestuurdersstoel aan boord. De Daily blijft immers toch vooral een echte kleine vrachtwagen en in trucks zijn luchtgeveerde stoelen nu eenmaal standaard. Het dashboard oogt solide, robuust, maar vooral klassiek. Het past daarmee naadloos bij de rest van de cabine, die toch vooral gericht is op robuustheid. De chauffeursstoel zit uitstekend en dankzij het in de diepte en hoogte verstelbare stuur is het voor zowat ieder soort bestuurder mogelijk een uitstekende rijhouding te vinden. De bekleding van de stoelen mag eveneens het predicaat klassiek meekrijgen, maar - en dat is een absoluut pluspunt - valt wel gemakkelijk te reinigen.

De twee passagierszetels verbergen een ruim aflegvak onder de stoelen, maar deze ruime opbergruimte is zeker niet de enige aflegmogelijkheid van de Daily.

Tijdens het rijden valt op dat de isolatie van rij- en windgeluiden voor verbetering vatbaar is. Vanaf een snelheid van 100 km/u dringt een behoorlijk luidruchtige fluittoon in de cabine die zelfs gewoon praten in de cabine al een beetje moeilijk maakt.

Functionaliteit

Het gamma van de Iveco Daily loopt van een HTG van 2,8 ton tot 7 ton. De Iveco Daily is dus inderdaad zowel voor rijbewijs B als C beschikbaar. De Daily wordt aangeboden als gesloten bestelwagen, chassis-cabine en trekker.

De gesloten bestelwagenvariant van de Iveco Daily is verkrijgbaar in tal van uitvoeringen, die een laadvolume bieden dat gaat van 7,3 m³ tot maar liefst 19,6 m³. De Daily op CNG is op zijn beurt in een iets minder brede waaier van versies verkrijgbaar, want zijn HTG loopt van 3,5 tot 7 ton en hij is verkrijgbaar met een laadvolume van 9,0 tot 19,6 m³.

De laadruimte is goed toegankelijk, maar door het stevige vrachtwagenonderstel staat de laadvloer behoorlijk hoog van de grond. Een stevige opstaptrede aan de achterdeuren, maar ook aan de zijdelingse schuifdeur, lost dit euvel echter gepast op. De laadruimte is verlicht via drie witte LED-lampen, die het geheel passend verlichten.

TCO

Ons testvoertuig wordt aangeboden voor 49.155 euro, excl. BTW. Met een verbruik van gemiddeld 8,62 kg/100 km toont de Daily zich inderdaad gevoelig zuiniger dan zijn voorganger, die uitkwam op een gemiddeld verbruik van 9,40 kg/100 km. Ten tijde van onze testrit eind vorig jaar konden wij nog tanken aan een prijs van rond 1,70 euro/kg, wat uiteraard al erg duur was in vergelijking met de 0,86 euro/kg waaraan we in 2019 tankten. Dit gaf de TCO van de Daily op CNG uiteraard een flinke knauw, die met de prijs die vandaag gehanteerd wordt (2,30 euro/kg) alleen nog maar flinker is geworden. Daar staat natuurlijk tegenover dat ook de prijs van diesel compleet door het dak gegaan is, waardoor de prijsstijging van CNG niet echt voor een concurrentieel nadeel zorgt. Op het vlak van milieuvriendelijkheid (en vooral dan CO2-uitstoot) moet hij het afleggen tegen een volledig elektrische bestelwagen, maar die kan uiteraard niet de autonomie voorleggen, waarmee deze aardgasbestelwagen mag pochen. Opvallend is trouwens wel dat de Iveco Daily CNG zich op de autosnelweg bij 100 km/u nog altijd zuiniger toont dan op vlakke binnenwegen.

Fleet-Flits conclusie

Iveco zette de ambities die het met zijn nieuwe Daily heeft nog eens extra in de verf op de flanken van ons testvoertuig. De constructeur uit Turijn stelt immers onomwonden dat het uw zakelijke perspectieven wil veranderen. Hij heeft daarvoor in elk geval een aantrekkelijke cocktail ter beschikking. Iveco is al jaren een voortrekker als het op CNG-motoren aankomt. Aardgas is nu eenmaal al jaren populair als aandrijving in de Laars en dus heeft Iveco een niet onaanzienlijke know-how als het op CNG aankomt. Doe daar nog een ijzersterk onderstel bovenop, dat helemaal geënt is op wat het merk gebruikt bij zijn zwaardere trucks. Door daar nu ook nog een panoplie aan geavanceerde rijhulpsystemen aan toe te voegen, heeft Iveco inderdaad heel veel troeven in huis om die boude bewering over veranderende zakelijke

Concurrenten voor de Iveco Daily HiMatic 3.0 CNG

We zijn de concurrenten deze keer in andere aandrijvingsvarianten gaan zoeken, waardoor we naast een volledig elektrische bestelwagen ook een mild hybride en een conventionele dieselbestelwagen voorrijden.

Fiat e-Ducato

De Fiat e-Ducato is de volledig elektrische tegenhanger van de Ducato met dieselmotor. Hij beschikt over een batterijpakket bestaande uit 5 modules, die goed zijn voor een capaciteit van 79 kWh of een versie met slechts 3 modules die een capaciteit van 47 kWh opleveren. Het batterijpakket met vijf modules zou een autonomie van maximaal 370 km moeten opleveren. De e-Ducato wordt aangeboden met een elektromotor van 90 kW (123 pk), die een koppel van 280 Nm tentoonspreidt. De e-Ducato beschikt over drie rijmodi: Power, Economy en Charge, waarbij de laatste in de stad gebruikt wordt om energie terug te winnen zodra je het gaspedaal loslaat.

Fiat e Ducati 010422

Maxus eDeliver9

Het Chinese Maxus (waarvan de technologische roots in Groot-Brittannië liggen) trekt volop de elektrische kaart. Het deed dat eerst met de eDeliver3 en sinds vorig jaar ook met de eDeliver9, een volledig elektrische 3,5 ton bestelwagen met een vermogen van 205 pk en een koppel van 310 Nm. Dankzij de batterijcapaciteit van 89 kWh komt deze Chinese besteller aan een actieradius van 282 km, die in de praktijk zonder lading ook haalbaar blijkt.

Maxus e Deliver9 010422

Mercedes-Benz eSprinter

De op de voorwielen aangedreven eSprinter beschikt over een elektromotor van 85 kW, die een koppel van 295 Nm in huis heeft. Mercedes-Benz puurt de energie voor deze krachtbron uit een batterijpakket van 55 kWh, dat zowel met gelijkstroom als met wisselstroom geladen kan worden. De actieradius van 143 volgens de WLTP-norm valt een beetje tegen, waardoor de eSprinter zich vooral als een oplossing voor puur regionaal of stedelijk vervoer aandient. Voor inzet op langere trajecten is het wachten tot het aantal snellaadpalen in ons land echt van de grond zal komen.

Mercedes Benz e Sprinter

Technische fiche Iveco Daily HiMatic 3.0 CNG 136 pk

Motor: 2.998 cc viercilinder benzinemotor die gevoed wordt door CNG

Max. vermogen: 136 pk

Max. koppel: 350 Nm

Aandrijving: achterwiel, achttrapsautomaat

Gem. verbruik gemengde cyclus: 8,62 kg/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 100 km/u: 7,63 kg/100 km

Gem. verbruik binnenwegen: 9,35 kg/100 km

Laadvolume: 9,0 tot 19,6 m³

Laadvermogen: 851 tot 1.110 tot kg

Catalogusprijs excl. BTW Iveco Daily HiMatic 3.0 CNG 136 pk: 49.155 euro

Fleet Flits digest

De Fleet Flits Bestelwagen score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een bestelwagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

De test gebeurt op een vast testparcours van 250 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 100 km/u en een gedeelte met binnenwegen en soms ronduit slechte wegen om de robuustheid van het voertuig terdege te kunnen uittesten. Het testvoertuig wordt na het autosnelweggedeelte en na het beëindigen van de test afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening.

Rijgedrag: 7,88/10

Veiligheid: 7,25/10

Comfort: 7,85/10

Functionaliteit: 9,28/10

TCO: 7,92/10

Fleet Flits Bestelwagen Score: 8,04/10

Afgewogen

+ Prettig rijdende aandrijflijn met HiMatic-automaat

+ Verbruik verder teruggedrongen

+ Robuuste cabine

- Windgeluiden boven 100 km/u

- Stijgende kostprijs CNG

- Nabijheid CNG-tank blijft een noodzaak

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.