Groupe Renault pakt uit met nieuwe oplossingen voor energiebeheer

03/11/2020 OM 12:30 - Luc Willemijns
Renaulteways1 okt26

Groupe Renault zet zijn engagement op het vlak van duurzame mobiliteit voort door het elektrische ecosysteem als geheel te bekijken. Met het Advanced Battery Storage (ABS)-project in Frankrijk en het SmartHubs-project in het Verenigd Koninkrijk geeft de constructeur het startsein voor twee belangrijke projecten met recuperatiebatterijen in Europa.

Beide projecten delen een gemeenschappelijk doel: de kloof tussen elektriciteitsverbruik en -productie dichten om het aandeel van hernieuwbare energie in de energie-mix op te krikken. Zo wil Renault vraag en aanbod op het elektriciteitsnet meer in evenwicht brengen door verscheidene energiebronnen met variabele productiecapaciteiten te integreren.

De Georges Besse-fabriek in Douai fungeert als thuisbasis van de eerste Advanced Battery Storage-installatie, afgeleverd door NIDEC ASI, een integratiepartner en leverancier van opslagsystemen. Het project kadert in de strategie van Groupe Renault om de energietransitie te versnellen met een intelligent elektrisch ecosysteem. Het steunt op de vaststelling dat het kleinste verschil tussen verbruik en productie tot storingen leidt die de stabiliteit van de frequentie van het thuisnetwerk in het gedrang kunnen brengen. Stationaire energie-opslag maakt het mogelijk om het netwerk te regelen en te stabiliseren door de batterij op te laden wanneer de vraag beperkt is en de energie terug in het netwerk te injecteren wanneer de vraag hoog is.

Renaulteways2 okt26

Avanced Battery Storage is gebaseerd op batterijen van elektrische auto's, die zijn gestapeld in containers, en streeft naar een geïnstalleerde capaciteit van bijna 50 MWh in verschillende vestigingen in Frankrijk. De site van Douai heeft een totale geïnstalleerde capaciteit van 4,7 MWh aan recuperatiebatterijen alsook nieuwe battterijen opgeslagen voor toekomstig na-verkoopgebruik.

Het Advanced Battery Storage-project wordt uitgevoerd in samenwerking met Banque des Territoires, het Ecological Transport Modernisation Fund beheerd door Demeter, en de Duitse start-up The Mobility House.

Renaulteways3 okt26

Het SmartHubs-project met geconnecteerde energie vindt plaats in West Sussex. Recuperatiebatterijen uit de voertuigen van Renault zullen naast andere technologieën worden gebruikt in het kader van een lokaal energiesysteem om schonere, goedkopere energie te leveren voor sociale woningen, transport, infrastructuur, privé-woningen en lokale ondernemingen. De recuperatiebatterijen worden geïntegreerd in de speciaal ontwikkelde E-STOR systemen van Connected Energy.

Het SmartHubs-project zal verscheidene E-STOR systemen van 360 kWh installeren op industriële en commerciële sites, waarvan er sommige zijn verbonden met zonnepanelen en EV-laders om de sites te helpen hun energiekosten te beperken en het gebruik van hernieuwbare energie te optimaliseren. Een groot E-STOR systeem, dat ongeveer duizend recuperatiebatterijen gebruikt om 14,5 MWh aan energie op te slaan, zal ook worden geïnstalleerd en kan snel worden opgeladen en ontladen om het elektriciteitsnet te ondersteunen.

Het project wordt uitgevoerd door een consortium onder leiding van Connected Energy met als parners Moixa, PassivSystems, ICAX, Newcastle University, West Sussex County Council en Innovate UK.

Meer info: 02/482.52.63 of http://www.renault-trucks.be.

Renaulteways4 okt26
Renaulteways5 okt26

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.