Hoe maak je van thuiswerken een succes op lange termijn?

13/10/2020 OM 11:30 - Tim Willemyns
Acerta0110

Heel wat bedrijven hebben halsoverkop thuiswerken ingevoerd vanwege de corona-crisis. Ondertussen is het duidelijk dat “thuiswerken” - toch in de meeste gevallen - een blijver is voor de toekomst. Hoog tijd om stil te staan bij het thuiswerkbeleid. Zonder een lange termijnvisie is het immers moeilijk om van thuiswerken een succes te maken. Onderstaand reiken we enkele tips aan voor een succesvol thuiswerkbeleid.

  • Thuiswerken is werken

Wanneer je spreekt over thuiswerken, heb je het eigenlijk over werken. Of toch, een flexibele vorm van werken. Flexibel leren, ontmoeten en werken (FLOW), dat zijn de domeinen waarover je moet nadenken. Je HR-dienst zal ervoor zorgen dat het op een legale manier geregeld is, maar het moet natuurlijk ook passen bij je HR-strategie en de bedrijfscultuur.

  • Goede afspraken maken goede collega’s

Het maken van goede afspraken speelt een belangrijke rol om de fysieke afstand te overbruggen. Vergeet niet dat je collega’s “only one call away” zijn, ook al is de afstand groter bij thuiswerk dan op kantoor. Wees transparant en maak goede afspraken, zowel op vlak van verwachtingen, werkprestaties als op vlak van aanwezigheid en bereikbaarheid. Maak het impliciete expliciet. Zo zit iedereen op dezelfde golflengte en vermijd je frustraties.

Iedereen denkt trouwens best eens na over zijn taken: welke setting heb je nodig voor welk type activiteit? Werk je aan een project? Of moet je je heel erg concentreren? Dan zijn de noden op vlak van interactie en samenwerking anders. Zoek dan naar de meest optimale omstandigheden om je werk uit te voeren.

  • Stimuleer een goede mindset

Niet iedereen is digitaal vaardig genoeg om efficiënt te kunnen werken met de digitale tools die nodig zijn bij thuiswerk. Je kan dan opleidingen aanbieden en eventueel een coach of mentor aanduiden die je werknemers begeleidt. Maar ook de mindset is heel belangrijk. Probeer je werknemers te stimuleren om digitale tools te gebruiken, ook in hun privé-sfeer. Wie veel digitaal bezig is, heeft meestal sneller inzicht in nieuwe digitale programma’s en software. En wanneer nog niet alle business-processen gedigitaliseerd zijn, kan de juiste mindset de teams vooruit helpen om dit waar te maken.

  • Informele on-line en off-line momenten

De informele band tussen collega’s is heel belangrijk voor het teamgevoel en de sfeer op het werk. Maar hoe onderhoud je die informele band, wanneer je team van thuis uit werkt? Dezelfde band op afstand creëren, is moeilijk. Je mikt beter op een mix van off-line momenten (bijvoorbeeld wandel-meetings) en on-line momenten (bijvoorbeeld een digitale apero).

Ook om nieuwe collega’s te integreren in je team en je bedrijfscultuur, is een mix aan contacten belangrijk. De teamverantwoordelijken en je HR-dienst kunnen hier een rol in opnemen. Ze kunnen belangrijke interacties/momenten (touch points) tijdens de on-boarding van een nieuwe medewerker in kaart te brengen. Op basis hiervan kunnen ze dan een traject uit werken om nieuwe medewerkers ook vanop afstand te integreren in een team.

Meer leren over thuiswerk

  • Integrators en separators

Een goede balans tussen de privé-en werksfeer? Dat is voor iedereen anders. In het algemeen kan je twee types profielen onderscheiden: de integrators en de separators. Integrators zijn werknemers die er geen probleem van maken als werk en privé door elkaar lopen. Separators verkiezen dan weer een strikte scheiding tussen privé en werk. Je gaat best in dialoog met je werknemers, in een sfeer van openheid en vertrouwen, om te weten tot welk type jouw werknemer behoort en om daarna goede afspraken te maken zodat de werk/privé-balans effectief in evenwicht blijft.

  • Thuiswerken mét vertrouwen

Vergeet niet dat thuiswerken staat en valt met vertrouwen. Als je elkaar niet vertrouwt, dan zal thuiswerken niet lukken. Vertrouwen kan je creëren door open te communiceren. Zorg ervoor dat alles duidelijk is voor je medewerkers. Welke richting gaat je organisatie/team uit? Wat wordt er verwacht van je medewerker? Hoe gaan jullie tewerk? Hoe wordt er geëvalueerd? Geef je medewerker ook de nodige aandacht en tijd. Vermijd een monoloog en stimuleer een dialoog. Als je rekening houdt met deze zaken, dan zal je zien dat het vertrouwen toeneemt.

  • Maak van thuiswerken een succes

Evolueren naar een toekomstgericht thuiswerkbeleid. Hoe zit dat in jouw organisatie? Hoe kijken jouw medewerkers naar thuiswerk? Wat vinden de leidinggevenden ervan? En hoe organiseer je dat nu concreet? Acerta helpt je om een succesvol thuiswerkbeleid uit te werken.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.