Ik wil mijn kantoor efficiënt inrichten, maar hoe begin ik hieraan?
De inrichting van je kantoorgebouw is belangrijker dan je denkt. Vergis je niet, je ontmoet hier namelijk je huidige en toekomstige klanten, maar ook sollicitanten en partners. Daarnaast beïnvloedt het ook de productiviteit en de sfeer op de werkvloer. Vergeet niet dat blije medewerkers meer productieve medewerkers zijn. Je inrichting beïnvloedt dus veel partijen en is dé weerspiegeling van je bedrijfscultuur. Maar hoe maak je nu een goede eerste indruk en laat je je solide imago zien?
- Activity-based working
Laten we beginnen met enkele basisvragen: Hoeveel personen wil je in een bepaalde ruimte onderbrengen? Welke taken worden er vooral in die ruimte uitgevoerd? Op welke tijdstippen zal het personeel aanwezig zijn? Welk type werkplek wil je (her)inrichten?
Momenteel wordt er meer dan ooit creatief omgesprongen met hoe en waar we werken. Hierdoor zien we een stijging in interesse voor inrichtingen die gebaseerd zijn op de activiteit zelf. Werknemers kunnen zo in functie van hun behoeften en activiteiten de perfecte werkplek kiezen voor hun werkdag; thuis of op kantoor. We delen de kantoorruimte op in verschillende ruimtes waar niemand nog een persoonlijk bureau heeft. Denk hierbij aan concentratieruimtes waar je je helemaal terugtrekt om geconcentreerd te werken. Maar ook brainstorm-ruimtes, belruimtes, lounge-plekken, stand-up meeting rooms en vergaderruimtes zijn een optie.
- Ergonomisch én economisch verantwoord werken
De gezondheid van je medewerkers is het allerbelangrijkste. Want als je medewerkers gezond en blij zijn, zijn ze productiever. Daarom is ergonomisch kantoormeubilair een “must” op de werkvloer én zelfs thuis, op de thuiswerkplek. Om je bureau ergonomisch in te richten, moet je rekening houden met verschillende elementen van je inrichting: van de instelling van je bureaustoel tot de plaatsing van je bureau en het computer-beeldscherm. Weet je niet waar te beginnen? Begin dan simpel met een goede ergonomische bureaustoel voor een gezonde en verantwoorde werkhouding. Een ergonomische kantoorstoel ondersteunt je rug en bekken optimaal en voorkomt allerlei klachten door het principe van “het bewegend zitten”.
- Akoestiek
Door de vele harde materialen in nieuwbouwkantoren, is akoestiek een heikel punt. Die zorgt voor heel wat weerkaatsing van het geluid. Wat kan je hier tegen doen? Plaats zachte en gestoffeerde panelen die het geluid absorberen. Je kan ze tussen collega’s plaatsen op een bureau zodat je een afscheiding creëert. Maar je kan ze ook tegen de muur of het plafond plaatsen. Naast gestoffeerde panelen, kunnen ook vilten panelen het storend geluid dempen. En hier heb je twee vliegen in één klap mee. Want onze vilten panelen zijn ecologisch verantwoord doordat ze uit 50% gerecycleerde PET-flessen bestaan.
- Licht & lucht
Denk aan je lichtbronnen. Op welke plaatsen of voor welke activiteiten heb je zeer duidelijk licht en misschien wel natuurlijk licht nodig? Denk ook aan de zon, want er is niets zo vervelend als zonlicht dat je computer-scherm verblindt. Zet daarom je bureau altijd haaks op een raampartij. Heb je geen of bijna geen inval van natuurlijk licht, boots dan het daglicht na met dynamische verlichting. Naast het licht moet je ook genoeg aandacht besteden aan de luchtkwaliteit. Als je geen raam kan open zetten voor frisse lucht is het aan te bevelen planten aan je kantooromgeving toe te voegen voor een betere luchtkwaliteit. De leuke en ontspannen sfeer waar planten voor zorgen is een extraatje.
- Clean desk policy
Je denkt waarschijnlijk: zijn ze daar weer met hun clean desk policy, maar in volgende leuze zit zoveel waarheid: “Clean desk, clear mind”. Ruim je bureau na je werkdag op en start elke dag met een schone lei. Denk hierbij niet enkel aan kasten of ladenblokken maar ook hippe manieren van opbergen zoals met vilten kratjes.
- Accessoires voor de werkplek
Is jouw werkplek afgewerkt tot in de kleinste details? Of heb jij nog steeds een wirwar aan kabels onder en langs je bureau hangen? Alles moet kloppen en passen in het geheel. Dus ook de decoratie, afvalbakken, flipboards, kapstokken en nog veel meer. Alles afgestemd op je bedrijfscultuur en huisstijl.
- Coronaproof
En dan nu de vraag die op ieders lippen brandt: Is mijn kantooromgeving dan wel coronaproof? Hiervoor heeft onze productontwikkeling heel wat nieuwe producten ontwikkeld voor zowel in de kantooromgeving als voor thuiswerkers. Zo kunnen we de veiligheid en de gezondheid van je medewerkers boosten door het plaatsen van akoestische wanden die dan nog eens verhoogd kunnen worden met een plexi-opzetwand. Of een kant-en-klare ergonomische bureaustoel voor je thuiswerkplek. Maar ook al kleine aanpassingen zoals looplijnen kunnen helpen.
Kwaliteitsvol kantoormeubilair is een investering die je bedrijf een solide imago bezorgt en naar een hoger niveau tilt.
Wil jij samen met Drisag van werkplekken naar plekken die werken?
DRISAG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.