Getest door dVO : Land Rover Discovery Sport AWD SE P300e

19/01/2021 OM 10:54 - Luc Willemijns
Landroverdiscovery1 150121

Het beste van twee werelden

Het clubje plug-in hybride modellen is weer enkele telgen rijker, want ook Land Rover schuift twee stoelen extra aan de plug-in hybride tafel voor de Range Rover Evoque P300e en de Land Rover Discovery Sport P300e. Wij kozen in onze “Fleet-Flits” test voor de stekkerversie van de Discovery en lieten ons “above and beyond” imponeren door dit luxueuze Britse werkpaard, dat voortaan de showroom uitrijdt zonder een oplaaddraad voor het huis-, tuin- en keukenstopcontact. Leve de vooruitgang! Of toch niet …? En nu we het toch over vooruitgang hebben: vanaf dit nieuwe jaar breiden we onze test nog verder uit met twee nieuwe aspecten, die u verderop in het artikel kunt ontdekken!

We zeiden het in deze testrubriek al eerder: elektrisch rijden verschilt op een aantal vlakken aanzienlijk van je verplaatsen met auto’s met conventionele verbrandingsmotoren. Een redenering die overigens niet alleen opgaat voor puur elektrische auto’s, maar even goed voor plug-in hybride modellen. Vooral het ontbreken van voldoende ‘tankstations” en de snelheid van “tanken” spelen daarin een belangrijke rol.

Landroverdiscovery2 150121

Achtergrond

Als autojournalist ben je natuurlijk gewoon aan het ontdekken van nieuwe snufjes in auto’s en zelfs aan het om de haverklap leren kennen van nieuwe technologieën. Met hun voordelen … en hun onhebbelijkheden. Toch blijft de technologische omwenteling die zich momenteel in de autowereld voltrekt ons nog met de regelmaat van een beter Zwitsers uurwerk verbazen. Zoals de Land Rover Discovery Sport P300e nog maar eens onderstreepte. Allereerst moet ons - bij wijze van wel heel vroege conclusie - van het hart dat het rijden met de Discovery Sport met stekker ons heel erg beviel. Dus daarover geen slecht woord. Datzelfde kunnen we echter niet zeggen over de beslissing van het merk om de laadkabel voor het gewone stopcontact thuis voortaan enkel nog tegen een meerprijs van 356 euro te leveren. Dat betekent concreet dat je, wanneer je niet tot het betalen van die meerprijs bereid bent, ofwel over een wallbox dient te beschikken of anders je auto elders kan gaan opladen.

Uiteraard kunnen we deze demarche van de Britten wel enigszins begrijpen, want wie de PHEV-batterij van de Discovery Sport via een gewoon stopcontact wil opladen, mag rekenen op een oplaadtijd van 6 uur en 42 minuten, terwijl dat via een wallbox van 7 kW (met wisselstroom) beduidend sneller gaat. Op iets minder dan anderhalf uur is de batterij weer voor 80% gevuld. Wie echt snel weer op weg wil zijn, kiest echter beter voor laadpalen met gelijkstroom. Aan deze DC-laadpunten laadt u aan 32 kW, waardoor de batterij op amper een half uur voor 80% gevuld is. De keuze voor een wallbox is dan ook heel snel gemaakt … voor iemand die een PHEV-auto koopt. Wanneer je, zoals wij, slechts af en toe moet opladen, is die keuze iets minder evident en word je al gauw geconfronteerd met een nieuwe onhebbelijkheid van de elektrische mobiliteit. We willen het ontbreken van een standaard laadkabel voor het huisstopcontact zeker geen onoverkomelijk minpunt noemen, maar misschien had de prijzenpolitiek van Land Rover nog een tijdje rekening mogen houden met het feit dat onze maatschappij nog maar aan het begin van de transitie naar elektrisch autorijden staat en niet iedereen meteen een wallbox of een laadpaal vlakbij huis ter beschikking heeft.

Hoedanook, dit zijn maar kinderziektes van een nieuwe vorm van mobiliteit waar we met zijn allen nog aan gewoon moeten worden. En daarbij helpen auto’s als de Land Rover Discovery PHEV zeker, want de stekkerhybride-variant van de Discovery is absoluut goed geboren. Een traditie waar het Engelse merk trouwens al jaren op bouwt, want om jezelf eerst jarenlang de “Best 4 by 4 by Far” te noemen en daarna uit te pakken met de slogan “Above and Beyond”, getuigt van enig zelfbewustzijn, dat in het geval van Land Rover ook nog eens op zijn plaats is. Al was het maar omdat het de traditionele waarden van het 4x4-merk bij uitstek weet te bewaren, maar ze tegelijk koppelt aan een nieuwe milieuvriendelijkere aandrijving. Het merk heeft trouwens - hand in hand met zustermerken Jaguar en Range Rover - de overgang richting elektrisch rijden in 2020 pas echt goed ingezet want vorig jaar kwam immers van elk model van de drie merken een geëlektrificeerde variant op de markt. Tegelijk wisten de constructeur ook nog eens een erfenis perfect in te vullen, want het gerenommeerde Top Gear verkoos de nieuwe Defender tot “Auto van het Jaar 2020”. Laat het Britse Top Gear nu misschien een ietsjepietsje chauvinistisch zijn, het is duidelijk dat ook deze opvolger van een icoon dat jarenlang overeind bleef het credo van het merk helemaal waarmaakt, waardoor wie op zoek is naar een echte auto voor zwaar terrein en dito arbeid voortaan met een modern ogende auto aan de slag kan. Wie het iets minder robuust wil, vindt zijn gading bij de Discovery of de iets meer gestroomlijnde Discovery Sport en bestuurders die pure elegantie aan terreinkwaliteiten willen koppelen, komen automatisch uit bij het Range Rover-gamma dat begint bij de Evoque en via de schitterende Velar uitkomt bij de Range Rover Sport en de Range Rover.

Wie toch voor de Discovery Sport kiest, heeft de keuze uit twee dieselmotoren van respectievelijk 163 en 204 pk, die ook telkens met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automatische transmissie verkrijgbaar zijn, twee benzinemotoren van 200 en 249 pk, die enkel met automaat leverbaar zijn en de PHEV, die 309 pk uit de combinatie van een driecilinder benzinemotor en een elektromotor puurt. Land Rover maakt zijn belofte rond elektrificatie van enkele jaren geleden overigens helemaal waar, want met uitzondering van de handgeschakelde dieselversie met 163 pk zijn alle benzine- en dieselversies toegerust met mild hybride aandrijftechnologie, waardoor ze de uitstoot van de auto aan banden leggen.

Inzake uitrusting vormt de S het instapmodel en wordt de uitrusting bij de SE en de HSE telkens wat verder uitgebreid.

Landroverdiscovery3 150121

Rijgedrag

De Discovery Sport trad in 2015 in de voetsporen van de Freelander en heeft vanaf dat moment altijd de klemtoon gelegd op zijn capaciteiten op verharde wegen. De 309 pk sterke PHEV-uitvoering trekt die lijn gewoon door. De kleine 1.5 benzinemotor met drie cilinders laat geen twijfel bestaan over zijn oorsprong, want het typische driecilindergeluid is vooral in de lagere versnellingen behoorlijk hoorbaar en dat ondanks de toch wel goede geluidsisolatie. Die kleine driecilinder is goed voor 200 pk, waardoor de auto ook met een lege PHEV-batterij nog altijd aardig zijn streng blijft trekken. Als de elektromotor bijspringt en de Discovery Sport P300e zijn volle potentieel kan tonen, kan je ook nog eens rekenen op de vierwielaandrijving van de Discovery Sport, aangezien de elektromotor de achterwielen aandrijft.

De Discovery Sport toont zich in die configuratie behoorlijk lichtvoetig en dat heeft heel wat te maken met het lage eigengewicht van die driecilinder, die 37 kg minder op de weegschaal brengt dan de viercilinder die in het vooronder van de benzineversies steekt. Daarnaast heeft deze PHEV-uitvoering ook geen centraal differentieel en geen cardanas en dat scheelt ook nog een aardig stukje op de weegschaal. De elektromotor kan tot 62 kilometer volledig elektrisch rijden, waardoor uiteraard het algemene gemiddeld verbruik aanzienlijk gedrukt kan worden. De P300e accelereert op amper 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u en kan tot een snelheid van 135 km/u volledig elektrisch rijden.

Als bestuurder kan je zelf kiezen of je volledig op EV wil rijden of gebruik maakt van de hybride aandrijving. Daarnaast kan je via de “save”-stand ook opteren om de elektrische kracht voor later op te sparen. De combinatie van de driecilinder met de elektromotor biedt op die manier het beste van twee werelden inzake aandrijving.

Een andere keuzeknop laat je kiezen tussen verschillende rijmodi, waarbij je ook een aantal terreinafstellingen hebt die je in ideale omstandigheden door sneeuw, zand of modder laten rijden. Bovendien zorgt de hillholder er nog voor dat je ook op hellingen de auto perfect onder controle kan houden. Dat laat de Discovery Sport P300e toe je ook inzake rijkwaliteiten op verhard of onverhard het beste van twee werelden te bieden.

Landroverdiscovery4 150121

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Land Rover Discovery Sport begint eigenlijk al bij de vierwielaandrijvingstechnologie die onder deze auto steekt. Die zorgt voor baanvastheid in situaties waar voertuigen met enkel achter- of voorwielaandrijving in verlegenheid kunnen worden gebracht. Daarnaast beschikt de Discovery Sport over een plejade aan rijhulpsystemen, die ook standaard aan boord zitten. We denken hierbij aan de spoorassistent, de slaperigheidscontrole, de automatische noodremhulp en een snelheidsregelaar en -begrenzer. Voor de verkeersbordherkenning moet op het instapmodel bijbetaald worden, terwijl het Driver Assist Pack enkel standaard is op de HSE, het topmodel uit het gamma. In dat pack zitten onder meer een 360-graden camera, een dodehoekcontrole, een adaptieve cruise-controle en een waarschuwing voor naderend verkeer achter de auto.

"Ook het rijden verloopt haast fluweelzacht."

Comfort

De Discovery Sport overtuigt van bij het eerste moment als het over comfort gaat. We zijn zelden in een auto ingestapt waarvan de bestuurderszetel van bij de eerste seconden meteen zo een goede indruk maakte. Een gevoel dat overigens tijdens de rest van onze testrit alleen maar bevestigd werd. Ook het rijden verloopt haast fluweelzacht. Helemaal in de traditie van de Engelse statigheid waarmee merken als Rolls Royce, Bentley en Range Rover groot werden. We willen de Discovery Sport trouwens helemaal niet vergelijken met de modellen van deze duurdere merken, maar de Discovery Sport gaat inzake rijcomfort toch een heel eind mee met zijn neven van Range Rover.

Opvallend is ook dat Land Rover erin slaagt om een auto op de weg te zetten die ook op het terrein meer dan zijn streng kan trekken en toch amper af te rekenen krijgt met rolbewegingen van het koetswerk. Deze geslaagde trade-off maakt van de Discovery Sport meteen een auto voor avonturiers die toch ook graag eens de limieten opzoekt in sneller bochtenwerk. Wij konden hem, in slechte weersomstandigheden, alvast op weinig fouten betrappen. Enkel wanneer je bij nat weer midden in een bocht een rempedaal beroert, heeft de auto even de neiging om de boer op te gaan, maar hij herstelt zich even snel als hij je als bestuurder verraste.

Als we het over comfort hebben, speelt het geluidscomfort eveneens een belangrijke rol. Vandaar dat we vanaf nu onze testwagens telkens op de figuurlijke pijnbank leggen via geluidsmetingen op vaste plaatsen in ons testparcours. Kort samengevat komt het erop neer dat we twee metingen doen tijdens het eerste gedeelte van onze test, twee in het Ardennengedeelte en nog eens twee in het derde deel, wanneer we op cruise control tegen 110 km/u rijden. De eerste meting gebeurt vanuit stilstand tijdens een lange klim die ons vanaf een autosnelwegparking opnieuw op de autosnelweg brengt, zodat we het werken van de motor perfect akoestisch kunnen meten, terwijl de tweede meting plaatsvindt in de relatief snelle bocht die de E313 verbindt met de E40 in Luik. Een meting waarbij we ook bewust een ribbelstrook in de wegmarkering met twee wielen meenemen. De derde meting gebeurt tijdens een beklimming in de Ardennen op zeer slecht wegdek, terwijl we in de Ardennen eveneens een meting uitvoeren in een afdaling die voor een groot gedeelte in vrijloop genomen wordt. De laatste twee geluidsmetingen tegen 110 km/u doen we ten slotte op gewone vlakke wegen. De eerste op gewoon asfalt, de tweede op speciaal fluisterasfalt ter hoogte van Hasselt op de E313. We weerhouden hierbij enkel de gemiddelde meetwaarde, zodat we gebeurlijke toevallige piekmetingen kunnen neutraliseren.

Met waarden van 75,6 en 79,6 dB(A) gemiddeld scoorde de Land Rover goed op het eerste autosnelweggedeelte. Een prestatie die de Britse SUV nadien nog eens overdeed in de Ardennen, waar hij uitpakte met geluidsniveaus van 82,1 (op het gedeelte met slecht wegdek) en 76,9 dB(A). Enkel in het derde gedeelte scoorde hij met 81,1 en 82,0 dB(A) iets minder goed.

Landroverdiscovery5 150121

Functionaliteit

De Discovery Sport houdt het midden tussen een grote SUV en een echte terreinwagen. Land Rover trekt bij dit model de kaart van de veelzijdigheid, want dankzij de verschuifbare achterbank en een in de vloer wegklapbare derde zetelrij kies je als bestuurder zelf of je veel bagage of tot zeven passagiers wil meenemen. Een optie die echter niet opgaat voor de PHEV-uitvoering, want de batterij krijgt een plaatsje op de plek waar die derde zetelrij weggeklapt wordt.

Toch biedt de Discovery Sport, ondanks die kleine aderlating, nog opvallend veel bagageruimte. Dat bleek tijdens de tweede innovatie die we vanaf 2021 aan onze test toevoegen. Hierbij trachten we een score te plakken op de beschikbare kofferruimte met rechtopstaande achterste zetelrij en dichtgeschoven kofferafdekking en dat aan de hand van vijf bagagestukken van verschillende grootte, waarbij we de verschillende koffers een score van 5 tot 1 geven al naargelang van die grootte. Niettegenstaande de kofferruimte op het eerste gezicht iets minder groot lijkt door de wat hogere laadvloer, kon hij toch alle vijf de reiskoffers aan, waardoor de Discovery Sport PHEV uitkomt op de maximale score van 15 punten.

Naast de ruimte in de koffer, beschikt de Discovery Sport ook nog over tal van aflegvakken zoals een relatief grote handschoenenkoffer, een grote aflegbak in de middenconsole en aflegvakken in de deuren, die net iets breder hadden mogen zijn om gemakkelijk een drinkfles van één liter in op te kunnen bergen. Onder de laadruimte is nog een bijkomend vak waar de krik een onderkomen krijgt, vlak boven het kleine reservewiel dat eveneens onder de laadruimte werd ondergebracht.

TCO

De plug-in hybride aandrijving bezorgt de Discovery Sport een CO2-uitstoot van amper 46 g/km. Daardoor beschikt hij over een zeer aantrekkelijke fiscale aftrekbaarheid. In de SE-uitvoering die wij reden, kost de Discovery Sport P300e 59.870 euro, inclusief BTW. De combinatie van deze verkoopprijs met zijn lage CO2-uitstoot zorgen voor een VAA van 2.133 euro per jaar, berekend volgens de nieuwe referentiewaarden die vanaf begin dit jaar van kracht zijn.

Inzake verbruik geldt voor de Discovery Sport P300e hetzelfde als voor alle andere plug-in hybrides het geval is: het gemiddeld verbruik op de verschillende onderdelen van ons testparcours laat zich niet zo gemakkelijk meten, omdat we door de “Save”-functie van de auto zelf kunnen bepalen waar we de elektrische energie van de auto inzetten. Net zoals we dat bij alle andere geteste modellen met “Save”-functie doen, opteerden we ervoor om de elektrische energie in te zetten op het Ardennengedeelte. Dat veroorzaakt uiteraard behoorlijk uiteenlopende verbruiksresultaten op de verschillende onderdelen, die model per model echter wel perfect vergelijkbaar blijven. Bovendien is het effect van de inbreng van de elektromotor in het totaalverbruik over het hele traject eveneens voor elk model hetzelfde.

De Discovery Sport voor aan de stekker toonde zich op het Ardennentraject met een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km inderdaad behoorlijk zuinig voor een auto van zijn afmetingen en gewicht, terwijl hij op de autosnelweg bij 110 km/u zonder inbreng van de elektromotor ook nog altijd maar 8,0 l/100 km verbruikte. Enkel bij 120 km/u gaat het brandstofverbruik met 10,4 l/100 km enigszins de verkeerde kant op. Gemeten over het hele traject komt deze plug-in hybride Brit uit op een gemiddeld verbruik van 8,9 l/100 km. Onderweg elektrische energie bijtanken aan een laadpaal met gelijkstroom, waarbij je batterij op 30 minuten voor 80% opnieuw volgeladen kan worden, zou dit verbruik nog verder kunnen terugdringen en kan het rijden met de Land Rover Discovery Sport P300e alleen maar aantrekkelijker maken.

Fleet-Flits conclusie

Land Rover heeft met de Discovery Sport P300e een auto op de markt gezet die klaar is om de fiscale roofbouw op bedrijfswagens voorlopig te omzeilen. Meteen maakt deze stekkerhybride ook komaf met het nogal hoge verbruik waar de conventionele diesel onder te lijden had. De Discovery Sport P300e biedt dan ook om meer dan één reden het beste van twee werelden. Allereerst kan je immers zelf kiezen om gedurende zowat 60 km volledig emissieloos te rijden of deze elektrische energie te spreiden over de hele rit, waardoor het gemiddeld verbruik naar beneden gaat. Daarnaast heb je met de Discovery Sport ook een auto in handen die over een zeer goed veercomfort en dito wegligging beschikt, maar tegelijk ook zijn mannetje kan staan wanneer zijn terreinkwaliteiten aangesproken worden. Veelzijdigheid troef dus!

De plug-in hybride technologie biedt, zoals gezegd, een deugddoende pleister op de fiscale wonde, maar kan ook werkelijk een echte besparing op het brandstofbudget betekenen, wanneer je voldoende oplaadt. Onderweg of thuis …

Afsluiten doen we met de weinige minpunten die ons opvielen aan deze auto en dan komen we in de eerste plaats uit bij zijn nogal lange optielijst. Die zorgt ervoor dat je de Discovery Sport helemaal naar je eigen hand kan zetten, maar betekent tegelijk ook een stevige verhoging van de eindfactuur, die eveneens meegerekend wordt in het VAA. Andere puntjes van kritiek zijn veeleer details zoals de meerprijs voor de oplaadkabel voor het gewone stopcontact, de voor een één liter-fles wat smalle aflegvakken in de deuren en het stuurgevoel dat bij wijlen een beetje vaag aanvoelt.

Concurrenten voor de Land Rover Discovery Sport AWD SE P300e

  • Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi blijft een wat onopvallende speler en daar zal het voornemen om van de Europese markt te verdwijnen niet echt bij helpen. Toch heeft het merk een steengoede en niet eens zo dure plug-in hybride SUV in zijn rangen, die het op dit moment nog altijd uitverkoopt. De Outlander PHEV is immers een auto die veel waar en ook nog eens integrale aandrijving voor zijn geld (44.490 euro) biedt. “Veel waar” mag trouwens letterlijk genomen worden, want hij verschijnt aan de start met een karrevracht aan veiligheidssnufjes en biedt ook nog eens opvallend veel binnenruimte en een grote koffer. Aan de kant met de minpunten onthouden we vooral het wat saaie interieur.

  • Volvo XC60 T6 Recharge

De Volvo XC60 T6 Recharge mag als een stevige concurrent voor de Discovery Sport P300e aanzien worden. Hij biedt immers net zoveel comfort, rijkwaliteiten en stilte als zijn Britse tegenhanger en kan door een ellenlange optielijst ook helemaal op je eigen maat uitgevoerd worden. Iets wat uiteraard ook zijn prijskaartje heeft. Met een prijs van 66.200 euro, inclusief BTW, toont deze Zweedse stekkerhybride 4x4 zich net iets duurder dan de Land Rover, maar hij levert daarvoor ook iets meer pk’s (341 pk) en een CO2-uitstoot die met 42 g/km ook nog net iets lager ligt.

  • Porsche Cayenne Coupé 3.0 E-Hybrid

Veruit de duurste opponent van dit kransje plug-in hybride SUV’s met integrale aandrijving, is deze Porsche Cayenne Coupé, die maar liefst 100.609 euro kost en door zijn CO2-uitstoot van 75 g/100 km ook niet kan rekenen op de fiscaal meest vriendelijke behandeling. Wie voor deze bolide uit Zuffenhausen kiest, doet dat dus niet omwille van eventuele fiscale voordelen, maar voor de ongebreidelde rijprestaties die deze auto in huis heeft. De plug-in hybride technologie die onder de motorkap van deze Cayenne Coupé steekt is zonder meer een absoluut pareltje der techniek, maar heeft te lijden onder zijn meergewicht. Het is daarom ook maar de vraag of potentiële kopers die niet op een cent hoeven te kijken niet nog liever voor de gewone Turbo versie zullen kiezen. Die gedraagt zich minstens even snedig en hoeft het meergewicht van de hybride technologie niet mee te torsen, waardoor hij beter eventuele slechte weggedeelten verorbert.

Technische fiche

Motor: 1.497 cc benzine driecilinder in lijn + plug-in hybride elektromotor

Max. vermogen: 227 kW/309 pk

Max. koppel: 540 Nm

Aandrijving: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat

Gem. verbruik gemengde cyclus: 8,93 l/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 7,40 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 10,41 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 8,07 l/100 km

Inhoud kofferruimte: 963 liter

Fabrieksgarantie: 3 jaar

Acceleratie 0-100 km/u: 6,6

Topsnelheid: 209 km/u

CO2-uitstoot: 46 g/km

Fiscale PK: 8

Fiscale aftrekbaarheid: 100%

Catalogusprijs BTW excl. Land Rover Discovery Sport AWD SE P300e: 49,479,34 euro

Voordeel van alle aard (incl. GPS, airco en airbag) voor wagen personeelslid:

Werknemerkosten: 1.599,57 euro (636,42 euro netto belastingseffect)

Werkgeverskosten: 541,12 euro (323,64 euro CO2-bijdrage + 217,48 euro vennootschapsbelasting op verworpen uitgaven)

Voordeel van alle aard (incl. GPS, airco en airbag) voor wagen zelfstandige:

1.599,57 euro (855,77 euro netto belastingseffect) + 217,48 euro vennootschapsbelasting op verworpen uitgaven

Voordeel van alle aard testvoertuig 2.133,00 euro per jaar

177,75 euro per maand

Fleet-Flits digest

De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

De test gebeurt op een vast testparcours van 500 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u, een gedeelte met heuvelachtige binnenwegen in de Ardennen, een stadsgedeelte en opnieuw een snelweggedeelte dat deze keer afgelegd wordt tegen 110 km/u met gebruik van de snelheidsregelaar. Tussen elk van deze onderdelen wordt het testvoertuig afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening.

Rijgedrag: 8,42/10

Veiligheid: 7,28/10

Comfort: 8,25/10

Functionaliteit: 8,54/10

TCO: 7,61/10

Fleet Flits Score: 8,02/10

Afgewogen

+ Zitcomfort voorzetels

+ Opvallend rijcomfort voor auto met duidelijke terreinkwaliteiten

+ Fiscaal aantrekkelijk pakket

- Meerprijs voor laadkabel voor gewoon stopcontact

- Stuurgevoel had iets fijnzinniger gemogen

- Optielijst kan de eindafrekening hoog maken

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.