Het cv … van ons bedrijf!
Zo’n 25 jaar geleden bezocht ik de opendeurdag van de toenmalige Rijkswacht. Ik zou er een vaste job kunnen vinden met een stijgend loon en een mooi pensioen. De job van mijn leven … volgens mijn moeder.
Ondertussen zijn we 2020. Ik vond de job van mijn leven elders, de Rijkswacht ging op in de politie en het vinden van vast werk met degelijk pensioen is aardig gedaald op de prioriteitenlijst van de doorsnee sollicitant.
Ik merk nu aan de andere kant van de sollicitatietafel boeiende ontwikkelingen op.
Waar is de tijd dat je met een gedetailleerd cv de beste indruk wilde maken? Je trommelde vrienden op voor een goed woordje en bij een sollicitatiegesprek koos je voor je allerbeste hemd. Uiteraard is dit alles niet van de kaart geveegd, maar tijden veranderen.
Als werkgever peil ik nu vooral naar de persoonlijkheid van de m/v/x die voor mij zit. Hoe mooi het cv. ook is, hoe fantastisch de referenties ook zijn, in ons bedrijf wil ik de juiste mentaliteit, de juiste normen en waarden. En al de rest kunnen we wel aanleren.
Bijkomend is het nu een hele klus om de sollicitant voor je te winnen. Wij moeten voor de kandidaat kiezen, maar de kandidaat in de oorlog om talent ook voor ons. En daar moeten we vaak heel wat voor uit de kast halen. Doorgroeimogelijkheden, jobvariatie, work/life-balans, sfeer op de werkvloer, zelfs het MVO-beleid kwam al aan bod. Het cv van het hedendaags bedrijf moet uitgebreid gestoffeerd zijn om de juiste collega’s aan te kunnen trekken.
Ze hebben trouwens groot gelijk. De tijd van vroeger waar mensen al blij mochten zijn als ze een job kregen, die is gelukkig voorbij. Ik durf zeggen dat we ver gaan. Gezonde soepjes en sapjes en ja, ook de vaatwasmachine is er op kantoor.
Moeite doen voor de juiste kandidaat kan trouwens op veel manieren. Een sollicitatiegesprek kan ook bij een koffie in een brasserie en tijdens het vorige WK voetbal dook ik “toevallig” op bij de bar waar die geweldige kandidate aan het kijken was. Informeel probeerde ik haar toch nog enkele troeven van ons mooi bedrijf over te maken. De Rode Duivels wonnen, maar zij koos voor een andere uitdaging.
Niet elke sollicitatie mondt uit in een samenwerking. Ik strijk alvast mijn beste hemd weer en werk elke dag keihard om de best mogelijke werkgever voor onze collega’s en toekomstige sollicitanten te zijn!
Tim Klaassen
Afgevaardigd bestuurder Dienstenhuis
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.